Business Intelligence instrumenten | Banken verbeteren diensten

Banken kunnen dienstverlening richting klanten verbeteren

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Vrij eenvoudig te adresseren

De algehele onvrede omtrent de dienstverlening van banken die uit diverse onderzoeken naar voren komt is binnen de meeste Nederlandse bankorganisaties vrij eenvoudig te adresseren. Om de interne informatievoorziening en processen te optimaliseren, wordt binnen veel financiële instellingen gebruik gemaakt van rapportage- en analysesoftware, zoals business intelligence-oplossingen.

Nog veel te weinig gebruik van gemaakt

Deze instrumenten kunnen echter ook uitstekend worden ingezet om de dienstverlening richting klanten te verbeteren. Hier wordt echter nog veel te weinig gebruik van gemaakt.

Dienstverlening richting klanten

In de databases, operationele systemen en transactionele applicaties van financiële instellingen bevinden zich grote hoeveelheden data die kunnen worden ingezet om klanten beter te informeren en te voorzien van nuttige self-service applicaties zoals aanvraagformulieren en betalingsmodules.

BI self-service

Business intelligence-oplossingen kunnen onder meer worden ingezet om klanten via een self-service website toegang te geven tot informatie over producten en diensten en de status van aanvragen. Hiermee wordt niet alleen de dienstverlening geoptimaliseerd, maar neemt door een verlaagde informatievraag tevens de werklast voor de eigen medewerkers af.

24/7 ondersteuning

Bijkomend voordeel is dat met gebruik van self-service applicaties 24/7 ondersteuning en consistentie en kwaliteit gewaarborgd kunnen worden. Bij inzet van (callcenter)medewerkers bestaat het gevaar dat onjuiste of onvolledige informatie verstrekt wordt, bijvoorbeeld door kennisgebrek of miscommunicatie. Door informatie rechtstreeks uit de bedrijfssystemen te onttrekken, is dit niet aan de orde.

U.S. Bank

Een sprekend voorbeeld van een financiële dienstverlener die klanten via een self-service voorziening inzicht geeft in bestedingen in U.S. Bank. De klantgegevens uit de relationele databases, zoals creditcardbetalingen, worden door de bank in een gebruiksvriendelijk dashboard gepresenteerd. Bedrijven en particulieren die gebruik maken van de diensten van U.S. Bank hebben volledig inzicht in hun uitgave-patronen en worden in staat gesteld om deze realtime te controleren en te beheren. Met deze toepassing heeft U.S. Bank de dienstverlening richting klanten sterk verbeterd en de operationele kosten gelijktijdig aanzienlijk weten te verlagen.

Dave Kemme, werkzaam als Country Manager Benelux bij Information Builders

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met business intelligence instrumenten (banken verbeteren diensten) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
25
Aantal trainingen & workshops
26
Aantal deelnemers opgeleid
27
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
28
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14