KPN Mobiel
Op het Congres & Expo Business Intelligence van donderdag 16 maart jl. heeft juryvoorzitter mr. Leo Kerklaan de twee bronzen uilen overhandigd aan KPN Mobiel en het CFI (Centrale Financiën Instellingen). “Beweeglijkheid en klantoriëntatie zijn voor de jury doorslaggevend geweest om aan KPN Mobiel de eerste prijs toe te kennen in de categorie profit. Deze organisatie is al jarenlang in veranderingsprocessen gewikkeld en heeft na het overwinnen van de nodige moeilijkheden kans gezien om een sterke oriëntatie op de klant te realiseren.” aldus juryvoorzitter Kerklaan.
CFI
Over het CFI, een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, is de jury niet minder positief: “Er vond een digitale transformatie plaats van administratieve afhandelaar naar informatiemakelaar en adviseur onder andere voor de verdeling en bewaking van onderwijsbudgetten. Het CFI is daarmee een leading expertise- en informatiecentrum geworden in het onderwijsveld.” Ook mocht het CFI de publieksprijs in ontvangst nemen: een ballonvaart voor 6 personen.
Lees het volledige juryrapport 2005.
Juryvergadering en nominaties
Tijdens de juryvergadering van donderdag 16 februari jl. bij De Baak in Noordwijk, enkele weken eerder, waren KPN Mobiel en het CFI al genomineerd, naast vier andere organisaties. De jury heeft op basis van ruim zeventig criteria ook T-Mobile, de industriële onderneming Festo, het Kadaster en de zorginstelling ASVZ genomineerd.
Achter gesloten deuren
Op 23 februari jl. hebben de zes genomineerden hun intelligente organisatie in Haarlem achter gesloten deuren voor de jury gepresenteerd. “De genomineerden vielen onder andere op door hun aandacht voor het menselijk kapitaal, een klant- en prestatiegerichte cultuur en het structureel gebruiken van informatie en kennis in besluitvormingsprocessen van hoog tot laag.” zegt jurylid Daan van Beek, auteur van het boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ en managing director van Passionned Group.
Minder bureaucratie
De twee winnaars hebben hun intelligentie organisatie niet alleen opgezet voor een betere klantoriëntatie, het verminderen van de bureaucratie en het vergroten van het adaptieve vermogen. Het heeft bij hen ook daadwerkelijk geleid tot betere ondernemingsresultaten. “Het is essentieel dat organisaties intelligenter worden, want daarin ligt de toekomst van het succes van ondernemingen” aldus dr. René Tissen, hoogleraar aan de Universiteit Nyenrode.