Diakonessenhuis Utrecht | Slimste organisatie van Nederland 2010

Diakonessenhuis gekozen tot slimste organisatie van 2009

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Tijdens de vijfde editie van de Business Intelligence Awards is gisteren na een spannende eindstrijd de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ toegekend aan het Diakonessenhuis Utrecht, Zeist en Doorn. De prijs, een glazen trofee met daarin een jagende uil gegraveerd, werd direct na ontvangst door het Diakonessenhuis opgedragen aan het team. Niet alleen de jury was onder de indruk van de prestaties van het Diakonessenhuis, ook het publiek heeft haar stem massaal toegekend aan het Utrechtse gasthuis.

Innovatief ziekenhuis

Rob Florijn, bestuursvoorzitter Diakonessenhuis Utrecht, Zeist en Doorn, is trots: “We zijn erg blij met deze award. Het bewijst hoe voortvarend we in ons ziekenhuis bezig zijn met de ontwikkeling van nieuwe sturingsinstrumenten die passen bij de huidige marktwerkingsdynamiek in de zorg en bij onze missie. We zijn een innovatief ziekenhuis en zien kwaliteit van zorg en zorgzaamheid als onze speerpunten. Goede, betrouwbare informatie is daarvoor onontbeerlijk.”

Selectie uit honderdvijftig organisaties

Na een grondige selectieprocedure van ruim vier maanden door een negenkoppige jury, zijn uit honderdvijftig organisaties vier finalisten geselecteerd, te weten KPN Retail, Diakonessenhuis, Politie Amsterdam-Amstelland en International Card Services. Juryvoorzitter Leo Kerklaan: “Alle finalisten zijn stuk voor stuk winnaars. Hun besturing en informatievoorziening, inclusief de uitlijning daarvan op de organisatiestrategie en omgeving beheersen ze in grote mate. Maar er kan er maar één de winnaar zijn.” In de selectieprocedure zijn ruim zestig bedrijfsmatige aspecten onderzocht die van doorslaggevend belang zijn voor creëren van een intelligente organisatie. Het officiële juryrapport is beschikbaar op de website www.biaward.nl.

Boeven lopen steeds vaker in de armen van politie

De Politie Amsterdam-Amstelland ontving een Excellent Performance Award voor een informatiegestuurde organisatie, waarbij korpsprioriteiten snel worden doorvertaald naar het (preventief) bestrijden van misdaad op straat. Informatie uit talloze intern en externe bronnen wordt gecombineerd tot integrale informatie om o.a. de politie-inzet af te stemmen op de kans dat wetsovertreders en draaideurcriminelen op een bepaalde locatie hun slag slaan. De effectiviteit van het systeem is nog niet perfect maar wordt wel steeds beter. De politie is steeds vaker op die plek waar de misdaad wil toeslaan, boeven lopen zo gezegd steeds vaker in de armen van de gerechtsdienaars. Extra draagvlak bij de agent op straat is gecreëerd door hen via het systeem terugkoppeling te geven over het justitiële vervolg op aanhoudingen waardoor ook de kwaliteit van de ingevoerde gegevens toenam, wat dikwijls een forse uitdaging vormt voor veel organisaties’.

Criminaliteit slim aanpakken

“Wij ondervinden dagelijks hoe mooi het is om gesteund door intelligence de criminaliteit slim aan te pakken en daarmee de veiligheid te vergroten. In aanvulling hierop is het een eer om als overheidsorganisatie tussen deze winnende bedrijven, uit een selectie van ruim honderd kandidaten, deze award in ontvangst te mogen nemen”

Commissaris J.J. Schönfeld
Hoofd Bedrijfsinformatie en Operatie

Slimme rapportages en eenvoudige dashboards

Aan KPN Retail heeft de jury de Excellent Performance Award toegekend op het onderdeel ‘Sales Performance’. Het is verrassend hoe goed KPN Retail in staat is gebleken om op zeer krachtige wijze onder invloed van eenvoudige dashboards en slimme rapportages individuele winkels weet te sturen op het bedienen van klanten en tegelijkertijd de winkelmedewerkers weet te motiveren om in lijn met de verkoopstrategie te werken.

Twee belangrijke drivers van KPN Retail

“Salessturing en medewerkerstevredenheid zijn (naast klanttevredenheid) twee van de drie belangrijkste drivers van KPN Retail, de winkelorganisatie van KPN. KPN Retail is dan ook blij en trots dat wij deze award hebben mogen ontvangen, en daarmee een stukje erkenning terug te zien voor het vele goede werk wat de afdeling BI tot stand heeft gebracht in de afgelopen jaren om de sturing op deze twee items optimaal neer te zetten”, aldus Rob van Westrop, senior BI Consultant bij KPN Retail.

Business intelligence is water uit de kraan

International Card Services, 100% dochter van Fortis, ontving een Excellent Performance Award op het onderdeel Operational Excellence. Bij ICS, dat credit cards uitgeeft en uitgaven van kaartgebruikers bewaakt, is business intelligence water uit de kraan geworden, men kan niet meer zonder. Het primaire proces en het BI proces lijken volledig samen te smelten, een bijzondere prestatie volgens de jury. Daarbij wordt risk management volledig gestuurd door business intelligence, niet onbelangrijk in deze tijd waarin kredietwaardigheid een erg relevant issue kan zijn. Acties in het operationele proces zijn volledig afgestemd op wat ICS over de klant weet. Hierdoor realiseert ICS niet alleen een hoge klanttevredenheid en een zeer efficiënte organisatie, maar ook meer rendement.

Prestaties in alle geledingen van de organisatie

Mitch Denslagen, hoofd BI Competence Center, noemt de gewonnen Excellence Performance Award “een uitzonderlijke prestatie: Het BI-proces is binnen International Card Services strategisch verankerd in alle lagen binnen de organisatie. De informatie vanuit de BI-systemen wordt gebruikt om de prestaties in alle geledingen van de organisatie te verbeteren wat leidt tot een hogere klanttevredenheid. De award is dan ook de verdienste van de hele organisatie en is het bewijs dat International Card Services ook op het gebied van Business Intelligence tot een van de beste performers behoort.”

Informatie slim gebruiken voor complexe ziekenhuisprocessen

Het Diakonessenhuis ging er uiteindelijk met titel en de glazen trofee vandoor omdat de jury van mening is dat dit ziekenhuis vanuit een heldere visie en strategie in korte tijd een prestatie van formaat heeft neergezet. Er is leiderschap getoond om in een dynamische markt – met verschillende naast elkaar lopende financieringsmethodieken en krappe marges – te investeren in een slimme patiëntgerichte organisatie en een uitgekiend systeem.

Door informatie slim te gebruiken worden complexe ziekenhuisprocessen en kostbare resources continu bewaakt, geanalyseerd en geoptimaliseerd. Het Diakonessenhuis geeft tevens aan hierdoor een betere onderhandelingspositie te kunnen verwerven met verzekeraars, artsen en maatschappen, en tegelijkertijd haar marktsegmenten veel beter te kennen en te kunnen bedienen. Tot slot: stroomlijning van processen door sturing op de juiste informatie leidt tot kortere behandelingstijden waarmee het ziekenhuis in staat is tegelijkertijd sneller, beter en goedkoper te zijn.

Meer belangstelling dan ooit

Voor de vijfde editie van de verkiezing: “De slimste organisatie van Nederland”, is dit jaar meer belangstelling dan ooit getoond. Uit alle branches en hoeken van het land stroomden de aanmeldingen binnen. “Het is een mooi moment om uw organisatie eens goed tegen het licht te houden. Door alle feedback vanuit de jury kan een learning loop ontstaan en hierdoor zien organisaties opeens meer mogelijkheden om zaken nog slimmer aan te pakken” aldus Daan van Beek, jurylid en initiatiefnemer, auteur van ‘Sturen naar een intelligente overheid’ en ‘De intelligente organisatie’.

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met diakonessenhuis utrecht (slimste organisatie van nederland 2010) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
14
Trainingen & workshops
15
Deelnemers opgeleid
16
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
17
Kantoren
3
Jaar ervaring
14