Winnen met Business Intelligence & Analytics | Niet de sterksten

Niet noodzakelijk de sterksten, maar de slimsten winnen

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Dit zegt Arent van ’t Spijker in alweer de derde editie van het jaarboek Business Intelligence en performance management. Een verzameling “best practices” van de allerbeste organisaties waaronder Albert Heijn en ProRail en essays van doorgewinterde experts.

“BI staat alweer voor het vierde achtereenvolgende jaar bovenaan het technologie-prioriteitenlijstje van CIO’s (Gartner EXP Study 2009), Business Intelligence is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Zo vinden ook Roelien Breeuwer en Cyriel Houben van Ordina: “BI is vandaag de dag in bijna elke organisatie gemeengoed geworden”. Jorgen Heizenberg (Capgemini) geeft aan hoe de data en snelheid waarmee deze verwerkt dient te worden toenam in 2008 en dat deze trend volgens verwachting in 2009 ook blijft toenemen, BI is cruciaal om deze trend aan te kunnen als organisatie.

Trends en ontwikkelingen

jaarboek Business Intelligence en performance managementHet jaarboek Business Intelligence en performance management neemt u mee langs de trends en ontwikkelingen op het gebied van Business Intelligence en performance management. De invloed van de huidige kredietcrisis wordt besproken en ook komen er praktische tips in het boek naar voren over hoe BI het best georganiseerd kan worden. Niet te vergeten worden er vier cases gepresenteerd van organisaties die een voorbeeld zijn op het gebied van Business Intelligence. De opbouw van het boek is als volgt;

Omvangrijkste BI omgeving van Nederland

In hoofdstuk 1 worden de cases beschreven van de genomineerden van de Business Intelligence Awards 2008. Er wordt een kijkje in de keuken gegeven van de meest succesvolle en misschien wel de omvangrijkste BI omgeving van Nederland: het supermarktconcern Ahold. Ook komt het kleine familiebedrijf Kin Machinebouw naar voren, en wordt in het artikel van ProRail duidelijk wat BI te maken heeft met het Nederlandse Spoorwegennet. Tot slot wordt de case van de winnaar van de BI Awards publieksprijs, het Centraal Boekhuis, uitgebreid toegelicht.

Succes hangt dikwijls aan een zijden draad

Hoofdstuk 2 bevat een beknopte samenvatting van het onderzoeksrapport ‘Nationaal BI Survey 2006-2008: Maak van BI een groot succes’. Het onderzoek is uitgevoerd onder 389 organisaties en laat zien dat het succes van business intelligence en performance management dikwijls aan een zijden draad hangt. Als bekend wordt dat in het onderzoek slechts 6,6% van de organisaties uitmuntende prestaties behaalt met BI, dan is er ophef te verwachten. En die kwam: in Computable, weblogs, digitaal bestuur, het Duitse blad ComputerWoche en andere bladen. We geven u een kijkje achter de schermen.

BI kan het verschil maken in slechte tijden

De kredietcrisis en aangrijpende recessie is onderwerp van gesprek in hoofdstuk 3. Kan BI het verschil maken in slechte economische tijden en hadden intelligente organisaties de kredietcrisis kunnen voorkomen? Vragen die door enkele auteurs worden beantwoord.

De nieuwste trend: New Intelligence

Hoofdstuk 4 geeft ons inzicht in de belangrijkste trends. Paul van der Linden van IBM schrijft over ‘new intelligence’, BI volledig ingebed in technologie en processen. Edwin van Megesen en Robert Feltzer geven inzicht in de succesfactor en van serieuze klantsegmentatie en competitive intelligence. Tot slot geven de experts van Capgemini aan wat de vijf basistrends zijn.

BI en performance management organiseren

In hoofdstuk 5 komen experts aan het woord die een heel helder beeld geven hoe we BI en performance management kunnen organiseren. Rolien Breeuwer geeft gedetailleerd antwoord op het vraagstuk ‘Business Intelligence Competence Centre’. Peter van Til van VLC houdt een inspirerend betoog over de meerwaarde van Enterprise Information Management en verenigt daarmee de werelden van gestructureerde en ongestructureerde informatie. Minne van der Sluis laat zien hoe we strategisch performance management kunnen verankeren in de organisatie.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met winnen met business intelligence & analytics (niet de sterksten) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
13
Aantal trainingen & workshops
14
Aantal deelnemers opgeleid
15
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
16
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14