Ziekenhuiszorg | Business Intelligence | Beter voor de patiënt

Het liefst alle zorg binnen 1 dag geregeld

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Zo snel mogelijk naar huis

“Zo snel mogelijk weer naar huis” is één van de citaten die patiënten geven als ze het over ziekenhuiszorg hebben. Ze willen zo snel mogelijk weer 100% functioneren en het dagelijkse leven weer oppakken. Het liefst alle zorg geregeld in één dag. In een kwalitatief onderzoek onder patiënten (n=10) is gebleken dat snelheid van handelen een element is dat als zeer belangrijk wordt ervaren bij patiënten. Wachten en vaker terugkomen wordt als zeer patiënt onvriendelijk ervaren.

Productontwikkeling

BI4U heeft in samenwerking met MindMeld de gedachten en gevoelens van patiënten over de Nederlandse ziekenhuiszorg in kaart gebracht. De uitkomsten van dit onderzoek wordt gebruikt als input voor nieuwe productontwikkelingen. Kijken wat patiënten en het ziekenhuismanagement nu echt belangrijk vinden is de nieuwe weg die BI4U is ingeslagen om informatie te genereren en te presenteren die er echt toe doet. Business Intelligence gaat niet meer om het ontsluiten van data alleen, het gaat erom om via verschillende perspectieven te kijken naar wat organisaties en klanten belangrijk vinden.

Klantgerichtheid

Patiënten vinden snelheid van handelen dus een belangrijke waarde als het gaat om ziekenhuiszorg. Een indicator om deze snelheid te meten is de doorlooptijd van patiënten gedurende het hele zorgproces. BI4U heeft daarom de activiteiten die een patiënt in een ziekenhuis doorloopt van begin tot einde in kaart gebracht en daaraan tijden gekoppeld. Veelal zijn ziekenhuizen gewend om alleen maar naar eigen interne processen te kijken, hier is het klantproces als uitgangspunt genomen.

Het klantproces in een ziekenhuis gevisualiseerd (1)

Een bottleneck in het klantproces

Bottleneck worden zo snel herkend

Aan iedere stap zijn tijden gekoppeld waardoor het ziekenhuismanagement grafisch inzicht krijgt in wacht-, toegangs- en doorlooptijden. Bottlenecks worden snel herkend zodat acties ondernomen kunnen worden. Naast inzicht in tijden per fase in de patiëntenlogistiek zijn doorlooptijden te bekijken per specialisme (KNO, dermatologie, etc), per individuele specialist, per patiënt, per periode (jaar, maand, week, dag) en per DBC (productstructuur in de zorg).

Procesgedreven

Inzicht in de totale doorlooptijd vraagt om integratie van data uit diverse bronsystemen van ziekenhuizen, die bijvoorbeeld gebruikt wordt bij de afdelingen OK, polikliniek, opname, radiologie, etc. BI4U heeft oplossingen waarmee dit betrouwbaar, snel en goedkoop gerealiseerd kan worden.

Inzicht in de totale doorlooptijd

Daarnaast zijn de activiteiten uit het hoofdproces helemaal ontleed naar het laagste niveau (zie voorbeeld figuur 2). Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van de door BI4U ontwikkelde “Breakdown Engine”. Zorgmanagers kunnen vanuit het hoofdproces doorklikken naar processen op lager gelegen niveaus, om zo de pijnpunten in de doorlooptijd visueel te maken.

Flexibiliteit

Het Business Intelligence model is als het ware opgebouwd uit verschillende legoblokjes vanaf het laagste niveau. Ieder component op een laag niveau is de bouwsteen voor een blokje op een hoger niveau. Ziekenhuizen registreren niet alle legoblokjes. Het datamodel is zodanig flexibel opgebouwd dat deze registratie ook niet noodzakelijk is om het managementmodel te implementeren. Indien lager gelegen legoblokjes niet of slechts gedeeltelijk worden geregistreerd, wordt data uit de bronsystemen gehaald die zorgt dat een hoger gelegen bouwsteen als basis wordt genomen.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met ziekenhuiszorg (business intelligence) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
75
Aantal trainingen & workshops
76
Aantal deelnemers opgeleid
77
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
78
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14