Blog over de Dutch BI & Data Science Award

Blog over De Dutch BI & Data Science Award


Blog over De Dutch BI & Data Science Award: pagina 1 van 3
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

BlogDit is de blogpagina van de organisatie van de Dutch BI & Data Science Award over intelligente organisaties. Met nieuws van en over de jury, de award, onderzoek en natuurlijk de succesverhalen afkomstig van de winnaars van deze award. Verder kun je hier meer te weten komen over geselecteerde events. Tot slot kun je op deze plek artikelen van externe partijen raadplegen.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente organisatie’ bestellen.

Inschrijving voor Dutch BI & Data Science Award 2020 en 2021 officieel geopend

Het officiële startschot voor de inschrijving van de 11 editie van de populaire Dutch BI & Data Science Award heeft geklonken. Dankzij onze oproep op LinkedIn stromen de eerste serieuze aanmeldingen van zelfverzekerde, potentiële kanshebbers al binnen. Met nog een aantal dagen te gaan, neemt ook de spanning toe: welke intelligente, datagedreven organisatie zal de felbegeerde trofee op donderdag 9 december 2021 in ontvangst mogen nemen? Onze nieuwsgierige en enthousiaste jury maakt haar borst al nat en de agenda vrij, want zij voorziet heel wat huiswerk.

10 wijze BI-lessen van fietsenwinkel.nl

Fietsenwinkel.nl won op 7 december 2017 de Dutch BI & Data Science Award. De vakjury wees de onderneming aan als winnaar en ook de publieksprijs ging naar dit innovatieve bedrijf uit Amsterdam. De mensen van fietsenwinkel.nl zijn door een hele sterke focus op data en door online zakendoen in staat gebleken om een traditionele branche disruptief te veranderen. Bovendien weten ze heel snel te groeien door slim gebruik te maken van data en BI en data analytics tools. Hoe doen ze dat? Hoe kunnen ze zo snel gecontroleerd groeien en “PDCA-en”? Profiteer van de 10 wijze lessen van fietsenwinkel.nl.

Case Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (slot)

Ontwikkelend leren en ontwerpend leren lijken elkaar uit te sluiten. Toch vinden in succesvolle organisaties beide vormen van leren plaats, zo blijkt ook uit de case van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Deze afsluitende blog in een reeks van vier delen gaat onder andere over de combinatie van ontwikkelend en ontwerpend leren. Tevens worden enkele toekomstscenario’s geschetst.

Uit de case van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (lees deel een, twee en drie) blijkt dat het verbeterteam de normtijd die ze zichzelf gesteld hadden, hebben weten te verslaan. Van 120 minuten zijn ze naar 100 minuten gegaan, allemaal dankzij BI (wat is het?).

Case: Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (3)

Hoe kreeg Martin Smeekes van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord nu uiteindelijk de handen op elkaar om zaken anders te gaan organiseren? Hij zag op steeds meer momenten waar er winst was te behalen. Hij zag steeds scherper waar zijn nieuwe plannen uit konden gaan bestaan. En hij zag hoe wezenlijk het was om over alle losse ketenpartijen heen naar de totale keten te blijven kijken en daarop interventies te plegen. In deel 3 van deze uitgebreide case bespreken we de laatste fase van één doorloop van de PDCA-cyclus en het opstarten van een geheel nieuwe P(DCA). (Lees deel 1 en deel 2 van dit verhaal).

Case: Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (2)

Door het slim combineren van alle aanwezige data zijn in deel 1 van deze blog alle tussenstappen in het werkproces van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord in beeld gekomen. In deel 2 van deze blog gaat het verbeterteam onder leiding van Martin Smeekes na welke stappen nu eigenlijk extra veel tijd kosten. Waarom gebeurt iets zoals het gebeurt? Wat zou er eventueel sneller kunnen (verbeteren)? Kunnen er al zaken eerder in gang worden gezet die verderop het traject kunnen verkorten (versnellen)? In hoeverre is er ruimte voor een andere aanpak of een ander protocol (herontwerpen en vernieuwen)? Kunnen we stappen overslaan (innoveren), enzovoorts.

Case: Veiligheidsregio Noord-Holland Noord

De datacratische PDCA start met de P. Alle verandering start bij een passie; een passie van iemand om iets eens helemaal anders te doen, een passie om nu daadwerkelijk het verschil te maken voor de burger of voor de patiënt. Uit deze passie groeit een gedachte en daaruit vormt zich een plan. In deel 1 van deze blog gaan we na wat het betekent om op die manier naar organisaties en verbeteringen te kijken. Dit doen we aan de hand van het verhaal van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN).

Snel en eenvoudig informatie ophalen en presenteren

In dit verslag wordt voor een retailer advies uitgebracht voor een nieuwe Business Intelligence front-end oplossing. Momenteel wordt gewerkt met een sterk verouderde versie van Business Objects. Onder andere daardoor is het niet mogelijk om snel en eenvoudig informatie op te halen en te presenteren. Het uitgangspunt voor de nieuwe oplossing is: betrouwbaarder, sneller en eenvoudiger informatie ontsluiten en presenteren. Zeker bij het meer klant- en marktgericht werken, met onder andere zorgconcepten, zullen deze uitgangspunten aan belang winnen.

De kwaliteit van informatievoorziening in de zorg

Het zorgbedrijf is een samenwerkingsverband van twaalf zorginstellingen en heeft de ambitie om gezamenlijk het Elektronisch Cliënt Dossier (ECD) inclusief bijbehorende ICT infrastructuur te standaardiseren. Het doel is om de kwaliteit van de informatievoorziening rondom het primaire zorgproces (sterk) te verbeteren. De regiegroep ICT heeft daarom een gedelegeerde opdrachtgever benoemd die een Request for Information (RFI) heeft uitgeschreven om een Programma van Eisen te formuleren voor het ECD.

Doorontwikkeling Business Analytics bij een ziekenhuis

Het ziekenhuis heeft de ambitie om de kennis, aandacht en prioriteit van BI verder te laten groeien. Een gedegen Business Intelligence (BI) roadmap en een toolselectieproces is daar onderdeel van.

Op dit moment zijn zowel MicroStrategy, IBM Cognos als Microsoft BI nog in de race. MicroStrategy heeft een scherpe prijs afgegeven voor haar heldere BI propositie. IBM Cognos heeft, gevoed door kennis van het ziekenhuis en de match naar haar eigen offering, een gedegen maar prijzig voorstel neergelegd.

International Bike Group wint Dutch BI & Data Science Award 2017

International Bike Group (Fietsenwinkel.nl) is op donderdag 7 december gekozen tot de Slimste Organisatie van Nederland. De vakjury had tijdens de finale van de Dutch BI & Data Science Award de keuze tussen ProRail, het Kadaster en International Bike Group.

De jury van de Dutch BI & Data Science Award maakte zijn definitieve keuze bekend tijdens het congres ‘Intelligence at the speed of Business’ op 7 december in Nieuwegein.

ProRail, Kadaster en Fietsenwinkel.nl in de finale Dutch BI & Data Science Award 2017

Spoorbeheerder ProRail, het Kadaster en International Bike Group (fietsenwinkel.nl) zijn de finalisten voor de Dutch BI & Data Science Award. Op 7 december strijden ze om de titel Slimste Organisatie van Nederland 2017.

De jury van de Dutch BI & Data Science Award koos deze finalisten na een besloten auditie waar zes geselecteerde organisaties zich mochten presenteren. Tijdens het congres ‘Intelligence at the speed of Business’ op 7 december in Nieuwegein zullen de finalisten proberen het publiek en vooral de jury te overtuigen dat ze recht hebben op de BI & Data Science Award 2017.

Als elke seconde telt: time is muscle

‘Levensreddende BI’, kopte de Automatisering Gids vorig jaar zomer. ‘Een slimme logistieke oplossing, inzichtelijk gemaakt met een dashboard’, relativeren Martin Smeekes (directeur ambulancezorg) en Anouk Schoemaker (manager bedrijfsvoering en BI). Hoe je het ook noemt, het project ‘Call to Balloon’ leverde de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord het predicaat Slimste Organisatie van Nederland (2015) op. En – belangrijker nog – 20 minuten tijdwinst voor patiënten met acute hartklachten die gedotterd moeten worden. Die kostbare minuten zijn vaak levensreddend.

Veiligheidsregio NHN winnaar Slimste Organisatie van NL 2015

Nieuwegein, 4 december 2015 – Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord is de grote winnaar van de Dutch Business Intelligence Award 2015 en mag zich terecht de Slimste Organisatie van Nederland noemen. De organisatie neemt een voorbeeldrol aan door met inzet van slimme datacombinaties en interactieve dashboards maar liefst 20 minuten tijdwinst te boeken in het proces van acute hartinfarctzorg. Datagedreven verbeteringen met grote menselijke en maatschappelijke impact, die zowel de vakjury als het publiek wisten te waarderen.

Het verhaal achter de data ontdekken

Wist je dat 90 procent van alle data ter wereld pas in de afgelopen paar jaar is verzameld? Je kunt het je bijna niet meer voorstellen een wereld zonder het woord ‘data’. We zijn ons allen enkel sinds een paar jaren pas bewust van de mogelijkheden. En nog blijkt dat we die mogelijkheden niet maximaal uitnutten, want slechts 12 procent van alle data die organisaties verzamelen wordt gebruikt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, organisaties die het potentieel van business intelligence hebben ontdekt. Bedrijven waarbij analytics in een korte tijd diepgeworteld is in de bedrijfsvoering en aan de basis staat voor het nemen van dagelijkse beslissingen. Wat onderscheid deze organisaties? Welke keuzes in data analytics hebben zij gemaakt die andere organisaties nog niet durven te maken en wat levert hen dit op?

Foto- en video-impressie uitreiking Dutch BI Award 2015

Meer dan 200 gasten hebben zich op 3 december jl. verzameld in de Grand Hall van NBC Nieuwegein voor de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland 2015, een event georganiseerd door de Passionned Group. Naast diverse inspirerende keynotes van Hendrik Blokhuis en Jan van Ginkel en een paneldebat moesten de drie finalisten Rituals, Veiligheidsregio NHN en Tempo-Team pitchen om de laatste (jury)stemmen binnen te halen. Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord kaapte zowel de juryvakprijs als de publieksprijs voor de neus van Rituals en Tempo-Team weg. Na afloop was er een uitgebreide borrel met een hapje en een drankje.
Vooraf: aankomst, registratie en ontvangst met koffie & thee

Business Analytics als missing link in je CRM strategie

In mijn vorige blog gaf ik aan dat het belangrijk is om zowel door de ogen van de medewerker, als door de ogen van de klant te kijken voor de juiste klantinteractiemomenten. Een stap verder is het beschouwen en aanschouwen door de bril van de concurrent. Wat doen zij en wat laten zij na te doen? Dit vereist echter wel een goede strategie en een stappenplan om uit te voeren.

Bij toeval vond ik een artikel uit 2010 wat door Computerworld* gepubliceerd is wat aansluit bij mijn vorige blog. Ik citeer daarom als aanvulling de eerste 2 alinea’s:

Lotte Willemsen treedt toe tot jury ‘Slimste organisatie’

Dr. Lotte Willemsen is onlangs toegetreden tot de jury van de verkiezing tot de ‘Slimste organisatie van Nederland’ en als ass. professor werkzaam bij de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR), Universiteit van Amsterdam. Daar geeft zo ook les als universitair docent persuasieve communicatie. Voor haar promotieonderzoek onderzocht zij welke rol electronic word-of-mouth (eWOM) speelt in het machtig maken of worden van klanten en hoe organisaties hier met webcare op kunnen inspelen.

Nieuwe spelers veranderen het BI-landschap

Business Intelligence en innovatie zijn begrippen die samen horen te gaan. In de praktijk blijkt echter dat in de wereld van BI er de laatste 25 jaar weinig is veranderd. We bouwen al decennialang datawarehouses met Kimballsterren en de meeste organisaties zetten Business Intelligence uitsluitend in voor rapportages en ad-hoc query’s.

De echte toegevoegde waarde van deze traditionele Business Intelligence toepassingen is verdwenen doordat de technologie ervan hopeloos achterloopt en voor eindgebruikers complex blijft. Waar blijvende innovatieve veelbelovende BI-tools die wél aansluiten bij de marktbehoefte?

Hoe wordt jouw organisatie slimmer met klantgericht ondernemen?

Klantgerichtheid is een gevleugeld begrip en lijkt tegelijkertijd zo vanzelfsprekend. Zeker gezien het feit dat klanten over het algemeen veel keuze hebben. Consumenten kunnen op internet oneindig veel informatie verzamelen en weten dus vaak al precies wat ze willen en hoe ze het willen. Toch blijkt het voor ondernemingen nog steeds moeilijk om klantgericht te zijn. Niet dat ze het niet belangrijk vinden: jaarlijks worden alleen al in Nederland tientallen miljoenen euro’s uitgegeven aan verandermanagement, trainingen voor medewerkers, aan CRM systemen en trajecten.

Een slimme organisatie wordt bevolkt door moedige mensen

Informatie is de zuurstof van een bedrijf. Je kan niet zonder. Maar welke informatie gebruik je dan? Bij Nederlandse bedrijven en instellingen zijn er nog grote verschillen. Dat bleek wel tijdens de verschillende voorrondes van de Dutch BI Award.

Bij sommige organisaties blijft het vooral Performance Management: hoe goed doen bepaalde afdelingen of groepen medewerkers het? We zien dat nu zelfs in de zorg, waar gekeken wordt hoe goed een bepaalde behandelmethode uitpakt. Dat is en blijft echter vooral achteruit kijken. Gelukkig zijn er organisaties die proberen vooruit te kijken.

Ook ondernemers analyseren gegevens om te innoveren

Ook ondernemers analyseren gegevens om te innoveren, hun strategie aan te passen of een reclamecampagne te bedenken. Maar business intelligence heeft geen zin als er zomaar wat gegevens uit een database getrokken worden, legt kenner Daan van Beek uit.

Simpel gezegd is business intelligence het verzamelen van gegevens binnen de eigen sector om er slimme dingen mee te doen. Het uitleggen van de term wordt overigens overbodig door het noemen van de term ‘Bonuskaart’. Door de klantgegevens handig te analyseren kan de marktleider in de supermarktsector er haar voordeel mee doen.

‘Het is bijna science fiction wat we met BI doen’

Elie van Strien is commandant van het Brandweerkorps Amsterdam-Amstelland. Twee jaar geleden werd zijn korps tot Slimste Organisatie van Nederland gekozen, dankzij een baanbrekende BI-innovatie: Brandweer Intelligence. Dit jaar neemt Van Strien zitting in de jury van de verkiezing van de Slimste Organisatie van Nederland 2015, georganiseerd door Passionned Group. Commandant Van Strien voelt zich een jongetje in de speelgoedwinkel van BI.

Brandweer Amsterdam-Amstelland blijkt BI dubbel meester

Brandweer Amsterdam-Amstelland ging dinsdag 1 oktober met twee prijzen naar huis na de uitreiking van de BI Awards 2013. Zowel de publieksprijs als de hoogste erkenning van de vakjury gingen naar het korps. Vooral het feit dat gebruik van analysemogelijkheden op de werkvloer is ontstaan, sprak publiek en vaklieden duidelijk aan. 

Zaal drie van filmmuseum Eye in Amsterdam zat helemaal vol bij de achtste keer dat IT-dienstverlener Passionned de verkiezing van de ‘slimste organisatie van Nederland’ hield. Zij luisterden aandachtig naar de inzet van business intelligence door de politie. Frank Smilda, districtschef bij de Nationale Politie Eenheid Noord-Nederland, hield een betoog over de inzet van social media bij de uitoefening van politietaken. Bijvoorbeeld de inzet van crowdsourcing voor het oplossen van misdrijven. “Daar lopen we in Nederland wel voorop”, zei hij. “Niet dat we nu direct kunnen aangeven dat we sneller zaken oplossen, maar door anderen dan rechercheurs erbij te betrekken krijg je invalshoeken en scenario’s waar je zelf niet snel op komt. Dat alleen al is winst, want dat levert nieuwe onderzoekslijnen op.”

Brandweer Amsterdam-Amstelland wint Dutch BI Award 2013

2 oktober 2013 – De Brandweer Amsterdam-Amstelland is als grote winnaar uit de bus gekomen bij de uitreiking van de Dutch BI Award 2013. Zij mochten niet alleen de publieksprijs, maar ook de prijs van de vakjury mee naar huis nemen. Het vermogen om potentiële brandlocaties te voorspellen en vervolgens specifiek op die locaties gerichte voorlichtingscampagnes te voeren en zo branden te voorkomen, heeft veel indruk gemaakt op zowel de vakjury als het publiek.

Jury selecteert zes kandidaten

Leusden, 15 augustus 2013 – Business Intelligence en het slim gebruik maken van informatie zijn voor veel organisaties factoren voor levensbehoud. Steeds meer organisaties zijn dan ook erg actief op dat gebied. De Dutch BI Award wil een erkenning zijn voor de organisatie die blijk heeft gegeven op een zeer innovatieve, slimme en opvallende manier haar informatiehuishouding te hebben ingericht.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de dutch bi & data science award of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15