De 7 principes van Jim Collins | Good to great | Management

Management Update: Good to great - 7 april 2011

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Het boek voert al jaren bestsellerlijsten

Wie kent zijn werk ‘Good to great’ niet? Al jaren voert het boek de bestsellerlijsten aan. In deze Management Update geeft dr. Bart Eikelenboom, universitair docent aan Nyenrode Universiteit en strategie consultant bij Passionned Group een praktijkgerichte lezing over “De echte betekenis van ‘Good to great’ van Jim Collins”. Hij zal uitleg geven over en zijn visie geven op het onderzoek, wat de valkuilen zijn en wat u kunt doen om ‘great’ en ‘intelligent’ te worden. Een management update die wij u van harte kunnen aanbevelen.

De 7 principes van Collins

Het onderzoek van Jim Collins bracht aan het licht dat bedrijven die jarenlang achtereen succes boekten zich bewust of onbewust bekwaamden in het vasthouden aan de zeven principes.

Alle zeven principes van Collins komen in deze Management update uitgebreid aan bod en u zult wellicht verrast zijn welke parallellen er ook zijn te trekken met het concept van de intelligente organisatie. Als voorproefje alvast hieronder een inkijkje in de thema’s die Bart Eikelenboom zal aansnijden.

Harde feiten onder ogen zien en blijven vertrouwen op succes

Niet meer louter sturen op onderbuikgevoel en gut feeling maar juist ook op betrouwbare feiten, stuurinformatie en uitgekiende indicatoren. Zonder slimme Business Intelligence blijven de harde feiten verborgen omdat managers deze grotendeels eigenhandig kunnen vormgeven en naar eigen inzicht kunnen interpreteren. Een versie van de waarheid is heel moeilijk te bereiken, maar onvermijdelijk om continu te kunnen blijven vertrouwen op succes. De filosoof Plato zei het al: “Waarheid is de kern van de zaak”. Wat is de kernwaarde van uw organisatie?

Leiderschap en dienstbaarheid – level 5

De structuur van de organisatie raakt ondergeschikt aan procesmanagement en managementinformatie. Managers dienen meer coaches te worden, medewerkers te faciliteren om doelen na te jagen, visie uit te dragen en kunnen zich in een intelligente organisatie veel meer dienend opstellen. Immers, de macht van de traditionele managers is voor een groot gestoeld op het hebben van het exclusief recht op stuurinformatie. Met Business Intelligence proberen we een informatiedemocratie te creëren. Traditionele managers houden zich vooral bezig met plannen, uitvoeren, controle en brandjes blussen; moderne leiders nemen de tijd om hun mensen te inspireren, mobiliseren en waarderen en te helpen reflecteren. Van plan do check act naar IMWR.

Waar bent u goed in en waar gelooft u in?

Waar zijn we goed in en waar geloven we in en wat is essentieel voor het economisch voortbestaan. Het eerste gaat over het belang van het blijven vasthouden aan de kernactiviteiten en het goed leren managen van het centrum én de periferie van de organisatie (zie ook het artikel ‘Er zijn niet teveel managers, maar te weinig (goede) managers’). Een intelligente organisatie heeft gepassioneerde mensen die een diep geloof en vertrouwen hebben in de organisatie, haar mensen en het succes. Business intelligence kan snel inzicht geven in waar een organisatie en de mensen goed in zijn en wat haar bedrijfseconomisch succes drijft.

Gedisciplineerde organisatiecultuur

Cultuur is hard als gewapend beton; erg moeilijk te veranderen. Discipline is een lastige gedragscompetentie om aan te leren en onderdeel te laten uitmaken van de cultuur. Een intelligente organisatie zal een dergelijke cultuurverandering niet alleen vanuit HR faciliteren: “Organisatie en slimmere IT & processen, cultuur en strategie, volharding en geloof, medewerkers en managers, procesmanagement, structuren en systemen moeten elkaar versterken en vooral dienen” aldus Daan van Beek in het boek De intelligente organisatie.

Programma

16.00 uur Welkom & registratie
16.30 uur Lezing dr. Bart Eikelenboom over de 7 principes van ‘Good to great’
17.15 uur In 7 minuten presenteert Daan van Beek de overeenkomsten en verschillen tussen ‘Good to great’ en ‘De intelligente organisatie’
17.25 uur Debat & discussie over de 7 principes, de verschillen en overeenkomsten
18.00 uur Borrel met hapjes en drankjes
19.30 uur Afsluiting

Waarom deelnemen?

Doordat het een interactieve sessie is met een kleinschalige groep (max. 50 deelnemers) heeft u de kans vragen te stellen en mee te doen aan een discussie. Afsluitend zal er een borrel plaatsvinden waar u, onder het genot van een drankje, met aanwezige deelnemers kunt napraten.

Praktische zaken

Datum: donderdag 7 april 2011
Tijd: 16.00 – 20.00 uur
Kosten: gratis
Locatie: Inn Style – Maarssen

Registreren

Registreren is niet meer mogelijk.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met de 7 principes van jim collins (good to great) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
38
Aantal trainingen & workshops
39
Aantal deelnemers opgeleid
40
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
41
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14