Slimste Bedrijf | Titel Slimste organisatie van Nederland 2012

17 bedrijven wedijveren om titel ‘Slimste organisatie 2012’

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Op 13 maart a.s. wordt de Dutch Business Intelligence Award 2012 uitgereikt aan de organisatie die op een bijzonder intelligente manier met informatie omgaat, de Slimste organisatie van Nederland. De verkiezing is een initiatief van onderzoeks- en adviesbureau Passionned Group, de Rotterdam School of Management en de betrokken industrie- en kennispartners.

De strijd voor het slimste bedrijf is begonnen

Op dit moment vindt een grondige selectieprocedure plaats onder de zeventien bedrijven die zich hebben aangemeld voor de landstitel ‘Slimste organisatie’: De beste inzendingen krijgen een tweede vragenlijst aangeboden. Door middel van een uitgebreide analyse, uitgevoerd door de vakjury, worden uiteindelijk vijf organisaties genomineerd. De intelligentie van de organisaties die zich dit jaar hebben aangemeld is opvallend goed ontwikkeld. Het zal dus een zeer spannende en interessante strijd worden.

“Ook dit jaar zien we een toename van organisaties die informatie als een belangrijke productiefactor zien. De manier waarop deze informatie wordt ingezet om de bedrijfsvoering te verbeteren is uiteindelijk bepalend voor de slimheid van de organisatie.” aldus Freek Kamst.

Auditie: maandag 20 februari a.s.

Op maandag 20 februari zullen de vijf geselecteerde bedrijven hun intelligente organisatie tijdens de auditiemiddag in het gebouw Gravensteen in Leiden presenteren aan de vakjury. Na afloop van de auditie worden drie organisaties genomineerd voor de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’. Zij maken kans om op 13 maart a.s. de felbegeerde Business Intelligence Award 2012 tijdens het Jaarcongres Informatie Management in ontvangst te mogen nemen.

Hun wapen is Business Intelligence

Intelligente organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie. Ze zijn sensitief, slim en adaptief. Zij verbeteren hun (financiële) prestaties substantieel en structureel. Hun wapen is Business Intelligence: het continu proces waarmee organisaties op gerichte wijze data verzamelen en registreren, analyseren en de daaruit resulterende informatie en kennis in besluitvormingsprocessen toepassen om de prestaties van de organisatie te verbeteren.

Winnaar Business Intelligence Award 2010: Walraven

Walraven, internationale groothandel in bouw- en installatiematerialen, is in 2010 als winnaar gekozen om de positie die het bedrijf in zijn branche heeft veroverd door het gebruik van business intelligence.

“We hebben gewonnen omdat de met business intelligence verkregen informatie zich binnen Walraven niet tot één afdeling of één vestiging beperkt, maar het gehele bedrijf omvat. Maar het meest belangrijke is dat BI ons heeft geholpen – en nog steeds helpt – bij het behalen van veel betere resultaten.” Het gaat volgens Hartsink niet alleen om financiële resultaten, maar ook over plezier: “Werken met goede info is enorm leuk en het geeft een enorme kick als je ziet dat je bedrijf hierdoor beter gaat draaien.” – Tino Hartsink, ICT-manager van de Walraven Group.

De jury

De jury van de Business Intelligence Awards bestaat uit: prof. dr Hans Borgman van de University Leiden, mr Leo Kerklaan, directeur van de Franeker Management Academie en auteur van diverse managementboeken, drs Arnoud van Gemeren, hoofdredacteur Tijdschrift IT Management, Johannes van Bentum, hoofdredacteur Computable en Emerce, Egbert Dijkstra, partner DeltIQ Group en voormalig director Business Analytics Ahold, Egbert Philips, voorzitter van de BI Kring, Freek Kamst, directeur Business Consultancy E.Novation, William Mimpen, manager Business Intelligence Center Ricoh, Gerard Struijf, aangesloten bij ICSB Marketing en Strategie, voorzitter van de CRM Association NL, en Daan van Beek, managing director bij het advies- en onderzoeksbureau Passionned Group en auteur van diverse managementboeken.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met slimste bedrijf (titel slimste organisatie van nederland 2012) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
216
Aantal trainingen & workshops
217
Aantal deelnemers opgeleid
218
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
219
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14