Topmanagement betrekken | Business Intelligence succes

Betrek het topmanagement er actief bij


Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

De bemoeienis van het topmanagement bij het Business Intelligence-proces blijkt van doorslaggevend belang voor het succes ervan. Het verschil tussen intelligente organisaties en domme organisaties is significant. Organisatie die dus succesvol zijn met business intelligence weten actieve betrokkenheid van het topmanagement te organiseren.

Hoofdsponsor van Business Intelligence

Hoofdsponsor van Business IntelligenceTwee voorbeelden uit de praktijk. Een groothandel in geneesmiddelen ging aan de slag met Business Intelligence. Tijdens een klankbordgroepmeeting gaf een van de salesmanagers nadrukkelijk uiting aan zijn gevoelens van ongenoegen over een specifieke salesrapportage: “waarom moeten wij dagelijks kijken, per maand is toch genoeg?”, “moet dat allemaal zo specifiek?”.

Gelukkig was de directeur, de hoofdsponsor van het project, ook aanwezig. Zijn reactie: “Wij zullen hierover nog wel praten”. Hij greep dus in toen er weerstand naar boven kwam. En terecht, want er kwam 10 miljoen euro op dagbasis binnen en met de nieuwe rapportage kon na de eerste vijf werkdagen van de maand een forecast worden gegeven van de totale omzet die maand.

“Zakelijke gebruikers moeten een leidende rol spelen in het Business Intelligence-initiatief; alleen als zij zich volledig achter het project scharen wordt Business Intelligence ooit echt een succes.”

James Richardson
Infoworld

Michael Dell

Een ander voorbeeld betreft Michael Dell. Mijn collega ging een keer lunchen met een belangrijke manager van Dell, die continu naar zijn telefoon keek. Hij vroeg op een gegeven ogenblik, is er iets met je telefoon? “Ja zeker, rond dit tijdstip wordt Michael Dell wakker en het eerste wat hij doet, nog voor hij een glas jus d’orange neemt, is de cijfers bekijken van Europa. En als iets hem niet bevalt, dan belt hij me en dan moet ik precies weten wat er gaande is.”

Twee vormen van betrokkenheid

Twee vormen van betrokkenheidDe twee voorbeelden geven aan dat actieve bemoeienis van de top zich idealiter moet uiten in twee vormen:

  1. Leiding geven aan het veranderingsproces en de interne politiek die bij business intelligence ongetwijfeld om de hoek komt kijken. Als dat niet zo is, moet je je écht zorgen maken.
  2. Daadwerkelijk gaan sturen in de lijn op de informatie die Business Intelligence aanreikt.

Conclusie en de moraal van het verhaal: de kans van slagen van Business Intelligence zonder nauwe betrokkenheid van de directie is klein. Lukt dat ons wel, dan neemt de kans op succes aanzienlijk toe.

Neem contact met ons op

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met topmanagement betrekken (business intelligence succes) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15