Vier kanshebbers voor de titel ‘slimste organisatie’
Vervolgens zijn de inzendingen door deelnemers aan de opleiding Bedrijfskunde van de Rotterdam School of Management (RSM) op locatie gevalideerd. Op basis van hun terugkoppeling zijn de vijf slimste organisaties uitgenodigd voor een auditie voor de jury in het gebouw Gravensteen, de voormalige (privé)gevangenis van de graven van Holland, nu behorend tot de Leiden University School of Management. Hierbij is één genomineerde afgevallen waardoor er uiteindelijk vier kanshebbers over bleven voor de titel: ‘Slimste organisatie van Nederland’.
Diakonessenhuis sleept glazen trofee in de wacht
Tijdens deze vijfde editie van de Business Intelligence & Data Science Award is de prijs toegekend aan het Diakonessenhuis Utrecht, Zeist en Doorn. Een glazen trofee met daarin een jagende uil geholograveerd, werd direct na ontvangst door het Diakonessenhuis opgedragen aan het BI-team. Niet alleen de jury was onder de indruk van de prestaties van het Diakonessenhuis, ook het publiek stemde massaal op het Utrechtse gasthuis. International Card Services kreeg aansluitend een Excellent Performance Award uitgereikt voor het onderdeel Operational Excellence. Het politiekorps Amsterdam-Amstelland verwierf een Excellent Performance Award voor haar innovatieve “informatiegestuurde” manier van werken. Aan KPN Retail, tot slot, werd de Excellent Performance Award op het onderdeel ‘Sales Performance’ toegekend.
KPN Retail, geweldig effectief in sales
Door de invoering van een binnen retail uniek en intelligent verkoopinformatiesysteem, is KPN Retail in staat om haar verkopers binnen de verschillende winkelformules Primafoon, Hi en Business Centers optimaal te informeren en aan te sturen. In één oogopslag is duidelijk welke artikelen voor de klant interessant zijn, welke specificaties deze hebben en hoe het met de voorraadpositie is gesteld.
De winkelmanager kan niet meer zonder deze BI-toepassing en beschikt ieder kwartier over de laatste cijfers en sales-promoties. Het is verrassend hoe goed KPN Retail in staat is op zeer krachtige wijze onder invloed van eenvoudige dashboards en slimme rapportages individuele winkels te sturen op het bedienen van klanten. Tegelijkertijd worden de winkelmedewerkers gemotiveerd om in lijn met de verkoopstrategie te werken.
Politie Amsterdam-Amstelland, intelligent boeven vangen
De Politie Amsterdam-Amstelland ontvangt de Excellent Performance Award voor haar informatiegestuurde organisatie. Korpsprioriteiten worden snel doorvertaald naar het (preventief) bestrijden van misdaad op straat. Informatie uit talloze interne en externe bronnen wordt gecombineerd tot integrale informatie. Deze dient om onder andere de politie-inzet af te stemmen op de kans dat wetsovertreders en draaideurcriminelen op een bepaalde locatie hun slag slaan.
De effectiviteit van het systeem is nog niet perfect, maar wordt steeds beter. De politie is vaker op de plek waar de misdaad zal toeslaan, boeven lopen zogezegd in de armen van de gerechtsdienaars. Er wordt extra draagvlak gecreëerd bij de agent op straat door hen via het systeem terugkoppeling te geven over het justitiële vervolg op aanhoudingen. Dit verhoogt de betrokkenheid aanzienlijk. Onnodig te vermelden dat daarmee ook de kwaliteit van de ingevoerde gegevens steeds verder toeneemt. Dat is dikwijls een forse uitdaging voor veel organisaties.
BI, strategisch element binnen ICS
International Card Services (ICS), 100% dochter van Fortis, verdient een Excellent Performance Award op het onderdeel Operational Excellence. Bij ICS, dat creditcards uitgeeft en de uitgaven van kaartgebruikers bewaakt, is BI inmiddels een kernelement in het primaire bedrijfsproces. De BI-integratie staat op een hoog niveau en vormt één van de pijlers van de strategie.
De jury is onder de indruk van de wijze waarop ICS haar bedrijfsrisico’s en relatiemanagement volledig stuurt met Data Analytics & Business Intelligence. Niet onbelangrijk in deze tijd waarin kredietwaardigheid een relevant issue is. Acties in het operationele proces zijn volledig afgestemd op wat ICS over de klant weet. Hierdoor realiseert ICS naast verbetering van de klanttevredenheid ook een zeer efficiënte organisatie, hetgeen leidt tot een hoger rendement.
Het Diakonessenhuis: de slimste
Het oudste Diakonessenhuis van Nederland (165 jaar) beschikt op dit moment over in totaal over 559 bedden, 2.670 medewerkers en 158 medisch specialisten. Jaarlijks bezoeken ruim 390.000 mensen de poliklinieken, worden er nagenoeg 25.000 patiënten opgenomen en vinden er ruim 26.000 dagbehandelingen plaats. Daarnaast verzorgt het ziekenhuis opleidingen en verricht het onderzoek, veelal in samenwerking met andere ziekenhuizen.
Grootschalige nieuwbouw in Utrecht
In het najaar van 2009 wordt het grotendeels vernieuwde ziekenhuis in Zeist geopend en in het laatste kwartaal van dit jaar start het ziekenhuis met het bouwrijp maken van grond voor grootschalige nieuwbouw in Utrecht.
Organisatorische kanteling
De jury is met name erg onder de indruk van de wijze waarop het Diakonessenhuis met behulp van BI maximaal heeft geprofiteerd van een organisatorische kanteling. Het in toenemende mate DBC-gestuurde ziekenhuisproces leidt tot een hogere bezettingsgraad in de operatiekamers en efficiëntere inzet van ziekenhuisbedden.
Betere onderhandelingspositie met verzekeraars
Het Diakonessenhuis verwerft hierdoor een betere onderhandelingspositie met verzekeraars en leert tegelijkertijd haar marktsegmenten veel beter kennen. Door stroomlijning van processen en sturing op de juiste informatie worden behandelingstijden korter en is het ziekenhuis in staat om sneller, beter en goedkoper te zijn. BI draagt dus bij tot verbetering van de “klanttevredenheid”. De diverse behandelingen worden zoveel mogelijk opeenvolgend gepland, zodat de patiënt zo min mogelijk tijd kwijt is aan het ziekenhuisbezoek.
Meekrijgen van artsen, verplegers en specialisten
Het Diakonessenhuis heeft BI in relatief korte tijd ingevoerd en heeft met een klein expertteam de gevestigde artsen, verplegers en specialisten meegekregen in deze nieuwe aanpak. Er is leiderschap getoond om in een dynamische markt – met verschillende naast elkaar lopende financieringsmethodieken en krappe marges – te investeren in een slimme patiëntgerichte organisatie en een uitgekiend systeem.
Namens de jury,
Leo Kerklaan, Gerard Struijf en Daan van Beek