Business Intelligence bovenaan het verlanglijst van de CIO

Business intelligence niet pas achteraf toevoegen

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

BI bovenaan het verlanglijstje van de CIO

Het is geen verrassing dat business intelligence (BI) al jaren bovenaan het verlanglijstje staat bij de CIO. Diepgaand inzicht in werkzaamheden, real-time informatie, beter geïnformeerde medewerkers: allemaal voorwaarden voor succes, maar topbedrijven zouden het hier niet bij moeten laten.

BI vastgelegd in primaire proces

In een steeds complexere zakelijke wereld vragen organisaties om business intelligence op het diepste niveau, vastgelegd in de essentiële bedrijfsprocessen. Door business intelligence te bundelen met de ontwerpomgeving voor procesmanagement kunnen ontwikkelaars slimmere processen ontwerpen die anticiperen op belangrijke beslissingen en je direct voorzien van real-time informatie. Dat noemen we ‘process-driven business intelligence’.

Het begint met een ‘event’

Als je kijkt naar een typisch bedrijfproces, dan zie je dat het negen van de tien keer begint met een ‘event’ zoals een telefoontje van een klant of een geplaatste order. Hoe de organisatie hiermee omgaat kan verschillen: is het een speciale order of een nieuwe klant? Die vereisen andere handelingen, waar een beslissing aan vooraf gaat.

Met process-driven BI is het maken van die beslissing een fundamenteel aspect van elk bedrijfsproces. De analytische functionaliteiten die business intelligence zo krachtig maken, liggen vast in de kern van het ontwerpproces; ze worden niet achteraf toegevoegd of pas ingezet als het proces niet goed functioneert. Hierdoor werkt een organisatie altijd met de meest efficiënte en intelligente processen.

Wat maakt een bedrijfsproces “slim”?

Wanneer een event plaatsvindt en zijn levenscyclus door het bedrijf begint, genereert een slim bedrijfsproces diverse signalen wanneer actie vereist is, bijvoorbeeld:

  • Business Analytics: ingebedde analysefunctionaliteiten die gebruikers in staat stellen afhandeling van processen te automatiseren
  • Alerts: laat gebruikers weten wanneer bepaalde resultaten uit de analyse komen, waardoor ze direct problemen kunnen afhandelen
  • Datavisualisatie: inzicht in de verschillende stadia die het proces doorloopt, in de vorm en weergave die de gebruiker wenst
  • Rapportage: brengt BI dichter dan ooit bij het besluitvormingsproces; gebruikers kunnen exact aangeven welke events of randvoorwaarden automatisch rapportage genereren.

Proactief kunnen werken

Het vastleggen van business intelligence in de kern van de bedrijfsprocessen geeft medewerkers precies die informatie die ze nodig hebben om proactief te kunnen werken. In de visie van WebFOCUS Information Builders is dit een voorwaarde voor waardevolle business intelligence. Een goed voorbeeld hiervan is ProRail, dit jaar in de top drie van slimste bedrijven. Door business intelligence te integreren in de bedrijfsprocessen en het interne berichtenverkeer te stroomlijnen hebben medewerkers nu realtime inzicht in storingen op het spoor en kunnen ze direct handelen. Hierdoor is het aantal storingen met 20 procent gedaald, wat zich vertaalt in miljoenen Euro’s aan behaalde winst in efficiency.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met business intelligence bovenaan het verlanglijst van de cio of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
71
Aantal trainingen & workshops
72
Aantal deelnemers opgeleid
73
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
74
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14