Grootgrutter Ahold 'Slimste organisatie' van 2008

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Business Partner
Inhoudsopgave

Amersfoort, 2 april 2008 – De uitreiking van de Business Intelligence Awards, een prestigieuze prijs voor de ‘slimste organisatie’ van Nederland, vond dit jaar plaats op het BI Event & CareerDay van 1 april jl. op de Technische Universiteit Delft. In aanwezigheid van ruim honderd genodigden heeft het grootgruttersconcern Ahold de 1e prijs, een prachtige bronzen uil van de kunstenaar Bert Denneman, in de wacht weten te slepen. Ahold heeft een uitermate volwassen en professionele BI organisatie weten op te zetten en een infrastructuur die een zéér indrukwekkend aantal van zes miljoen informatievragen uit negentig verschillende informatiebronnen in een tijdsbestek van één jaar afhandelt.

Alle managementlagen

“Bij Ahold wordt stuurinformatie gebruikt op alle managementlagen. Een mooi voorbeeld zijn de winkelmanagers die iedere ochtend kijken hoe het ervoor staat. De adoptie van Business Intelligence binnen Ahold is indrukwekkend.” aldus het juryrapport.

Egbert Dijkstra, Director BI Ahold krijgt uit handen van jurylid Daan van Beek de bronzen uil
Egbert Dijkstra, Director BI Ahold krijgt uit handen van jurylid Daan van Beek de bronzen uil

Jury lovend over DSM Innovation

Het Brabantse bedrijf Kin Machinebouw ging er vandoor met de 2e prijs en het spoorbedrijf ProRail heeft de 3e prijs in ontvangst mogen nemen. De ‘best practice’ prijs is naar DSM Innovation gegaan. Dit onderdeel van DSM heeft excellente prestaties neergezet door een uitgebalanceerde combinatie van business intelligence, innovatie en competentiemanagement. “… een prachtige mix van innovatie, competentiemanagement en competitive intelligence. De time-to-market neemt hierdoor af, hetgeen voor de veelal kostbare productintroducties binnen DSM van levensbelang is.” aldus het juryrapport over DSM Innovation.

De meest opvallende resultaten

De criteria en procedure voor de selectie van de winnaars en de meest opvallende resultaten zijn het juryrapport op de website www.biaward.nl na te lezen.

Samen sturen op basis van excellente informatiehuishouding

“Samenwerken is vaak een lastig punt binnen organisaties, laat staan samenwerken op het vlak van besturing, wat de essentie is van business intelligence. Het samen-sturen ligt vaak bijzonder gevoelig, het raakt de oorspronkelijke uitgangspositie van bestuurders en leidinggevenden. De winnaars hebben geleerd om hier een goede modus in te vinden en zijn substantieel beter dan andere organisaties in staat om op basis van een excellente informatiehuishouding, samen te sturen.” aldus Daan van Beek, auteur van ‘Sturen naar een intelligente overheid’ en ‘De intelligente organisatie’.

Voorbeeld voor andere bedrijven

Juryvoorzitter Leo Kerklaan en auteur van de beststeller ‘De cockpit van de organisatie’: “De winnaars dienen als voorbeeld voor andere bedrijven. Het intensief gebruik van relevante stuurinformatie voor analyse, actie en het volgen en uitvoeren van de strategie, is nog lang geen gemeengoed in Nederland. Uit het laatst gehouden landelijk onderzoek blijkt ook dat we nog een lange weg te gaan hebben, de gemiddelde score op de vragenlijst is slechts een 4,4 op een schaal van 1 tot 10. Deze bedrijven zitten daar ruim boven!”

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding Business Analytics als missing link in je CRM strategie
Business Analytics als missing link in je CRM strategie
Uitgelichte afbeelding BI en BPM leveren geld op door nieuwe databronnen
BI en BPM leveren geld op door nieuwe databronnen
Uitgelichte afbeelding Een integrale benadering van Enterprise Information Management
Een integrale benadering van Enterprise Information Management

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Business PartnerDAAN VAN BEEK MScBusiness Partner

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,8
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring