Strategie is van iedereen | Doelstellingen delen | Betrokkenheid
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Sneller en beter kunnen beslissen

Business Intelligence & analytics stimuleert organisaties om het strategisch management nog beter te ontwikkelen. Dit gebeurt onder meer doordat zij de feitelijke werking en prestaties van de organisatie in relatie tot de omgeving in kaart brengen. Enerzijds doordat managers en kenniswerkers sneller en beter kunnen beslissen door BI en minder tijd kwijt zijn aan het verzamelen van informatie. Anderzijds doordat allerlei verbanden met BI aan het licht kunnen komen wanneer extra bronnen worden toegevoegd: enterprise BI. Zodoende krijgt de organisatie meer tijd en ruimte om zich bezig te houden met de strategie, missie en doelstellingen en kan zij deze vaak veel explicieter en doelgerichter formuleren en managen.

Lijn brengen in strategische initiatieven

Strategische doelstellingen voor iedereenIn de praktijk zien we dat toepassing van Business Intelligence een belangrijke rol speelt bij het uitdragen van de visie en het strategisch beleid van een organisatie, het communiceren en koppelen van strategische doelen met meetwaarden, het budgetteringsproces en het in lijn brengen van strategische initiatieven. Ook stelt Business Intelligence organisaties in staat om terugkoppeling te verkrijgen of hun strategie werkt (Kaplan en Norton, 1998). Het testen van de strategie van een organisatie en het zichtbaar maken van allerlei verbanden is misschien wel de belangrijkste bijdrage die Business Intelligence kan leveren. Zie ook één versie van de waarheid.

Van hoog tot laag kunnen werken aan de missie

Daartoe is het nodig dat medewerkers van hoog tot laag, en in samenhang, kunnen werken aan het vervullen van de missie van de organisatie door het bedenken en uitvoeren van diverse strategieën. Business intelligence betrekt medewerkers bij de gang van zaken binnen een organisatie. Door specifieke informatie en kennis te delen, zullen medewerkers sneller meegaan in veranderingsprocessen die moeten leiden tot verbetering. Zij zijn meer betrokken bij het wel en wee van de onderneming.

Betrokkenheid belangrijke succesfactor

Betrokkenheid belangrijke succesfactorKahaner (1996) schrijft in zijn artikel over Business Intelligence klassiekers dat persoonlijke betrokkenheid van medewerkers bij Business Intelligence een belangrijke succesfactor is. Kaplan en Norton benadrukken op hun beurt dat het van het grootste belang is dat financiële en niet-financiële informatie deel moet uitmaken van informatiesystemen die door medewerkers van elk niveau in de organisatie worden gebruikt (Kaplan en Norton, 1998).

Strategie sneller vertalen in actie

De strategie van een organisatie kan dan sneller worden vertaald in actie, die plaatsvindt op de werkvloer. Medewerkers weten dan waar de organisatie voor staat, wat haar missie is en wat de belangrijkste doelstellingen zijn. Maar ook hoe deze verband houden met de doelstellingen van de afdeling en iemands persoonlijke doelstellingen. Een strategie bedenken is niet zo heel moeilijk, deze zien uit te voeren wel (Meijers, 2002).

Neem contact met ons op

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met strategie is van iedereen (doelstellingen delen) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15