BI symposium | Verkiezing van de Slimste organisatie van NL

Business Intelligence Symposium: 4 en 5 oktober a.s.

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Dit jaar zal het BI Symposium plaatsvinden op 4 en 5 oktober in Spant! te Bussum. Tijdens deze dag zal het thema “Get Smart with BI and IM” centraal staan. Tevens wordt op deze dag de BI Award aan ‘de Slimste organisatie’ van het jaar uitgereikt.

Uitreiking BI Awards

Uit de vele deelnemende organisaties zullen 3 genomineerden organisaties gekozen worden die op deze dag een presentatie zullen verzorgen. Hierna gaat de jury nog eenmaal in beraad en zal aan het eind van de dag de prijs aan de winnaar worden uitgereikt.

Thema

Iedere relatie die een organisatie heeft met de buitenwereld wordt gedreven door informatie. De volgende golf van business intelligence en informatiemanagement moet daarom niet alleen een slimmere organisatie creëren, maar ook de organisatie helpen om zijn klanten, partners en burgers slimmer te laten werken. Het thema van het BI Symposium dit jaar sluit hier goed op aan “Get Smart with BI and IM”.

Slimme klanten

Deze relaties zijn de middelen waarmee een organisatie waarde creëert of een dienst levert. De relaties bestaan uit een spectrum van bedrijfsprocessen zoals gestructureerde transacties, stilzwijgende kennisuitwisseling en informele interacties. Deze processen zijn steeds meer digitaal en geautomatiseerd, direct van opdrachtgever tot consument.

Business intelligence en informatiemanagement moeten dus van begin tot eind parallel voordelen opleveren. Voorbeelden hiervan zijn, door de verkoper gestuurd voorraadbeheer in de retailketen, burgers die online toegang hebben tot publieke diensten of een reisorganisatie die meerdere diensten voor zijn klant samenvoegt. Het kritische punt is dat alle aandeelhouders veel slimmer worden en daardoor steeds meer zaken willen doen met bedrijven die een slim product, dienst of relatie aanbieden.

Slimme bedrijven, slimme mensen

Intern wordt de focus gelegd op het gebruik van BI inzichten om zo de bedrijfsprocessen te verbeteren en te optimaliseren tegen een achtergrond van automatisering. Informatie is de ‘benzine’ die zowel het proces aandrijft en vaak ook het eindproduct is. BI kan daarom gebruikt worden in combinatie met methoden zoals Lean, PDCA cyclus, Six Sigma en met procesmanagement instrumenten als een krachtige basis voor procesverbetering.

Gelijktijdig leidt het aanbieden van de juiste informatie aan werknemers in een passende context tot slimmere besturing. Net zoals processen zich uitstrekken over verschillende bedrijfsonderdelen vereisen slimme organisaties een geïntegreerde kijk op hun data en informatie.

Slimme relaties

Extern zijn er mogelijkheden om informatie en intelligence uit te breiden naar klanten en aanbieders op een manier die voordelen biedt aan zowel zij als de oorspronkelijke organisatie. Zo kan de kwaliteit van de dienst verbeteren, door bijvoorbeeld het verstrekken van aanvullende informatie aan de klant, of de kosten voor beiden partijen worden verlaagd, door bijvoorbeeld de kosten van de informatieverwerking te delen.

Tevens kunnen er nieuwe bedrijfsmogelijkheden en zelf markten gecreëerd worden door informatie om te zetten in een nieuw format. Ook consumenten hebben steeds hogere verwachtingen van de informatie en intelligence die bedrijven aanbieden, terwijl ze ook transparantie, vertrouwen en naleving eisen. Zakelijke leiders weten dat innoveren om een slimmere organisatie te zijn binnenkort een must is in plaats van een optioneel onderdeel van hun strategie.

Zelf slimmer worden

In sommige opzichten hebben BI en informatiemanagement technologie de capaciteit van een organisatie overtroffen om het effectief toe te passen. We hebben de progressieve fases gezien waarin datawarehouses, inhoud magazijnen en verfijnde analytische inzichten werden gecreëerd. Maar een slimme organisatie word gedefinieerd door zijn vermogen om actie te ondernemen met de kennis en de inzichten dat het genereert, in plaats van de enkel de aanwezigheid van technologie.

Veel organisatie hadden moeite om hun BI en informatiemanagement investering op één lijn te krijgen met hun strategische doelstellingen. Deze organisaties kregen te maken met enkele praktische uitdagingen van hun inzet, zoals het verbeteren van hun data kwaliteit, het integreren van intelligence in hun bestaande processen en applicaties, het bereiken van cross-enterprise consistentie en het ontwikkelen en trainen van vaardigheden.

BI and informatiemanagement oplossingen en projecten moeten bedrijven nu voorzien van slimheid in context, die dit weer uitbreiden naar hun klanten, maar vooral om zelf slimmer te worden!

Registreren

Wilt u deelnemen aan het BI Symposium op 4 en 5 oktober? schrijf u dan nu in.

Registreren voor het BI symposium

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met bi symposium (verkiezing van de slimste organisatie van nl) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
33
Aantal trainingen & workshops
34
Aantal deelnemers opgeleid
35
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
36
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14