Coolblue | Slimste organisatie van 2012 | Publieksprijs Buurtzorg

Coolblue Slimste Organisatie van Nederland 2012

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Publieksprijs gaat naar Buurtzorg Nederland met 1.127 stemmen

Utrecht, 13 maart 2012 – Na een spannende eindpitch is internetretailer Coolblue vandaag door de vakjury uitgeroepen tot ‘Slimste Organisatie van Nederland 2012’. Zij kaapte de felbegeerde Dutch Business Intelligence Award 2012 weg voor de neus van thuiszorgorganisatie Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop, die respectievelijk de tweede en derde prijs wonnen.

Bijzonder trots

Daniël Bos, manager Business Intelligence en ‘onderdeel van Coolblue’, heeft op 13 maart jl. de trofee met een in glas gegraveerde jagende uil in ontvangst mogen nemen en is bijzonder trots. Zijn eerste reactie: “Ik ben ongelofelijk blij en sprakeloos; een bevestiging van het werk dat we hebben verzet. Voor ons grote doel, klanten tevreden krijgen en houden, hebben we erkenning gekregen. Business Intelligence is daarbij een zeer belangrijk instrument. We zijn apetrots.”

Een taart van 1m2

De publieksprijs, een taart van 1m2 met daarop het logo van de Slimste Organisatie van Nederland, is naar Buurtzorg Nederland gegaan. Via deze website ontving zij maar liefst 1.127 stemmen van de in totaal 2.027 uitgebrachte stemmen. In het juryrapport heeft de jury een uitgebreide verklaring gegeven voor de rangorde.

Samenvatting uit het juryrapport:

Gemeenschappelijk: intelligent tot in de haarvaten

De verkiezing tot de ‘Slimste organisatie van Nederland’ met de daaraan gekoppelde Dutch Business Intelligence Award is haar zevende editie ingegaan. In de afgelopen jaren heeft het vakgebied Business Intelligence zich sterk ontwikkeld en wordt steeds vaker gezien als een uitermate krachtig instrument om onder andere blijvend concurrentievoordeel te bereiken. De drie finalisten voor de Dutch BI Award 2012 vormen hiervan een goed voorbeeld. Bijzonder aan de drie genomineerden is de zeer platte organisatiestructuur die het mogelijk maakt om snel en flexibel te sturen, vroegtijdig te anticiperen en snel te reageren op ideeën en signalen vanuit bedrijfsprocessen, medewerkers, management, klanten en omgeving. De genomineerden zijn daarmee exponenten van iets wat gezien zou kunnen worden als ‘intelligentie 2.0’, waarbij informatiegebruik, het delen van inzichten en zelfsturing op het laagste niveau in de organisatie zijn georganiseerd. Niet meer het handjevol managers mag sturen, maar iedereen die betrokken is.

De race

De verkiezing van de ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’ is gestart in de zomer van 2011. Maar liefst zeventien organisaties hebben zich dit jaar via deze website aangemeld om mee te dingen naar die felbegeerde titel. Een lijst met ruim 80 criteria, waaraan een gezelschap van wetenschappers en Business Intelligence experts heeft meegewerkt, heeft als meetlat gediend om de kandidaten te beoordelen. Een kritische analyse van deze zelfevaluaties, nader onderzoek, bedrijfsbezoeken en  telefonische interviews hebben geleid tot een uiteindelijke samenstelling van de top 6 kandidaten.  Deze organisaties hebben begin dit jaar auditie gedaan in het “Gravensteen” gebouw van de Universiteit van Leiden. De auditie bestond uit een presentatie van 20 minuten en een 10 minuten durende ondervraging door de juryleden. Een uitgebreide nabespreking en analyse heeft vervolgens geleid tot de drie finalisten: internetretailer Coolblue, zorgorganisatie Buurtzorg Nederland en financiële dienstverlener De Hypotheekshop. De drie finalisten hebben vandaag, tijdens het Jaarcongres Information Management, een 300 seconden durende pitch gehouden ten overstaan van alle aanwezigen om de juryleden voor de laatste keer te overtuigen van hun intelligentie.

Het volledige juryrapport is op te vragen door middel van de volgende link:

http://www.slimsteorganisatie.nl/juryrapport-dutch-business-intelligence-award-2012/

Over de vakjury

De jury van de Dutch Business Intelligence Award bestaat uit: prof. dr. Hans Borgman van de Universiteit Leiden, mr. Leo Kerklaan, directeur van de Franeker Management Academie en auteur van diverse managementboeken, drs. Arnoud van Gemeren, hoofdredacteur Tijdschrift IT Management, Johannes van Bentum, hoofdredacteur Computable, Egbert Dijkstra, partner DeltIQ Group en voormalig director Business Analytics Ahold, drs. Egbert Philips, directeur van BC Intelligence en voorzitter van BI Kring, Freek Kamst, directeur Business Consultancy E.Novation, William Mimpen, manager Business Intelligence Center Ricoh, Gerard Struijf, aangesloten bij ICSB Marketing en Strategie, voorzitter van het Platform Klantgericht Ondernemen, en Daan van Beek, managing director bij advies- en onderzoeksbureau Passionned Group en auteur van het boek ‘De intelligente organisatie’.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met coolblue (slimste organisatie van 2012) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
615
Trainingen & workshops
616
Deelnemers opgeleid
617
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
618
Kantoren
3
Jaar ervaring
14