Wint Buurtzorg, Coolblue of Hypotheekshop? | Dutch BI Award 2012

Buurtzorg, Coolblue en Hypotheekshop genomineerd

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Drie slimme bedrijven strijden om de Dutch BI Award 2012

Utrecht, 23 februari 2012 – Na een spannende auditieronde en een grondige analyse zijn retailer Coolblue, Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop door de vakjury genomineerd voor de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’. De drie genomineerden dingen mee naar de bekende en prestigieuze Dutch Business Intelligence Award, een door beeldend kunstenaar Bert Denneman ontworpen trofee, met een jagende uil in glas geholograveerd.

Gemeenschappelijk: vergaande informatiegedreven klantinteractie

De drie genomineerden kenmerken zich door het ultieme streven van vergaande informatiegestuurde klantinteractie. Zij definiëren en gebruiken de binnen de organisatie beschikbare informatie doelbewust voor klantanalyse, het verwerven van diepgaand klantinzicht en het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Business Intelligence is daarmee een krachtig wapen. De vakjury is onder de indruk van de manier waarop de genomineerden dit wapen hanteren, daarmee klinkende resultaten boeken en dus een intelligente organisatie weten neer te zetten. Bijzonder aan de drie genomineerden van deze editie is de zeer platte organisatiestructuur die het mogelijk maakt om veel sneller te reageren dan concurrenten, doordat informatiegebruik en zelfsturing op het laagste niveau in de organisatie is georganiseerd.

Patrick Nelissen – adjunct-directeur De Hypotheekshop

De nominatie is een fantastische erkenning voor het traject dat wij in 2008 zijn ingeslagen. Daar zijn we blij mee en trots op. Het bewijst dat we enkele jaren geleden een terechte keuze gemaakt hebben om door slimme inzet van Business Intelligence onze organisatie daar te brengen waar we nu staan: dicht op de markt, wendbaar en met een gedegen klantkennis. Alleen zo kunnen we onze voorsprong behouden en de klant echt centraal blijven stellen.” aldus  Patrick Nelissen van De Hypotheekshop naar aanleiding van de nominatie.

Pieter Zwart – CEO Coolblue

In reactie op de nominatie laat  Pieter Zwart het volgende weten: “Apetrots ben ik dat we genomineerd zijn voor de prestigieuze Dutch Business Intelligence Award! Het is een zeer mooi resultaat van een (bijna) obsessieve drang voor een hoge klanttevredenheid gecombineerd met een naadloze IT integratie.

Jos de Blok – directeur Buurtzorg Nederland

We zijn erg blij met de nominatie. In de maatschappelijke sectoren zie je dat het primaire proces bijna ondergeschikt is geraakt aan de ondersteunende processen. Te vaak wordt BI ingezet om het primaire proces gevangen te houden. Controle en beheer zijn belangrijker geworden dan vakmanschap. We hebben dat bij Buurtzorg omgedraaid. En daar hoort een hele andere BI-strategie bij. Fantastisch dat een vakjury daar van onder de indruk is. Ik denk dat Buurtzorg slechts een voorbode is van een grote verandering in organiseren die andere maatschappelijke sectoren ook zal gaan raken.” Jos de Blok in reactie op de nominatie.

Uitreiking en bekendmaking van de winnaar: 13 maart

De genomineerden zullen 13 maart a.s. tijdens het Jaarcongres Information Management publiekelijk presenteren waarom hun organisatie de ‘Slimste organisatie van Nederland’ is. De vakjury zal op die dag de winnaar bekendmaken en de daaraan gekoppelde Dutch Business Intelligence Award 2012 uitreiken.

Publieksprijs

In aanloop naar de uitreiking op 13 maart a.s. roept de vakjury de hulp in van het publiek. Iedereen kan tot een dag voor de uitreiking op de website www.slimsteorganisatie.nl of via de website van de drie genomineerden een stem uitbrengen op hun favoriet. De stemmen worden door de vakjury meegenomen bij het vaststellen van de publieksprijs; een prachtige taart van 1m2 voor alle medewerkers van de publiekswinnaar.

Quotes vakjury

“De genomineerden voor dit jaar laten –elk op een andere wijze- zien dat organisaties een nieuw niveau van volwassenheid hebben bereikt waarbij informatietechnologie en flexibele organisatieconcepten het mogelijk maken in een turbulente omgeving de inzichten van een grote groep medewerkers en klanten te gebruiken om succesvol te zijn. De tijd van louter topdown dashboards en kengetallen ligt achter ons”, aldus juryvoorzitter en hoogleraar Hans Borgman

Niet het handjevol managers mag sturen

“Juist in een moeilijke markt, waar elke dag gestreden moet worden om de aandacht van de klant en het verhogen van de klantwaarde, getuigt het van lef en leiderschap om te investeren in een gedegen informatie-infrastructuur. Maar, zij weten ook heel goed dat het loont. Niet meer het handjevol managers mag sturen, maar iedereen is betrokken en dat is pure winst.” aldus Daan van Beek initiatiefnemer van ‘De slimste organisatie van Nederland’, en auteur van het managementboek ‘De intelligente organisatie’.

Kijk op klantgerichtheid

Gerard Struijf, voorzitter van het Platform voor Klantgericht Ondernemen en mede auteur van het boek Kijk op Klantgerichtheid: “Het is mooi om te zien dat BI zich steeds meer ontwikkeld tot een hygiëne factor om succesvol te kunnen ondernemen. Was het voorheen vooral de managementbehoefte om in controle te komen, zie ik nu in toenemende mate een algemene, meer vanuit de medewerker gedreven behoefte aan het delen van relevante informatie. Informatie die helpt om de prestaties en de kwaliteit hiervan te borgen.”

De vierde belangrijke discipline

“Het op een slimme manier toepassen van informatie binnen een organisatie loont. Dit blijkt uit de resultaten die de genomineerden ons tijdens de audities hebben laten zien. Het bewijs dat informatie, naast geld, mensen en middelen, de vierde belangrijke discipline binnen een organisaties is.” zegt Freek Kamst, directeur van Business Consultancy E.Novation.

Het goed observeren van de klant

“Als je wilt weten of je in de beschikbare tijd het maximum voor je klant hebt gedaan, moet je je informatieproces heel anders gaan organiseren. Techniek is een voorwaarde. Maar de winnaars laten zien dat het gaat om het goed observeren van de klant, het eerlijk durven analyseren van de eigen prestaties en het realiseren van een constante stroom van kleinere en grotere vernieuwingen” aldus Leo Kerklaan, directeur van de Franeker Management Academie.

Differentiërende elementen

Egbert Philips, directeur van BC Intelligence en voorzitter van BI Kring: “We zien in toenemende mate dat een adequaat ingerichte klassieke BI infrastructuur die de interne informatievoorziening regelt niet meer voldoende is voor het winnen van de BI-award. Het is een qualifier geworden waarnaast differentiërende elementen nodig zijn. Bij de genomineerden is dit de integratie van klantinformatie in hun bedrijfsprocessen welke op vernieuwende en excellente wijze is georganiseerd.”

De juryleden

De jury van de Dutch Business Intelligence Award bestaat uit: prof. dr. Hans Borgman van de University Leiden, mr. Leo Kerklaan, directeur van de Franeker Management Academie en auteur van diverse managementboeken, drs. Arnoud van Gemeren, hoofdredacteur Tijdschrift IT Management, Johannes van Bentum, hoofdredacteur Computable, Egbert Dijkstra, partner DeltIQ Group en voormalig director Business Analytics Ahold, drs. Egbert Philips, directeur van BC Intelligence en voorzitter van BI Kring, Freek Kamst, directeur Business Consultancy E.Novation, William Mimpen, manager Business Intelligence Center Ricoh, Gerard Struijf,  aangesloten bij ICSB Marketing en Strategie, voorzitter van het Platform Klantgericht Ondernemen, en Daan van Beek, managing director bij advies- en onderzoeksbureau Passionned Group en auteur van diverse managementboeken.

  1. Avatar Buurtzorg, Coolblue en Hypotheekshop genomineerd Erica schreef:

    Ik werk bij Buurtzorg en ik ga op hen stemmen!

Reageer ook op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met wint buurtzorg, coolblue of hypotheekshop? (dutch bi award 2012) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
360
Aantal trainingen & workshops
361
Aantal deelnemers opgeleid
362
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
363
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14