Juryrapport BI Award 2010

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Business Partner
Inhoudsopgave

De zoektocht naar de slimste organisatie van Nederland is dit jaar op 4 en 5 oktober 2010 tot een climax gekomen. Tijdens het Business Intelligence Symposium, georganiseerd door Sogeti en Passionned Group, kregen de drie finalisten de gelegenheid om nog één keer hun Business Intelligence (BI) kwaliteiten over het voetlicht te brengen. Juryvoorzitter Daan van Beek reikte aansluitend de felbegeerde BI Award uit aan de slimste organisatie van Nederland.

Longlist van slimme organisaties

Op basis van de aanmeldingen voor de BI Awards en de vrijwillige deelname aan een grootscheeps onderzoek, de jaarlijkse BI-survey, is door de vakjury eerst een longlist met slimme organisaties samengesteld. Deze organisaties zijn over een periode van twee maanden onderzocht op ruim zestig aspecten* die volgens de jury van doorslaggevend belang zijn voor het creëren van een intelligente organisatie.

Drie serieuze kanshebbers voor de titel ‘slimste organisatie’

Vervolgens zijn de inzendingen door deelnemers aan de opleiding Bedrijfskunde van de Rotterdam School of Management (RSM) op locatie gevalideerd. Mede op basis van hun terugkoppeling zijn de vijf slimste organisaties uitgenodigd voor een auditie voor de jury in het gebouw Gravensteen, de voormalige (privé)gevangenis van de graven van Holland, nu behorend tot de Universiteit Leiden. Hierbij zijn twee genomineerden afgevallen waardoor er uiteindelijk drie kanshebbers over bleven voor de titel: ‘Slimste organisatie van Nederland’.

Walraven het slimste bedrijf van 2010

Prijs BI AwardDe jury heeft het bedrijf Walraven gekozen als slimste bedrijf van Nederland. Het bedrijf, een toonaangevende internationale producent en groothandel in installatiematerialen, is in 2001 begonnen met het toepassen van business intelligence en heeft gaandeweg hier beleid op ontwikkeld. Er is een besparing gerealiseerd van negen miljoen euro op het werkkapitaal en de servicegraad is tegelijkertijd toegenomen van 80 naar 95 procent.

Walraven heeft dat onder meer gerealiseerd door cruciale stuurinformatie, verzameld in een datawarehouse, te delen in de keten, waardoor het een belangrijke positie in de keten verwierf. Van hoog tot laag wordt business intelligence gebruikt om allerlei organisatieprocessen te verbeteren: van logistiek tot verkoop, van P&O tot assortimentsbeleid. Forecasting is daarbij een belangrijk instrument gebleken om ook de toekomst in te kijken; ‘men kan zien dat morgen mogelijk een machine uitvalt’.

Parallel aan de, vanuit de business gestuurde, business intelligence-trajecten is de datakwaliteit van het primaire systeem met een factor vier toegenomen. Al met al verdient Walraven volgens de jury de eerste prijs en titel ‘Slimste organisatie van 2010’, een terechte winnaar van de Business Intelligence Award 2010.

Holland Casino

Holland Casino, als mede-finalist, werd uitgeroepen tot winnaar van de publieks-award. Op de website www.biaward.nl zijn de afgelopen weken honderden stemmen binnengekomen en meer dan de helft van de stemmen ging naar het casino. Een slim raamwerk van aan elkaar gekoppelde doelstellingen en indicatoren zorgt ervoor dat Holland Casino veel scherper kan sturen op haar kerndoelstellingen: maatschappelijk relevant, optimaal rendement en het verzorgen van een uniek aanbod voor ‘de spelende mens’.

De jury waardeert in het bijzonder de inspanning om business intelligence, performance management en de ingezette organisatieverandering bij elkaar te brengen. De nu al bereikte resultaten, met een focus op performance management, bieden een goede basis voor de drie kerneigenschappen van intelligente, datagedreven organisaties: sensitief, slim en adaptief.

Lucardi juweliers

Lucardi kreeg de Excellent Performance Award op het gebied van ‘Operational Excellence’ toegewezen. Deze prijs verdiende het bedrijf voor het optimaliseren van hun inkoop- en verkoopprocessen op basis van een bedrijfsbrede business intelligence oplossing. Lucardi wist daardoor de afgelopen jaren betere cijfers neer te zetten dan collega’s in de branche.

Tevens gebruikt het bedrijf business intelligence om tot op de gram nauwkeurig te bepalen hoe de verhouding zilver – goud – diamant zou moeten zijn in de winkels. Dit gebeurt op basis van marktontwikkelingen waaronder een sterk gestegen goudprijs. De juweliersketen heeft goed in de gaten waar business intelligence voor dient en wat het kan opleveren. De ingeslagen weg is goed. Het bedrijf kan nog slimmer werken door hierop specifiek beleid te ontwikkelen in lijn met de ondernemingsstrategie en dit consequent uit te voeren.

Criteria

De jury heeft bij haar beoordeling diverse aspecten betrokken, waarbij Business Intelligence toepassingen expliciet worden bekeken vanuit de integrale ondernemingscontext, inclusief het perspectief van de klant, de medewerker, de concurrent en dat van de ketenpartners. Leidend bij de finale beoordeling waren de volgende vragen:

  1. Wat is de impact van BI op de bedrijfsvoering? Oftewel: kan de organisatie een aantoonbaar verband leggen met de financiële resultaten en competitief voordeel?
  2. Ondersteunt BI adequaat het huidige businessmodel? Met andere woorden: krijgen alle echelons (in diepte en de breedte) voldoende relevante en gedetailleerde informatie?
  3. Hoe goed is BI ontwikkeld? Wat is het volwassenheidsniveau van BI en hoe is de kwaliteit van alle data onder 2 genoemd?
  4. Hoe integraal is BI geïmplementeerd? Zijn organisatie, technologie, strategie en gedragsaspecten onderling optimaal afgestemd?
  5. Geeft BI aanwijzingen indien het huidige bedrijfsmodel aan relevantie verliest? Oftewel: wordt BI gebruikt om de organisatie voldoende adaptief te maken?

Dit vind je misschien ook interessant

Uitgelichte afbeelding De Dutch BI & Data Science Award in de media
De Dutch BI & Data Science Award in de media
Uitgelichte afbeelding Veiligheidsregio NHN winnaar Slimste Organisatie van NL 2015
Veiligheidsregio NHN winnaar Slimste Organisatie van NL 2015
Uitgelichte afbeelding Coolblue Slimste Organisatie van Nederland 2012
Coolblue Slimste Organisatie van Nederland 2012

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Business PartnerDAAN VAN BEEK MScBusiness Partner

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
4,8
sterren klanttevredenheid
___
consultants & docenten
3
kantoren
19
jaar ervaring