Storytelling met data | De datagedreven organisatie | DAAS

Het verhaal achter de data ontdekken

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Niet voor te stellen

Wist je dat 90 procent van alle data ter wereld pas in de afgelopen paar jaar is verzameld? Je kunt het je bijna niet meer voorstellen een wereld zonder het woord ‘data’. We zijn ons allen enkel sinds een paar jaren pas bewust van de mogelijkheden. En nog blijkt dat we die mogelijkheden niet maximaal uitnutten, want slechts 12 procent van alle data die organisaties verzamelen wordt gebruikt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, organisaties die het potentieel van business intelligence hebben ontdekt. Bedrijven waarbij analytics in een korte tijd diepgeworteld is in de bedrijfsvoering en aan de basis staat voor het nemen van dagelijkse beslissingen. Wat onderscheid deze organisaties? Welke keuzes in data analytics hebben zij gemaakt die andere organisaties nog niet durven te maken en wat levert hen dit op?

Een platformgebaseerde aanpak

Laten we beginnen met het middel voor analyse. Organisaties die gebruikmaken van een business-intelligence tool hoeven nog niet meteen op de juiste weg te zitten als het gaat om analytics. Het aanbod van BI-tools loopt namelijk ontzettend uiteen. Zo zijn visualisatietools bijvoorbeeld makkelijk voor Excel-gebruikers om mee te werken, maar zijn niet ontworpen om mee te schalen, ze hebben een gebrek aan data governance en zijn niet geschikt voor grote ondernemingen. De kracht zit hem in de combinatie van allemaal. Eén platform dat gebruikers in staat stelt om niet alleen te onderzoeken wat er gebeurd is, maar ook waarom en wat er in de toekomst wordt verwacht. Een platform waar alles van datavisualisatie tot analyse en real-time management rapportages wordt gemaakt. Datagedreven organisaties maken gebruik van deze platformgebaseerde aanpak en zijn hierdoor in staat op een eenvoudige wijze de semantische kloof tussen ruwe gegevens uit het datawarehouse en betekenisvolle informatie te overbruggen. Visualisatie is hierbij het sleutelwoord.

Storytelling

Visualisaties geven inzicht in de aard van een probleem en kunnen middels storytelling in één oogopslag betekenis geven aan de data. Datagedreven organisaties omarmen storytelling en ontdekken daardoor eerder het verhaal achter de data. Zij zijn in staat om op basis van analytics continu te innoveren. Met storytelling transformeert data immers tot een levend verhaal met een begin en een eind, terwijl grafieken slechts een eendimensionaal, statisch beeld geven van het verhaal. Organisaties die die geen gebruik maken van storytelling worden niet verder uitgedaagd dan de absorptie van informatie. Storytelling biedt de mogelijkheid tot interactie. Doorklikken rechtstreeks naar de bron, waar vragen en vervolgvragen kunnen worden gesteld en discussies worden gestart, zodat de relatie tussen cijfers en wat medewerkers zien gebeuren op de werkvloer inzichtelijk wordt. De medewerkers zelf aan het roer laten en aan het werk zetten met BI is dan ook een essentieel onderdeel.

Inzet self-service

Het analyseren van data is namelijk niet langer alleen weggelegd voor data-analisten, de huidige technologie biedt de mogelijkheid om de hele organisatie te laten werken met BI. De inzet van selfservice analytics geeft kenniswerkers de mogelijkheid om zelf data uit verschillende databronnen te combineren, visualiseren en persoonlijke analyses en rapportages te maken, zonder dat zij hiervoor afhankelijk zijn van de IT-afdeling of technische specialisten. Op deze manier krijgen medewerkers een gezamenlijk doel voor ogen. Dit verhoogt de betrokkenheid en stimuleert de transformatie naar een datagedreven organisatie. Bovendien daagt dit de organisatie uit om verder te zoeken naar data die hen kan helpen om bepaalde vragen te beantwoorden.

Inzet DAAS

Als de informatie publiekelijk beschikbaar is waarom dan niet gebruiken? Datagedreven organisaties nemen geen genoegen met de eigen verzamelde data. Zij zetten in op Data-as-a-Service en combineren interne data met externe data om optimaal inzicht te krijgen. Met het toetsen van interne data en het benchmarken van externe data zoals demografische, economische en bevolkingsindicatoren, wordt maken van een gefundeerde beslissing eenvoudiger, maar vooral ook betrouwbaarder. Daarnaast geeft deze krachtige combinatie de mogelijkheid om op basis van data in de toekomst te kijken en voorspellingen te maken.

Wat levert dit op?

De unieke combinatie van al deze factoren maakt dat datagedreven organisaties in tegenstelling tot andere organisaties geen antwoord geven op vragen die zij al hadden, maar antwoord kunnen geven op vragen waarvan zij nog niet wisten dat ze die hadden. Dat is de basis voor innovatie.

Sabine Palinckx, Country Manager Benelux bij Qlik.

productaanbod Qlik

  1. Avatar Het verhaal achter de data ontdekken Gustavo Woltmann schreef:

    Allemaal goed en wel, maar wat is nu de beste manier om deze data te verzamelen en verwerken? Zijn er online tools? En wat kunnen we juist leren uit al die gegevens?

Reageer ook op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met storytelling met data (de datagedreven organisatie) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
1810
Aantal trainingen & workshops
1811
Aantal deelnemers opgeleid
1812
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
1813
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14