3e druk van het boek De intelligente organisatie | Geheel herzien

Managementboek 'De intelligente organisatie' beleeft 3e druk

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Geheel herziene druk

De intelligente organisatieHet managementboek ‘De intelligente organisatie’ beleefde donderdag 20 mei jl. in Stadion Galgenwaard zijn presentatie van de 3e, geheel herziene, druk. Daan van Beek, auteur van het boek en directeur bij Passionned Group, sprak diezelfde middag voor een groep managers en bestuurders over: “de vier managementprincipes die elke manager zou moeten kennen en ten uitvoer zou kunnen brengen.”

De wereld is behoorlijk veranderd

De wereld is in de afgelopen vier jaar behoorlijk veranderd. Een mondiale financiële crisis joeg in 2008 als een tornado over de wereld en zorgde voor een stroom aan winstwaarschuwingen en faillissementen. “Meer dan ooit hebben bedrijven betrouwbare stuurinformatie en -klantinformatie nodig om de risico’s in te dammen en ondertussen de kansen te pakken die waardevol zijn. Maar het gaat om meer: het ontwikkelen van een collectief denkvermogen en een uitgekiende sociale infrastructuur zodat de intelligente organisatie kan beklijven” aldus Van Beek bij de presentatie van de 3e druk.

Sensitief, slim en adaptief

De intelligente organisatie – sensitief, slim en adaptief – richt zijn zintuigen op relevante zaken, verwerkt met het brein de signalen tot zinvolle informatie en kennis en voert met de ledematen gerichte acties uit. Dit concept, dat duizenden organisaties intussen hebben omarmd, begint met het goed registreren van gegevens en het bepalen van welke informatie nu echt relevant is om betere resultaten te bereiken.

Een grote uitdaging vormt daarbij de steeds maar groeiende berg aan informatie, de grotere dynamiek in de markt en de veelal beperkte tijd om beslissingen te nemen. Snel en betrouwbaar inzicht verkrijgen in wat er (nu) gebeurt, waarom en wat morgen zou kunnen gebeuren, is geen overbodige luxe.

Bestelformulier De intelligente organisatie

Slimme filters en betekenisvolle indicatoren

Business Intelligence (BI) en performance management kunnen daarin het verschil maken. Doormiddel van slimme filters, betekenisvolle KPI’s, rolgebaseerde rapportages, integrale dashboards, klant A4’tjes en flexibele analyses. Of het nu gaat om dagelijkse managementinformatie over logistieke prestaties of wekelijkse rapportages over productmarges of doorlooptijden.

“In tien hoofdstukken wordt een zéér indrukwekkend beeld van de intelligente onderneming neergezet.” Paul van der Linden, Database Magazine

Praten over prestaties belangrijker dan de cijfers

Sneller en beter beslissen op elk niveau, het beter dan gisteren doen en het beter doen dan de concurrent, daar draait het om. Het praten over prestaties is hierbij veel belangrijker dan de ‘harde’ cijfers. Een gedragsverandering en analytische bedrijfscultuur zijn kritisch voor het succes.

Organisaties echt intelligent maken

De belangrijkste basisprincipes, organisatorische processen, voorwaarden, architecturen en instrumenten om organisaties echt intelligent te maken, komen in het managementboek aan bod. Van bewustwording tot succesvolle toepassingen, van sociale infrastructuren tot bewezen informatietechnologie zoals datawarehouses, enterprise portals en integratie.

De organisatie kan kantelen en markt- en procesgericht denken én werken. De klant krijgt uiteindelijk het heft in eigen handen. Via Internet verkrijgt hij direct toegang tot relevante informatie en applicaties in de backoffice.

“In zijn boek werkt van Beek op consistente wijze een aantal belangrijke concepten uit voor de ontwikkeling van slimmere organisaties en stelt hij een ontwikkelmodel voor waarbij de verschillende elementen van de intelligente organisatie hand in hand verschillende fasen doorgaan” aldus Egbert Philips, voorzitter van de Business Intelligence kring en CEO van BCIntelligence.

Veel beter samenwerken

De slagkracht van de organisatie kan zo enorm vergroot worden: niet alleen de relatief kleine groep managers mag sturen, ook medewerkers, klanten, leveranciers en andere zakenpartners worden betrokken bestuurders. Zo kunnen beheersing van bovenaf en betrokkenheid van onderaf samengaan. Op basis van het intelligente organisatieconcept kunnen medewerkers en managers niet alleen veel effectiever sturen en veel slimmer werken, maar het bedrijf kan zich ook veel meer organiseren rondom processen en doelgroepen.

“Het concept heeft niets aan actualiteit ingeboet; de komende jaren zullen we nog veel praten over hoe organisaties slimmer gemaakt kunnen worden. Ik geloof zeker dat er een 4e en 5e druk van dit boek zullen verschijnen” aldus Philips nadat hij een eerste exemplaar van het managementboek in ontvangst mocht nemen.

Bestelformulier De intelligente organisatie

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met 3e druk van het boek de intelligente organisatie (geheel herzien) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
27
Aantal trainingen & workshops
28
Aantal deelnemers opgeleid
29
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
30
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14