Het verhaal achter de data ontdekken

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Business Partner
Inhoudsopgave

Wist je dat 90 procent van alle data ter wereld pas in de afgelopen paar jaar is verzameld? Je kunt het je bijna niet meer voorstellen een wereld zonder het woord ‘data’. We zijn ons allen enkel sinds een paar jaren pas bewust van de mogelijkheden. En nog blijkt dat we die mogelijkheden niet maximaal uitnutten, want slechts 12 procent van alle data die organisaties verzamelen wordt gebruikt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, organisaties die het potentieel van business intelligence hebben ontdekt. Bedrijven waarbij analytics in een korte tijd diepgeworteld is in de bedrijfsvoering en aan de basis staat voor het nemen van dagelijkse beslissingen. Wat onderscheid deze organisaties? Welke keuzes in data analytics hebben zij gemaakt die andere organisaties nog niet durven te maken en wat levert hen dit op?

Een platformgebaseerde aanpak

Laten we beginnen met het middel voor analyse. Organisaties die gebruikmaken van een business-intelligence tool hoeven nog niet meteen op de juiste weg te zitten als het gaat om analytics. Het aanbod van BI-tools loopt namelijk ontzettend uiteen. Zo zijn visualisatietools bijvoorbeeld makkelijk voor Excel-gebruikers om mee te werken, maar zijn niet ontworpen om mee te schalen, ze hebben een gebrek aan data governance en zijn niet geschikt voor grote ondernemingen. De kracht zit hem in de combinatie van allemaal. Eén platform dat gebruikers in staat stelt om niet alleen te onderzoeken wat er gebeurd is, maar ook waarom en wat er in de toekomst wordt verwacht. Een platform waar alles van datavisualisatie tot analyse en real-time management rapportages wordt gemaakt. Datagedreven organisaties maken gebruik van deze platformgebaseerde aanpak en zijn hierdoor in staat op een eenvoudige wijze de semantische kloof tussen ruwe gegevens uit het datawarehouse en betekenisvolle informatie te overbruggen. Visualisatie is hierbij het sleutelwoord.

Storytelling

Visualisaties geven inzicht in de aard van een probleem en kunnen middels storytelling in één oogopslag betekenis geven aan de data. Datagedreven organisaties omarmen storytelling en ontdekken daardoor eerder het verhaal achter de data. Zij zijn in staat om op basis van analytics continu te innoveren. Met storytelling transformeert data immers tot een levend verhaal met een begin en een eind, terwijl grafieken slechts een eendimensionaal, statisch beeld geven van het verhaal. Organisaties die die geen gebruik maken van storytelling worden niet verder uitgedaagd dan de absorptie van informatie. Storytelling biedt de mogelijkheid tot interactie. Doorklikken rechtstreeks naar de bron, waar vragen en vervolgvragen kunnen worden gesteld en discussies worden gestart, zodat de relatie tussen cijfers en wat medewerkers zien gebeuren op de werkvloer inzichtelijk wordt. De medewerkers zelf aan het roer laten en aan het werk zetten met BI is dan ook een essentieel onderdeel.

Inzet self-service

Het analyseren van data is namelijk niet langer alleen weggelegd voor data-analisten, de huidige technologie biedt de mogelijkheid om de hele organisatie te laten werken met BI. De inzet van selfservice analytics geeft kenniswerkers de mogelijkheid om zelf data uit verschillende databronnen te combineren, visualiseren en persoonlijke analyses en rapportages te maken, zonder dat zij hiervoor afhankelijk zijn van de IT-afdeling of technische specialisten. Op deze manier krijgen medewerkers een gezamenlijk doel voor ogen. Dit verhoogt de betrokkenheid en stimuleert de transformatie naar een datagedreven organisatie. Bovendien daagt dit de organisatie uit om verder te zoeken naar data die hen kan helpen om bepaalde vragen te beantwoorden.

Inzet DAAS

Als de informatie publiekelijk beschikbaar is waarom dan niet gebruiken? Datagedreven organisaties nemen geen genoegen met de eigen verzamelde data. Zij zetten in op Data-as-a-Service en combineren interne data met externe data om optimaal inzicht te krijgen. Met het toetsen van interne data en het benchmarken van externe data zoals demografische, economische en bevolkingsindicatoren, wordt maken van een gefundeerde beslissing eenvoudiger, maar vooral ook betrouwbaarder. Daarnaast geeft deze krachtige combinatie de mogelijkheid om op basis van data in de toekomst te kijken en voorspellingen te maken.

Wat levert dit op?

De unieke combinatie van al deze factoren maakt dat datagedreven organisaties in tegenstelling tot andere organisaties geen antwoord geven op vragen die zij al hadden, maar antwoord kunnen geven op vragen waarvan zij nog niet wisten dat ze die hadden. Dat is de basis voor innovatie.

Sabine Palinckx, Country Manager Benelux bij Qlik.

productaanbod Qlik

Reacties op dit artikel

Gustavo Woltmann schreef op 09.11.2016 - 14:11:

Allemaal goed en wel, maar wat is nu de beste manier om deze data te verzamelen en verwerken? Zijn er online tools? En wat kunnen we juist leren uit al die gegevens?

Daan schreef op 10.11.2016 - 15:11:

Beste Gustavo,

Er zijn tal van manieren om data uit systemen of open bronnen te trekken. We hebben alvast een selectie voor je gemaakt van de belangrijkste tools (offline, online): https://www.passionned.nl/business-intelligence/business-intelligence-tools/.

Door data te koppelen en te analyseren kun je veel leren over hoe processen lopen en waar verbeteringen aangebracht zouden moeten worden. Ook helpt (big) data je om innovaties door te voeren of nieuwe business modellen te ontwikkelen. Zie ook: https://www.passionned.nl/slimmer-werken/management/business-model/

Gustavo Woltmann schreef op 21.11.2016 - 15:11:

Bedankt voor de reactie Daan en de interessante links!

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding UWV en Nashuatec slimste organisaties van Nederland
UWV en Nashuatec slimste organisaties van Nederland
Uitgelichte afbeelding Passionned Group lanceert Nationale IQ Test voor Organisaties
Passionned Group lanceert Nationale IQ Test voor Organisaties
Uitgelichte afbeelding In 10 stappen naar een datagedreven organisatie
In 10 stappen naar een datagedreven organisatie

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Business PartnerDAAN VAN BEEK MScBusiness Partner

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
9,6
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring