BI in de keten | Ahold | Slachters halen informatie van boeren

Is er slimmer dan slim? Hoever zijn we?

Geschreven door

Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

Begin dit jaar hebt u het al in alle bladen kunnen lezen: “Albert Heijn wint de BI Award”. Deze IQ-test voor organisaties geeft een beeld van hoever we zijn op het sturen van bedrijven en ketens op informatie.

BI? Waar heeft hij het over…

Ik begrijp dat u bij het woord BI = Business Intelligence niet meteen begrijpt waar ik het over heb. Op Internet lezen we de volgende definitie:

“The term business intelligence (BI) refers to technologies, applications and practices for the collection, integration, analysis, and presentation of business information and also sometimes to the information itself. The purpose of business intelligence is to support better business decision making.”

Samengevat; informatie op basis waarvan je beslissingen kan nemen in je bedrijf. Dus sturen van je bedrijf en keten op basis van gegevens die er wel zijn maar vaak op de juiste wijze beschikbaar / leesbaar gemaakt moeten worden voor de gebruiker. In feite het verschil tussen de gegevens die er zijn en de informatie die je eruit haalt.

Ahold wint Dutch BI Award 2008

Tijdens de BI Award ging de eerste prijs naar Albert Heijn. Fijn, zult u denken, maar wat heb ik daar aan? Laten we eens kijken naar het jury-rapport:

“Ahold heeft zeer professionele BI organisatie met een infrastructuur die zes miljoen informatievragen uit negentig verschillende informatiebronnen in 1 jaar tijd kan afhandelen. Bij Ahold wordt BI gebruikt op alle managementlagen. Een mooi voorbeeld zijn de winkelmanagers die iedere ochtend kijken hoe het ervoor staat. Daarnaast leunt de Ahold differentiatiestrategie zwaar op haar BI strategie. Dit komt onder andere tot uiting in de assortimentsbeslissingen die veelal op basis van een verregaande vorm van automatisering worden genomen. Ahold leert van haar klanten, en deelt die informatie met leveranciers op een structurele wijze. De adoptie van BI binnen Ahold is indrukwekkend.” (Citaat uit het juryrapport)

U leest het goed; zes miljoen vragen beantwoorden met gegevens uit negentig verschillende bronnen (waaronder de kassa, de logistieke systemen etc.). Verder een strategie waarbij het assortiment in de winkel hangt aan de kassa-scanning. In Tilburg wel paksoi verkopen, in Maastricht zuurvlees. Een op basis van scanning gestuurd assortiment en inkoopbeleid. Als deze kennis dan ook nog deel met je partners kun je natuurlijk stappen maken. Terecht dan ook denk ik; een knap staaltje werk.

Slachter betaalt geld voor informatie aan boeren…

Echter dit was het eind van de keten. Gebeuren dit soort zaken ook aan het begin van de keten. Vorige week in het Agrarisch Dagblad las ik: VION start opgave varkens via Farmingnet. Alle boeren moeten hun varkens die ze willen aanbieden aan de slachter via het internet gaan aanmelden. Dat doen wij natuurlijk allang hoor ik u zeggen met onze Aap-oplossingen. Dat is correct.

Nieuw hierin zie ik echter dat VION boeren gaat betalen voor deze informatie middels een bonus systeem. 10 cent voor opgave per varken een week vooruit, 20 cent twee weken vooruit. Op deze wijze optimaliseert deze slachter haar volledige proces, planning in de slachterij. Echter ook de verkoop weet wat er aan komt en of het gewoon hard werken wordt of echt hard werken het product aan de man te brengen. Door nu middels BI deze gegevens te koppelen met verwachte marktvraag ontstaat er een slimme keten.

Prognose P8, K8 etc. …

Ook in de AGF-keten zien we deze ontwikkeling. De P8’s van deze wereld zijn gestart met het verzamelen van heel veel informatie uit diverse bronnen om zodoende goed beslagen ten ijs te komen. Ook hier werken ketens middels BI aan het slimmer worden.

Gaat dit goed of mank?

De vraag of je ketens op informatie kunt sturen wordt mijns inziens in de praktijk nu gewoon beantwoord. Daar waar mensen sceptisch zijn bewijst de ontwikkeling gewoon dat het kan. Echter er is een maar. De maar is dat er in veel organisaties wel gegevens zijn maar dat deze van slechte kwaliteit zijn. In het Dossier BI van de Computable lezen we dat de kloof tussen ICT en Business groot blijft. Met name zijn er hier en daar wat vraagtekens over de kwaliteit van de gegevens. Zijn ze juist, actueel etc.

Immers indien je de omzet van een product week 17 2008 wil bepalen kun je hier gebruik maken van de gegevens van week 17 2007. Door deze te combineren met het weer in 2007 en de weersvoorspelling van volgende week kom je al een heel eind. Maar stel nou dat er in deze week in winkel Tilburg 20 dozen niet verkocht zijn en wel in de administratie staan. Dan gaat het mank. Belangrijk is dus uw dataverzameling goed te organiseren door de hele keten. Want; garbage in, garbage out…

Hoe zit het in uw dataprullenbak?

Reageer op dit artikel van Daan van Beek

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met bi in de keten (ahold) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
79
Aantal trainingen & workshops
80
Aantal deelnemers opgeleid
81
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
82
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14