Marketing Intelligence | In hoog tempo meer marktaandeel
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Veel retailers verliezen in rap tempo marktaandeel door het ontbreken van de juiste consumer insights. Ook is het consumentenvertrouwen tot een dieptepunt gedaald en zijn de economische vooruitzichten niet positief. Marketing Intelligence met de juiste ondersteuning kan je marktaandeel weer laten stijgen.

Het online kanaal groeit hard

Daarnaast groeit het online kanaal erg hard, hetgeen ten koste gaat van de traditionele winkels. De consument heeft het online shoppen ontdekt en dan met name het gemak waarmee hij kan vergelijken en vanuit de luie stoel thuis kan bestellen. E-commerce is de werkelijkheid van vandaag.

Inzichten van het eigen bedrijf en inzichten van wat de markt doet en waar de consumentenvoorkeuren liggen, zijn meer dan ooit belangrijk. Outside in en inside out-denken lopen door elkaar. Dat is marketing intelligence. Zie ook competitive intelligence.

De juiste inzichten met Marketing Intelligence

Op het moment dat een retailer de juiste inzichten heeft, bereikt hij een competitieve voorsprong op zijn collega’s. Door dit competitief voordeel kan de retailer onder andere:

  • de voorraden beter monitoren
  • de vraag beter signaleren op basis van consumentensentiment
  • zijn exploitatie ‘aligned’ houden met zijn missie, visie en strategie
  • duurzaam het onderscheid maken en daarmee overleven

Business Intelligence tools

Door de inzet van de juiste Business Intelligence strategie, Business Intelligence tools en het inschakelen van de juiste ondersteuning, kun je je als retailer beter op je core richten en ga je niet met de collega’s het ravijn in. Je maakt optimaal gebruik van je competitief voordeel.

Moeilijk?

Nee, ga met de juiste betrokkenen rond de tafel zitten en ontwikkel samen de prestatie-indicatoren, normen en targets die er toe doen. Zo simpel is het. Helaas wordt het vaak moeilijker gemaakt dan het is. Wij hebben voor de grootste financieel dienstverlener in Nederland (De Hypotheekshop) dashboards ontwikkeld waar zij een grote voorsprong op de concurrent door kregen. Gevolg: behoud van het marktaandeel en meerdere awards, waaronder enkele Gouden Schilden en een nominatie voor de Dutch BI & Data Science Award 2012. Lees ook eens dit interview in Banking Review: Slim, slimmer, slimst.

In een vrijblijvend gesprek laten we graag zien welke mogelijkheden er voor jouw organisatie zijn om slimmer dan de concurrent te werken en de consument meer dan ooit beter te begrijpen.

Neem contact met ons op

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met marketing intelligence (in hoog tempo meer marktaandeel) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
1671
Aantal trainingen & workshops
1672
Aantal deelnemers opgeleid
1673
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
1674
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14