Procesgedreven innovatieve BI | Lean Analytics | KAIZEN

Procesgedreven BI in een lean jasje

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Je managementinformatie of je KPI stuuromgeving kun je vergelijken met een auto. Je wilt dat die auto rijdt, ook onder moeilijke omstandigheden en zonder dure rekeningen van de garage.

Wat moet je met een auto zonder stuur?

De weg kwijtraken? Slippen of in de vangrail? BI4U geeft antwoord door haar intelligence oplossingen voor de zorgmarkt, utilities, banken en verzekeringen gewoon door te laten werken als belangrijke omgevingsfactoren zoals bronsystemen en bedrijfsprocessen veranderen. En één ding is zeker. Deze laatste twee veranderen voortdurend.

Standaard BI oplossingen

“Als je na twee jaar ploeteren op het tot stand komen van de Intelligence Factory hoort van klanten dat BI4U voor 25% van haar concurrentie en met een gedecimeerde doorlooptijd BI oplossingen kan realiseren geloof je in eerste instantie je eigen oren niet. Het doel waar je voor ging wordt werkelijkheid: efficiency en standaard genereren van BI oplossingen.” Alleen zul je moeten wachten tot klanten je dat vertellen, want zij kunnen als geen ander de offertes en POC resultaten naast elkaar leggen en de duivelsdriehoek daar overheen leggen: geld, tijd en kwaliteit.

De organisatie gaat het vervelend vinden

Een van de mooie dingen van een snelle doorlooptijd is dat de organisatie het vervelend gaat vinden als informatiesystemen lang op zich laten wachten. De aandacht glijdt weg en de kosten nemen toe. De kwaliteit van een BI omgeving heeft te maken met de rollen die afnemers hebben binnen de klantorganisatie. BI4U noemt dat: “de juiste informatie op de juiste plek en persoon, op het juiste tijdstip en in de juiste vorm”.

Eindeloos veel mappings bouwen

Efficiency heeft niet alleen voordelen voor de klant. Als je ziet hoe ETL gegenereerd wordt vanuit een metawarehouse in plaats van eindeloos veel mappings bouwen kunnen de consultants van BI4U zich bezig houden met intelligente zaken in plaats van handwerk. Daarnaast is er schaarste aan toppers in de BI en als je minder mensen kunt werven in korte tijd is efficiency en focused factory een oplossing.

Procesmanagement fundamenteel onderdeel van BI

Nog belangrijker is dat procesmanagement een fundamenteel onderdeel gaat uitmaken van BI. Wat je nu ziet is dat organisaties mooie scorecards hebben en als de omzet tegenvalt moeten we gaan kijken hoe we dat gaan rechtzetten. De fundamentele schakel die dan vaak ontbreekt is dat je op dat moment wil weten welke onderliggende processen invloed hebben op je omzetresultaat. BI4U brengt daarom vooreerst processen op 3 niveau’s in kaart, bepaalt daarvan de KPI’s en linkt deze KPI en de daarbij behorende informatie uit diverse bronnen aan level-1 strategische KPI’s.

Procesgedreven BI voorbeelden

Mooi voorbeeld is de implementatie van procesgedreven BI op basis van Lean en CPM voor een “Order to Installation” of retourenproces bij Sara Lee. In de zorgsector lost BI4U problemen op wanneer blijkt dat de vaatpoli in een ziekenhuis een lage bezettingsgraad heeft maar er wel op dat moment een wachtlijst is voor deze poli. Voor een energiebedrijf realiseerde BI4U de forecast en brutomarge voor allocatie en reconciliatie van energie binnen 40 dagen.

Lean en BI

Lean is de Intelligence Factory ook. Lean analytics is van TOYOTA en heette daar KAIZEN. Snel vertaald: continuous improvement. Toch is het vaardig om te zien hoe de consultants van BI4U zich wekelijks minimaal 4 uur intensief bezig houden met verbetering in zogenaamde Rapid improvement sessies. De visgraat diagrammen (cause and effects diagrams) behangen de hele wand. Op zoek naar de fout in het proces van de eigen factory. Fouten aan de dag leggen, want mensen maken nu eenmaal allemaal fouten. En als je mogelijke fouten kunt borgen in je proces? GEEEE! SMART ! Dan kunnen de mensen zich weer bezighouden bij BI4U met het bedenken van nieuwe dingen. INNOVATIE kan nog!

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met procesgedreven innovatieve bi (lean analytics) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
61
Aantal trainingen & workshops
62
Aantal deelnemers opgeleid
63
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
64
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14