Blog over de Dutch BI & Data Science Award

Blog over De Dutch BI & Data Science Award


Blog over De Dutch BI & Data Science Award: pagina 1 van 5
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

BlogDit is de blogpagina van de organisatie van de Dutch BI & Data Science Award over intelligente organisaties. Met nieuws van en over de jury, de award, onderzoek en natuurlijk de succesverhalen afkomstig van de winnaars van deze award. Verder kun je hier meer te weten komen over geselecteerde events. Tot slot kun je op deze plek artikelen van externe partijen raadplegen.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente organisatie’ bestellen.

Case Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (slot)

Ontwikkelend leren en ontwerpend leren lijken elkaar uit te sluiten. Toch vinden in succesvolle organisaties beide vormen van leren plaats, zo blijkt ook uit de case van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Deze afsluitende blog in een reeks van vier delen gaat onder andere over de combinatie van ontwikkelend en ontwerpend leren. Tevens worden enkele toekomstscenario’s geschetst.

Uit de case van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (lees deel een, twee en drie) blijkt dat het verbeterteam de normtijd die ze zichzelf gesteld hadden, hebben weten te verslaan. Van 120 minuten zijn ze naar 100 minuten gegaan, allemaal dankzij BI (wat is het?).

Case: Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (3)

Hoe kreeg Martin Smeekes van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord nu uiteindelijk de handen op elkaar om zaken anders te gaan organiseren? Hij zag op steeds meer momenten waar er winst was te behalen. Hij zag steeds scherper waar zijn nieuwe plannen uit konden gaan bestaan. En hij zag hoe wezenlijk het was om over alle losse ketenpartijen heen naar de totale keten te blijven kijken en daarop interventies te plegen. In deel 3 van deze uitgebreide case bespreken we de laatste fase van één doorloop van de PDCA-cyclus en het opstarten van een geheel nieuwe P(DCA). (Lees deel 1 en deel 2 van dit verhaal).

Case: Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (2)

Door het slim combineren van alle aanwezige data zijn in deel 1 van deze blog alle tussenstappen in het werkproces van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord in beeld gekomen. In deel 2 van deze blog gaat het verbeterteam onder leiding van Martin Smeekes na welke stappen nu eigenlijk extra veel tijd kosten. Waarom gebeurt iets zoals het gebeurt? Wat zou er eventueel sneller kunnen (verbeteren)? Kunnen er al zaken eerder in gang worden gezet die verderop het traject kunnen verkorten (versnellen)? In hoeverre is er ruimte voor een andere aanpak of een ander protocol (herontwerpen en vernieuwen)? Kunnen we stappen overslaan (innoveren), enzovoorts.

Case: Veiligheidsregio Noord-Holland Noord

De datacratische PDCA start met de P. Alle verandering start bij een passie; een passie van iemand om iets eens helemaal anders te doen, een passie om nu daadwerkelijk het verschil te maken voor de burger of voor de patiënt. Uit deze passie groeit een gedachte en daaruit vormt zich een plan. In deel 1 van deze blog gaan we na wat het betekent om op die manier naar organisaties en verbeteringen te kijken. Dit doen we aan de hand van het verhaal van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN).

Top 7 Business Intelligence en Big Data trends 2019

Business Intelligence en data spelen een steeds belangrijkere rol in ons leven, en ook organisaties ondervinden dit aan den lijve. Het slim gebruikmaken van data onderscheidt de winnaars van de verliezers. Onze trends voor 2019 staan dan ook vooralsnog in het teken van (het gebruik van) data. Maar bovenal: het verantwoordelijk gebruik van data.

Datacratisch werken brengt de passie en het plezier weer terug op de werkvloer. Verbind data met continu verbeteren en PDCA (Plan-Do-Check-Act) en je organisatie bloeit weer op. Een ware datacratie is het einddoel waar elke organisatie naar zou moeten streven. In dit scenario worden alle beslissingen onderbouwd door relevante data die verzameld, opgeslagen en geanalyseerd wordt. Mensen worden bevrijd van de rompslomp, van besluiteloosheid en de tirannie van managers en medewerkers die luidkeels hun mening verkondigen en op onderbuikgevoel sturen.

Snel en eenvoudig informatie ophalen en presenteren

In dit verslag wordt voor een retailer advies uitgebracht voor een nieuwe Business Intelligence front-end oplossing. Momenteel wordt gewerkt met een sterk verouderde versie van Business Objects. Onder andere daardoor is het niet mogelijk om snel en eenvoudig informatie op te halen en te presenteren. Het uitgangspunt voor de nieuwe oplossing is: betrouwbaarder, sneller en eenvoudiger informatie ontsluiten en presenteren. Zeker bij het meer klant- en marktgericht werken, met onder andere zorgconcepten, zullen deze uitgangspunten aan belang winnen.

De kwaliteit van informatievoorziening in de zorg

Het zorgbedrijf is een samenwerkingsverband van twaalf zorginstellingen en heeft de ambitie om gezamenlijk het Elektronisch Cliënt Dossier (ECD) inclusief bijbehorende ICT infrastructuur te standaardiseren. Het doel is om de kwaliteit van de informatievoorziening rondom het primaire zorgproces (sterk) te verbeteren. De regiegroep ICT heeft daarom een gedelegeerde opdrachtgever benoemd die een Request for Information (RFI) heeft uitgeschreven om een Programma van Eisen te formuleren voor het ECD.

Doorontwikkeling Business Analytics bij een ziekenhuis

Het ziekenhuis heeft de ambitie om de kennis, aandacht en prioriteit van BI verder te laten groeien. Een gedegen Business Intelligence (BI) roadmap en een toolselectieproces is daar onderdeel van.

Op dit moment zijn zowel MicroStrategy, IBM Cognos als Microsoft BI nog in de race. MicroStrategy heeft een scherpe prijs afgegeven voor haar heldere BI propositie. IBM Cognos heeft, gevoed door kennis van het ziekenhuis en de match naar haar eigen offering, een gedegen maar prijzig voorstel neergelegd.

International Bike Group wint Dutch BI & Data Science Award 2017

International Bike Group (Fietsenwinkel.nl) is op donderdag 7 december gekozen tot de Slimste Organisatie van Nederland. De vakjury had tijdens de finale van de Dutch BI & Data Science Award de keuze tussen ProRail, het Kadaster en International Bike Group.

De jury van de Dutch BI & Data Science Award maakte zijn definitieve keuze bekend tijdens het congres ‘Intelligence at the speed of Business’ op 7 december in Nieuwegein.

ProRail, Kadaster en Fietsenwinkel.nl in de finale Dutch BI & Data Science Award 2017

Spoorbeheerder ProRail, het Kadaster en International Bike Group (fietsenwinkel.nl) zijn de finalisten voor de Dutch BI & Data Science Award. Op 7 december strijden ze om de titel Slimste Organisatie van Nederland 2017.

De jury van de Dutch BI & Data Science Award koos deze finalisten na een besloten auditie waar zes geselecteerde organisaties zich mochten presenteren. Tijdens het congres ‘Intelligence at the speed of Business’ op 7 december in Nieuwegein zullen de finalisten proberen het publiek en vooral de jury te overtuigen dat ze recht hebben op de BI & Data Science Award 2017.

Zes organisaties maken kans op Dutch BI Award 2017

De jury van de Dutch Business Intelligence Award heeft zes organisaties geselecteerd die in aanmerking komen voor de titel Slimste Organisatie van Nederland 2017 en daarvoor auditie mogen doen. Dat zijn spoorbeheerder ProRail, leverancier van industriële apparatuur Festo, Universiteit Twente, het Kadaster, Antonius Ziekenhuis Sneek-Emmeloord en International Bike Group (fietsenwinkel.nl).

De selectie voor deze prestigieuze prijs begon met een zogenoemde organisatie-IQ-test die door de kandidaten moest worden ingevuld en een motivatie. Uit enkele tientallen aanmeldingen selecteerde de onafhankelijke vakjury de zes organisaties die worden uitgenodigd voor een besloten auditie op maandag 9 oktober in Amersfoort.

Als elke seconde telt: time is muscle

‘Levensreddende BI’, kopte de Automatisering Gids vorig jaar zomer. ‘Een slimme logistieke oplossing, inzichtelijk gemaakt met een dashboard’, relativeren Martin Smeekes (directeur ambulancezorg) en Anouk Schoemaker (manager bedrijfsvoering en BI). Hoe je het ook noemt, het project ‘Call to Balloon’ leverde de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord het predicaat Slimste Organisatie van Nederland (2015) op. En – belangrijker nog – 20 minuten tijdwinst voor patiënten met acute hartklachten die gedotterd moeten worden. Die kostbare minuten zijn vaak levensreddend.

Data Analytics die levens redt

Vandaag is door de juryvoorzitter Menno Lanting het startschot gegeven van de 10e editie van de Dutch Business Intelligence Award. Deze jubileumeditie nodigt alle slimme organisaties mee te dingen naar de prestigieuze titel voor de Slimste organisatie van Nederland. Inschrijven kan hier.

Twee jaar terug wist de Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord deze prijs in de wacht te slepen met een zeer indrukwekkende case. Martin Smeekes, directeur Ambulancezorg, wist met zijn team de doorlooptijd van de acute hartzorg met 20 minuten in te korten. Gebaseerd op gecombineerde data van de meldkamer, de ambulancezorg en het ziekenhuis. Data analytics die levens redt en die na afloop zorgt dat mensen weer een trap op en af kunnen gaan.

De 5 belangrijkste Business Intelligence trends 2017

Een oude term uit 1960 wordt nieuw leven ingeblazen. Dit gaat in een rap tempo, aangejaagd door alle toepassingen van de grote databoeren zoals Google, Uber, Amazon, LinkedIn, Instagram en FaceBook. De algoritmen waren er, maar de grote hoeveelheden data ontbraken. Artificial Intelligence kwam hierdoor niet echt uit de verf. En voorspellingen waren niet altijd even betrouwbaar. Nu er veel meer foto’s, video’s, blogs, posts en sensordata beschikbaar komt, krijgt AI echt zijn meerwaarde.
Fotografie wordt de nieuwe universele taal (Heiferman, 2013). Dit klinkt intrigerend. Elke dag worden wereldwijd 1,2 miljard beelden gemaakt. En die delen en verspreiden we. Deze nieuwe taal roept zeker ook een paar vragen op. Wordt de eerste indruk met een foto niet te dominant? Vele onderzoeken – onder andere van de Yale University – wijzen uit dat mensen bar slecht zijn in het nemen van goede beslissingen, in het bijzonder bij een eerste indruk of onder druk. Effecten zoals priming, groepspolarisatie, de mening van de meerderheid of de confirmation bias gooien al snel roet in het eten.

Veiligheidsregio NHN winnaar Slimste Organisatie van NL 2015

Levens redden dankzij slim gebruik van data analytics
Nieuwegein, 4 december 2015 – Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord is de grote winnaar van de Dutch Business Intelligence Award 2015 en mag zich terecht de Slimste Organisatie van Nederland noemen. De organisatie neemt een voorbeeldrol aan door met inzet van slimme datacombinaties en interactieve dashboards maar liefst 20 minuten tijdwinst te boeken in het proces van acute hartinfarctzorg. Datagedreven verbeteringen met grote menselijke en maatschappelijke impact, die zowel de vakjury als het publiek wisten te waarderen.

Het verhaal achter de data ontdekken

Wist je dat 90 procent van alle data ter wereld pas in de afgelopen paar jaar is verzameld? Je kunt het je bijna niet meer voorstellen een wereld zonder het woord ‘data’. We zijn ons allen enkel sinds een paar jaren pas bewust van de mogelijkheden. En nog blijkt dat we die mogelijkheden niet maximaal uitnutten, want slechts 12 procent van alle data die organisaties verzamelen wordt gebruikt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, organisaties die het potentieel van business intelligence hebben ontdekt. Bedrijven waarbij analytics in een korte tijd diepgeworteld is in de bedrijfsvoering en aan de basis staat voor het nemen van dagelijkse beslissingen. Wat onderscheid deze organisaties? Welke keuzes in data analytics hebben zij gemaakt die andere organisaties nog niet durven te maken en wat levert hen dit op?

Foto impressie van de uitreiking van de Dutch BI Award 2015

Meer dan 200 gasten hebben zich op 3 december jl. verzameld in de Grand Hall van NBC Nieuwegein voor de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland 2015, een event georganiseerd door de Passionned Group. Naast diverse inspirerende keynotes van Hendrik Blokhuis en Jan van Ginkel en een paneldebat moesten de drie finalisten Rituals, Veiligheidsregio NHN en Tempo-Team pitchen om de laatste (jury)stemmen binnen te halen. Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord kaapte zowel de juryvakprijs als de publieksprijs voor de neus van Rituals en Tempo-Team weg. Na afloop was er een uitgebreide borrel met een hapje en een drankje.
Vooraf: aankomst, registratie en ontvangst met koffie & thee

De 7 Business Intelligence trends van 2016

Steeds meer organisaties zien de voordelen van goede Business Intelligence en Analytics. Dankzij voortdurende innovatie is er met steeds meer data steeds meer mogelijk. Dat leidt tot nuttige en verrassende inzichten in zowel de particuliere als de publieke sector, die de verworven informatie steeds slimmer gaan gebruiken. Passionned Group ziet in de praktijk de volgende zeven Business Intelligence trends voor 2016.

Strijd om de titel ‘Slimste Organisatie van Nederland’ 2015

Rituals Cosmetics, Veiligheidsregio Noord-Holland en uitzendorganisatie Tempo-Team zijn genomineerd voor de titel  ‘Slimste Organisatie van Nederland’. Dat maakt de jury van de Dutch Business Intelligence Award vandaag bekend. Deze drie organisaties blinken uit in effectieve, intelligente en wendbare bedrijfsprocessen door slim gebruik van (big) data. Op 3 december 2015 wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens het jaarcongres ‘Intelligence at the speed of Business’.
direct aanmelden voor 3 dec.

Business Analytics als missing link in je CRM strategie

In mijn vorige blog gaf ik aan dat het belangrijk is om zowel door de ogen van de medewerker, als door de ogen van de klant te kijken voor de juiste klantinteractiemomenten. Een stap verder is het beschouwen en aanschouwen door de bril van de concurrent. Wat doen zij en wat laten zij na te doen? Dit vereist echter wel een goede strategie en een stappenplan om uit te voeren.

Bij toeval vond ik een artikel uit 2010 wat door Computerworld* gepubliceerd is wat aansluit bij mijn vorige blog. Ik citeer daarom als aanvulling de eerste 2 alinea’s:

Lotte Willemsen treedt toe tot jury ‘Slimste organisatie’

Dr. Lotte Willemsen is onlangs toegetreden tot de jury van de verkiezing tot de ‘Slimste organisatie van Nederland’ en als ass. professor werkzaam bij de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR), Universiteit van Amsterdam. Daar geeft zo ook les als universitair docent persuasieve communicatie. Voor haar promotieonderzoek onderzocht zij welke rol electronic word-of-mouth (eWOM) speelt in het machtig maken of worden van klanten en hoe organisaties hier met webcare op kunnen inspelen.

Informatie is pas informatie als de organisatie erdoor verandert

Informatie ‘vertelt’ ons meer over een situatie. Iets dat we nog niet wisten bijvoorbeeld. Informatie kan ook bevestigen of onze veronderstellingen wel of niet kloppen. Dan kunnen we besluiten om actie te nemen met de bedoeling om naar de gewenste situatie toe te sturen.

Ik wist al dat er vanavond een feestje was, maar nu ik hoor dat mijn favoriete band optreedt, besluit ik om er heen te gaan. Gaan of niet-gaan, doen of niet-doen; het zijn simpele keuzen. Besluitvorming is vaak ingewikkelder.

Nieuwe spelers veranderen het BI-landschap

Business Intelligence en innovatie zijn begrippen die samen horen te gaan. In de praktijk blijkt echter dat in de wereld van BI er de laatste 25 jaar weinig is veranderd. We bouwen al decennialang datawarehouses met Kimballsterren en de meeste organisaties zetten Business Intelligence uitsluitend in voor rapportages en ad-hoc query’s.

De echte toegevoegde waarde van deze traditionele Business Intelligence toepassingen is verdwenen doordat de technologie ervan hopeloos achterloopt en voor eindgebruikers complex blijft. Waar blijvende innovatieve veelbelovende BI-tools die wél aansluiten bij de marktbehoefte?

Hoe wordt jouw organisatie slimmer met klantgericht ondernemen?

Klantgerichtheid is een gevleugeld begrip en lijkt tegelijkertijd zo vanzelfsprekend. Zeker gezien het feit dat klanten over het algemeen veel keuze hebben. Consumenten kunnen op internet oneindig veel informatie verzamelen en weten dus vaak al precies wat ze willen en hoe ze het willen. Toch blijkt het voor ondernemingen nog steeds moeilijk om klantgericht te zijn. Niet dat ze het niet belangrijk vinden: jaarlijks worden alleen al in Nederland tientallen miljoenen euro’s uitgegeven aan verandermanagement, trainingen voor medewerkers, aan CRM systemen en trajecten.

Wat is Big Data nu eigenlijk precies?

De term ‘Big Data’ beheerst vrijwel alle artikelen over informatietechnologie en managementinformatie. Maar ook de kandidaten voor de Dutch BI Award van de afgelopen jaren laten zien dat ze Big Data Analytics serieus nemen. Maar wat is Big Data nu eigenlijk precies? Velen, waaronder ikzelf, worstelen met de term. Er heerst grote verwarring over Big Data omdat er geen algemeen geaccepteerde definitie bestaat. We weten allemaal dat het te maken heeft met grote hoeveelheden data, met snelle verwerkingstijd en ettelijke verschillende verschijningsvormen. Dat zegt nog niets, want wat is een grote hoeveelheid? Wat is snel en wat zijn ettelijke verschijningsvormen?

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de dutch bi & data science award of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
3383
Aantal trainingen & workshops
3384
Aantal deelnemers opgeleid
3385
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
3386
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14