15 Business Intelligence applicaties maken in 3 maanden tijd?

Vijftien BI-applicaties in drie maanden tijd

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Schone, veilige en bereikbare stad

De Dienst Stadstoezicht van de Gemeente Amsterdam draagt bij aan een schone, veilige en bereikbare stad, maar staat voor een behoorlijke uitdaging om nog beter te presteren, namelijk het genereren van inzichtelijke stuurinformatie. Gegevens uit zeven verschillende systemen moesten worden gekoppeld.

Enorme datavolumes

De dienst heeft in ongeveer drie maanden tijd vijftien BI-applicaties geïmplementeerd voor 75 medewerkers. Daarmee kan de dienst nu snel analyses maken van parkeerrechten, betalingsgraden, bonnen, uren, facturen, bezwaren et cetera ter verbetering van het bedrijfsresultaat. Analytische business intelligence stelt de organisatie in staat om op een eenvoudige en veilige manier enorme datavolumes (tot één miljard records) te “manipuleren” en zo up-to-date inzicht te krijgen in de bedrijfsprestaties.

De voordelen

De voordelen zijn groot. De applicaties combineren eenvoud en flexibiliteit met gebruiksgemak. Men bespaart op operationeel administratief personeel, verbetert het concurrentievermogen en het maakt de dienst tot kennis- en adviescentrum voor de gehele organisatie.

“De combinatie van eenvoud en flexibiliteit die het pakket biedt, is uniek. Normaal gesproken is dat een contradictie, maar bij deze applicaties is dat niet het geval” Jurgen Vernimmen, Planning & Control, Dienst Stadstoezicht (Amsterdam)

Stadstoezicht

De Dienst Stadstoezicht, een zelfstandige dienst van de Gemeente Amsterdam, levert – onder andere in opdracht van de stadsdelen – een bijdrage aan een schone, veilige en bereikbare stad. De dienst voert het parkeerbeleid uit, houdt toezicht op de openbare ruimte en biedt milieudiensten aan. Stadstoezicht is een innovatieve organisatie die zich met zijn geavanceerde technische infrastructuur en uitgebreide databases steeds meer ontwikkelt tot een kennis- en adviescentrum voor de gehele stad. Bij de dienst werken circa zevenhonderd mensen.

Felle concurrentie

Een belangrijke taak van Stadstoezicht is de uitvoering van het parkeerbeleid. Daarbij heeft de dienst te maken met felle concurrentie. Ook op de andere terreinen waarop de organisatie actief is, zoals toezicht en veiligheid, moet zij opboksen tegen private ondernemingen. Met dat in het achterhoofd besloot Stadstoezicht twee jaar geleden zo veel mogelijk te automatiseren om zo efficiënt mogelijk te kunnen ‘handhaven’. Zo scant de dienst nummerborden van geparkeerde auto’s om – via een database – te checken of iemand parkeerrecht heeft.

Waar wordt slecht betaald?

Zo is ook te achterhalen waar slecht betaald wordt. “Negentig procent van onze omzet is afkomstig van de stadsdelen. Op het terrein van betaald parkeren bedienen wij het overgrote deel van de stad. Alle stadsdelen streven naar een hoge betalingsgraad en beïnvloeding van mobiliteit. Die bereik je alleen als je nauwgezet controleert op de juiste plek op het juiste moment. En daar kom je alleen achter als je de informatie die je verzameld hebt, opslaat en analyseert,” schetst Jurgen Vernimmen van Planning & Control van de Dienst Stadstoezicht.

Nog zes andere databases

“Behalve die (zelfontwikkelde) parkeerrechtendatabase hebben wij nog zes andere databases: een bonnenadministratie, eveneens van eigen fabrikaat, een urenregistratiesysteem (SpExpert), een financiële administratie (Exact), een bezwarendatabase (CORSA/POST), een stadsbrede personeelsadministratie (Pnet) en een door onszelf gebouwd contractregister, waarin staat welke afspraken met de stadsdelen gemaakt zijn,” vervolgt hij. “Al die databases waren tot voor kort niet aan elkaar gekoppeld. Dat schept veel onduidelijkheid. De eerste vraag die ik, eind 2005, dan ook kreeg was: worden de uren van de mensen voldoende goed geboekt en weggeschreven, om hoeveel uren gaat het, factureren wij volledig en correct en worden die facturen tijdig voldaan? Een hele keten.”

Buiten kantooruren

“Bij elkaar hebben we nu vijftien applicaties gebouwd. Daarmee meten we prestatie-indicatoren als de betalingsgraad, de prestatie per team, het ziekteverzuim enzovoort.” De BI applicaties betrekken alle gegevens uit het datawarehouse, dat ze op zijn beurt weer verzamelt uit de zes bronsystemen. Dat gebeurt buiten kantooruren. ’s Avonds uploaden de systemen hun gegevens naar het datawarehouse. ’s Ochtends zijn al die gegevens verwerkt en staan de rapporten klaar. “Uiteindelijk willen we alles via ons datawarehouse laten lopen. Maar voordat het zover is, kunnen we met de BI tool ook gegevens uit andere bronnen ophalen, bronnen die nog niet gekoppeld zijn. Want dat is een groot pré van de door ons geselecteerde oplossing: je kunt koppelen wat je maar wilt.”

Meer weten over deze case, bestel het spiksplinternieuwe jaarboek, of win informatie in bij QlikView.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met 15 business intelligence applicaties maken in 3 maanden tijd? of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
72
Aantal trainingen & workshops
73
Aantal deelnemers opgeleid
74
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
75
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14