Data Analytics in 2017 | De belangrijkste BI trends | Hot topics

De 5 belangrijkste Business Intelligence trends 2017

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

1. Artificial Intelligence (AI) is terug op de agenda

Een oude term uit 1960 wordt nieuw leven ingeblazen. Dit gaat in een rap tempo, aangejaagd door alle toepassingen van de grote databoeren zoals Google, Uber, Amazon, LinkedIn, Instagram en FaceBook. De algoritmen waren er, maar de grote hoeveelheden data ontbraken. Artificial Intelligence kwam hierdoor niet echt uit de verf. En voorspellingen waren niet altijd even betrouwbaar. Nu er veel meer foto’s, video’s, blogs, posts en sensordata beschikbaar komt, krijgt AI echt zijn meerwaarde.

Fotografie gaat de nieuwe universele taal worden (Heiferman, 2013)Fotografie wordt de nieuwe universele taal (Heiferman, 2013). Dit klinkt intrigerend. Elke dag worden wereldwijd 1,2 miljard beelden gemaakt. En die delen en verspreiden we. Deze nieuwe taal roept zeker ook een paar vragen op. Wordt de eerste indruk met een foto niet te dominant? Vele onderzoeken – onder andere van de Yale University – wijzen uit dat mensen bar slecht zijn in het nemen van goede beslissingen, in het bijzonder bij een eerste indruk of onder druk. Effecten zoals priming, groepspolarisatie, de mening van de meerderheid of de confirmation bias gooien al snel roet in het eten.

Hoe vergaat dat computers met AI? Zijn zij wel in staat om de diepte te doorgronden op basis van foto’s? Zijn we in staat om AI zo te programmeren – en te voeden – dat ze onbevooroordeeld zijn? Gaan we zo niet de diepgang uit de weg? Missen we straks niet de essentie in ons (werkend) bestaan? Nemen we niet onverantwoorde risico’s?

2. Big Data en IoT in publieke sector nemen grote vlucht

De publieke ruimte, vervoersmiddelen en de mens kunnen in theorie vol worden geplakt met sensoren en camera’s. Deze ruimte is immens groot. Ze omvat alles van buitendeur tot buitendeur. En alles wat daartussen, onder en boven zit.

Big Data en IoT binnen de publieke sector nemen grote vluchtEr zijn legio mogelijkheden – binnen de geldende privacywetgeving – om Big Data en Internet of Things (IoT) toe te passen. Denk aan camera’s op auto’s van 10% van de inwoners die continu beelden van de omgeving maken tijdens het rijden. Of aan kleine drones die rondzoemen met een camera.

Op basis hiervan kan een Big Data-verwerkingsfabriek bijvoorbeeld zieke bomen of stormschade herkennen. Of voorspellen wanneer de hoos aan bladeren gaat vallen. Nog een kleine stap om Big Data ook de capaciteitsplanning en optimale routes van de blazers, vegers en de bomendokter te laten bepalen. Een totaal andere manier van organiseren dan normaal.

Een compleet ander businessmodel is mogelijk, niet oude wijn in nieuwe zakken. De overheid gaat zich links- of rechtsom transformeren. Big Data zet de overheid in beweging: van reactief naar proactief, van jaarlijkse evaluatie op basis van enquêtes naar realtime feedback vanuit het veld. Digitale disruptie doet zijn intrede in de publieke sector.

3. Mobile BI gaat reguliere BI niet verdringen

Een poll uit 2012 vroeg bezoekers van onze website of mobile BI in de nabije toekomst BI op laptops en pc’s zou gaan verdringen. Toen geloofden ruim 75% van de 2.000 ondervraagden dat. Ze hadden het niet bij het juiste eind. Dit geheel tegen de stroom in. En ondanks alle investeringen die de Business Intelligence leveranciers hebben gedaan om mobile BI zeer gebruiksvriendelijk te maken. Vijf jaar later gebruikt nog steeds het gros van BI-gebruikers hun laptop of computer. Of ze gebruiken geen BI.

Mobile BI gaat reguliere BI niet verdringenHet idee achter mobile BI was dat daardoor de markt zou verzesvoudigen. Er zijn immers veel meer gebruikers van mobiele apparaten dan computers. Het is anders gelopen. Een studie van Howard Dresner – overigens gesponsord door het bedrijf Tableau – laat een dalende trend zien in het belang dat eindgebruikers hechten aan mobile BI. De verwachtingen zijn minder hoog gespannen. Slechts 19,2% is echt overtuigd dat de organisatie klaar is voor mobile BI. Het huidige gebruik van mobile BI blijft bescheiden. Bij driekwart van de bedrijven gebruikt 80% van de medewerkers geen mobile BI.

Uit de studie van Dresner komt naar voren dat men het management als belangrijkste doelgroep ziet van mobile BI. Intelligente organisaties werken met zelfsturende teams die data analytics dagelijks gebruiken voor sturing. Daar is geen plek meer voor de traditionele manager. Misschien zit hier wel het punt dat de adoptie van mobile BI maar niet van de grond komt. Mobile BI voor het management is misschien vragen om problemen. Meer kans van slagen heeft het voor continu verbeteren: informatie gebruiken om op de werkvloer direct bij te sturen of in te grijpen. Vooral op plekken waar pc’s en laptops niet handig of mogelijk zijn.

4. Beslissers worden overbodig door machine learning

Beslissers worden overbodig door machine learningIn de VS berekent de computer de kans op herhaling bij zware misdaden. Dan volgt ook de beslissing of een veroordeelde crimineel vervroegd op vrije voeten kan worden gesteld of nog langer achter de tralies moet blijven. Er komt geen rechter meer aan te pas. In dit geval heeft dat grote consequenties voor de veroordeelde: invrijheidstelling of vrijheidsbeperking. Machine learning maakt dit mogelijk.

Analytics en voorspellende modellen moeten hiervoor zelflerend worden. En het bewijs moet geleverd worden dat de modellen substantieel betere beslissingen nemen dan mensen. Machine learning zal dan beslissers op vele terreinen overbodig gaan maken. De maatschappelijke en economische relevantie is er. Acceptatie is een kwestie van tijd. Zodra een organisatie succes boekt met machine learning, wil de rest wel volgen of zal het bijltje er uiteindelijk bij neer moeten gooien.

5. Data Agility onderscheid winnaars van verliezers

Data Agility onderscheid winnaars van verliezersAlleen data bezitten en er mee spelen is niet genoeg. In deze tijd waar verandering zich op verandering stapelt is het noodzakelijk geworden om beslissingen sneller dan ooit te nemen. En ‘they better be good!’ We zijn technisch nu tot heel veel in staat en kunnen alles aan elkaar knopen.

Maar ligt de crux nu juist niet in het tijdig en precies aanwenden van de beschikbare data? En ligt het grote voordeel niet in het inbedden van Business Analytics diep in het primaire proces? Hierdoor realiseren bedrijven reflexintelligentie: de data wordt zodra dit mogelijk of nuttig is, handmatig of automatisch aangewend voor het nemen van (operationele) beslissingen. Data en het toepassen ervan komen dan heel dicht bij elkaar. De feedback op het handelen en op wat er gebeurt wordt snel inzichtelijk.

Hoogtijdagen voor wendbare organisaties

Daar waar traditionele organisaties af en toe een beslissing nemen – en verder veel met elkaar bakkeleien op basis van spreadsheets of onderbuikgevoel – nemen intelligente organisaties datagedreven beslissingen aan de lopende band. Ze finetunen alles op basis van data.

Maar de Data Analytics zelf gaat niet het verschil maken. Overduidelijk kwam dit al bovendrijven in het onderzoek naar de valkuilen en succesfactoren van Business Intelligence. Analytics technologie laat het BI-proces efficiënt verlopen, de organisatiecompetenties agility en alignment verzilveren de meerwaarde. Het zijn hoogtijdagen voor wendbare medewerkers en organisaties.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met data analytics in 2017 (de belangrijkste bi trends) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
1992
Aantal trainingen & workshops
1993
Aantal deelnemers opgeleid
1994
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
1995
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14