Blog over de Dutch BI & Data Science Award

De Dutch BI & Data Science Award: pagina 3 van 5


Blog over De Dutch BI & Data Science Award: pagina 3 van 5
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

BlogDit is de blogpagina van de organisatie van de Dutch BI & Data Science Award over intelligente organisaties. Met nieuws van en over de jury, de award, onderzoek en natuurlijk de succesverhalen afkomstig van de winnaars van deze award. Verder kun je hier meer te weten komen over geselecteerde events. Tot slot kun je op deze plek artikelen van externe partijen raadplegen.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente organisatie’ bestellen.

Slimme bedrijven verzilveren hun zakelijke intelligentie

Utrecht, 6 december 2011 – De verkiezing tot de Slimste organisatie van Nederland, de Dutch Business Intelligence Award, is in volle gang. Organisaties uit diverse branches dingen mee naar de trofee en titel. Hieronder bevinden zich een online bank, een hypotheekverstrekker, een duurzame plantenkwekerij, een landelijke bakkerijketen, een internationale handelsonderneming, een grote overheidsinstelling, een onderwijsinstelling, een zeer vooruitstrevend gezondheidszorgbedrijf, een consultancybedrijf en diverse bedrijven uit de Retail.

Interview met Tino Hartsink, ICT manager Walraven

Twaalf maanden geleden werd Walraven, internationale groothandel in bouw- en installatiematerialen, benoemd tot de slimste organisatie van Nederland. In een interview met Tino Hartsink, ICT manager van Walraven, blikken wij terug op een succesvolle editie van de Business Intelligence Award 2010.

Walraven werd gewezen op het bestaan van de Business Intelligence Award door hun eigen klanten en leveranciers. “Het was geen vanzelfsprekendheid voor ons om mee te dingen naar de BI Award” verteld ICT manager Tino Hartsink ons. “Klanten attendeerden ons op de prijs en gaven gelijktijdig aan dat zij vonden dat Walraven een goede kans zou maken om de Award te winnen, omdat Walraven haar bedrijfsprocessen zo goed op orde heeft”.

Business intelligence niet pas achteraf toevoegen

Het is geen verrassing dat business intelligence (BI) al jaren bovenaan het verlanglijstje staat bij de CIO. Diepgaand inzicht in werkzaamheden, real-time informatie, beter geïnformeerde medewerkers: allemaal voorwaarden voor succes, maar topbedrijven zouden het hier niet bij moeten laten.

In een steeds complexere zakelijke wereld vragen organisaties om business intelligence op het diepste niveau, vastgelegd in de essentiële bedrijfsprocessen. Door business intelligence te bundelen met de ontwerpomgeving voor procesmanagement kunnen ontwikkelaars slimmere processen ontwerpen die anticiperen op belangrijke beslissingen en je direct voorzien van real-time informatie. Dat noemen we ‘process-driven business intelligence’.

Managementboek ‘De intelligente organisatie’ beleeft 3e druk

Het managementboek ‘De intelligente organisatie’ beleefde donderdag 20 mei jl. in Stadion Galgenwaard zijn presentatie van de 3e, geheel herziene, druk. Daan van Beek, auteur van het boek en directeur bij Passionned Group, sprak diezelfde middag voor een groep managers en bestuurders over: “de vier managementprincipes die elke manager zou moeten kennen en ten uitvoer zou kunnen brengen.”

De wereld is in de afgelopen vier jaar behoorlijk veranderd. Een mondiale financiële crisis joeg in 2008 als een tornado over de wereld en zorgde voor een stroom aan winstwaarschuwingen en faillissementen. “Meer dan ooit hebben bedrijven betrouwbare stuurinformatie en -klantinformatie nodig om de risico’s in te dammen en ondertussen de kansen te pakken die waardevol zijn. Maar het gaat om meer: het ontwikkelen van een collectief denkvermogen en een uitgekiende sociale infrastructuur zodat de intelligente organisatie kan beklijven” aldus Van Beek bij de presentatie van de 3e druk.

Het nut van performance management en strategiekaarten

Op donderdag 29 januari 2009 staat de 11e BI Update XL in het teken van ‘Hoe maak je strategiekaarten en implementeer je performance management met succes’. Het is een goed teken dat veel organisaties tegenwoordig sturen op key performance indicators.

Men wil prestaties controleren, meten en verbeteren. Maar veel van de organisatie-KPI’s tonen helemaal niet wat kritisch is voor het organisatiesucces, zoals omzet of aantal orders, laat staan dat je er iets aan hebt in tijden van crisis. Hoe kunnen we dat veranderen? Welke kenmerken heeft een goede KPI? Hoe ontwerp je een goede strategiekaart? Hoe krijgen we medewerking van de managers en medewerkers?

Is er slimmer dan slim? Hoever zijn we?

Begin dit jaar hebt u het al in alle bladen kunnen lezen: “Albert Heijn wint de BI Award”. Deze IQ-test voor organisaties geeft een beeld van hoever we zijn op het sturen van bedrijven en ketens op informatie.

Ik begrijp dat u bij het woord BI = Business Intelligence niet meteen begrijpt waar ik het over heb. Op Internet lezen we de volgende definitie:

“The term business intelligence (BI) refers to technologies, applications and practices for the collection, integration, analysis, and presentation of business information and also sometimes to the information itself. The purpose of business intelligence is to support better business decision making.”

New York City: The Mother of All Accountability

“The mother of all accountability tools,” that’s how Mayor Bloomberg called his citywide performance reporting system (CPR). With the system, the city openly publishes a number of performance indicators to the public; you can see this for yourself at www.nyc.gov.

It is interesting to see how government agencies are implementing best practices to be more “run like a business,” but in this initiative I see the opposite. Businesses can learn quite a bit from this initiative. Here are my takeaways:

Wat als Next-Generation BI al bestond?

Wat zou het voor u betekenen als u binnen enkele weken met een complete business intelligence oplossing aan de slag kunt gaan? Wat als u helemaal geen data warehouse of datamarts zou hoeven bouwen? Hoeveel zou het u waard zijn als uw gebruikers ongelimiteerde multidimensionele toegang hadden tot alle relevante bedrijfsinformatie, via een paar minuten training en het aanklikken van een muis? En wat als zij terstond deze data konden benaderen en vrijwel direct biljoenen records met data zouden kunnen analyseren? Bent u het zat om over dit scenario te dromen en te speculeren? Droom en speculeer dan niet verder, want dit is vanaf heden realiteit.

Dertig aanmeldingen Business Intelligence Awards

Sinds begin december zijn er dertig aanmeldingen binnengekomen van organisaties die willen meedingen naar de prestigieuze Business Intelligence Awards 2007.  Hieronder zijn vier gemeenten, een hogeschool, diverse financiële instellingen, een supermarktketen, twee ziekenhuizen, een modeketen en een telecombedrijf. Er zijn ruim honderd vragenlijsten ingevuld voor het Nationaal BI Survey.

U hebt nog tot en met 15 februari a.s. de tijd om u in te schrijven, mee te dingen en de vragenlijst in te vullen. U ontvangt per omgaande online advies, een benchmark met uw branchegenoten en kosteloos het jaarboek ‘Best practices in BI en performance management’.

Inzicht in ziekenhuisactiviteiten met process driven BI

Met de opkomst van de marktwerking is naast inzicht in kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg ook belangrijk om inzicht te hebben in efficiency. Om deze uitdagende doelen te realiseren, binnen een beperkt budget, zullen ziekenhuizen continue moeten verbeteren (Kaizen).

Dit vereist inzicht in de bedrijfsprocessen op basis van informatie. Dit kan met de standaard Business Intelligence tools van BI4U, de Intelligence Factory©. Een fabricaat hieruit is ARIADNE. De BI oplossing voor ziekenhuizen om snel, goedkoop en betrouwbaar inzicht te krijgen in het reilen en zeilen van de organisatie

Een integrale benadering van Enterprise Information Management

Grensoverschrijdende communicatie en samenwerking met collega’s, klanten en zakelijke partners zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Mondiale leveringsketens versnellen de productstromen van fabrieksvloer naar winkelschap. Mobiele telefoons zijn niet meer weg te denken en mobiele toegang tot e-mail ontwikkelt zich snel tot dé norm.

De effecten daarvan op werknemers zijn opmerkelijk. De productiviteit is nog nooit zo hoog geweest. Inkopers kunnen overal ter wereld producten bestellen zonder hun werkplek te hoeven verlaten. Verkopers hebben toegang tot markten die ooit onbereikbaar waren. De hoeveelheid informatie die wordt verzameld over klanten, concurrenten en markten, is van ongekende omvang.

‘Nederlandse bedrijven hebben laag IQ’

Bedrijven en instellingen kunnen nu het ‘IQ’ van hun organisatie testen. Op de website www.biaward.nl is een vragenlijst beschikbaar waarmee vanuit vijf invalshoeken kan worden bepaald hoe slim een organisatie is: de Nationaal BI Survey. Gemeten wordt onder andere in welke mate de zintuigen, het brein en ledematen van de organisatie zijn ontwikkeld en goed met elkaar samenwerken.

Voorafgaand aan de lancering van ‘De IQ-test voor organisaties’ heeft een team van zes organisatie-experts in het voorjaar van 2007 een onderzoek uitgevoerd onder 115 organisaties. De resultaten daarvan tonen aan dat Nederlandse bedrijven en instellingen behoorlijk laag scoren. Men behaalt een 4,5 op een schaal van 10. Organisaties die de afgelopen jaren financieel goed presteerden, en daarbij zichtbaar baat hadden van Business Intelligence tools en een slimme organisatie, behaalden een voldoende (6,2). Weliswaar is dit nog mager, maar toch significant beter dan het gemiddelde.

Nieuwsbrief Business Intelligence – november 2011

We tellen af, nog drie en een halve maand te gaan. Op 14 februari 2012 zal het moment aanbreken en zal de ´Slimste organisatie van Nederland´ bekend gemaakt worden. Naar de aanloop van dit moment houden wij u graag op de hoogte van de verschillende thema´s rondom Business Intelligence, intelligente organisaties, managementinformatie en natuurlijk de felbegeerde Award.

In deze nieuwsbrief leest u meer over de kenmerken van intelligente organisaties, een interview met de winnaar van de Business Intelligence Award 2010 – Walraven, Activity Based Costing en het Jaarcongres Information Management.

Brein van bedrijven moet op volle toeren draaien

De zevende editie van de verkiezing ‘Slimste organisatie van Nederland’ is onlangs van start gegaan. De wedstrijd staat in het teken van ‘information, intelligence and innovation’. De jury, aangevoerd door prof. Hans Borgman, hoogleraar Bedrijfswetenschappen, roept alle intelligente organisaties op om deel te nemen aan de IQ test voor organisaties en zo mee te dingen naar de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2011’. De winnaar zal begin 2012 de prestigieuze Dutch Business Intelligence Award in ontvangst mogen nemen.

Management Update: Good to great – 7 april 2011

Wie kent zijn werk ‘Good to great’ niet? Al jaren voert het boek de bestsellerlijsten aan. In deze Management Update geeft dr. Bart Eikelenboom, universitair docent aan Nyenrode Universiteit en strategie consultant bij Passionned Group een praktijkgerichte lezing over “De echte betekenis van ‘Good to great’ van Jim Collins”. Hij zal uitleg geven over en zijn visie geven op het onderzoek, wat de valkuilen zijn en wat u kunt doen om ‘great’ en ‘intelligent’ te worden. Een management update die wij u van harte kunnen aanbevelen.

Management Update: het brein om zorg slimmer te maken

Op donderdag 3 maart 2011 organiseert Passionned Group een Management Update over slimmere zorg, domotica en de uitgangspunten van intelligente organisaties. Rob Adolfsen, voormalig bestuursvoorzitter Agis, zal een prikkelende presentatie geven over zijn visie en zijn praktijkervaring. Tevens zal Daan van Beek een live demonstratie geven van een recent projectresultaat bij een zorginstelling. Bestuurservaring en –visie ziet u zo direct doorvertaald in een praktijkvoorbeeld.

Business Intelligence Symposium: 4 en 5 oktober a.s.

Dit jaar zal het BI Symposium plaatsvinden op 4 en 5 oktober in Spant! te Bussum. Tijdens deze dag zal het thema “Get Smart with BI and IM” centraal staan. Tevens wordt op deze dag de BI Award aan ‘de Slimste organisatie’ van het jaar uitgereikt.

Uit de vele deelnemende organisaties zullen 3 genomineerden organisaties gekozen worden die op deze dag een presentatie zullen verzorgen. Hierna gaat de jury nog eenmaal in beraad en zal aan het eind van de dag de prijs aan de winnaar worden uitgereikt.

Datawarehouse en BI tool niet noodzakelijk voor slagen BI

In een recente poll op onze website over Business Intelligence vroegen we bezoekers om hun mening te geven over de stelling “Een business intelligence traject kan nooit slagen wanneer…”. Hieronder vindt u de uitslag van de stemming.

Bezoekers geven aan dat de faalkans van business intelligence het grootst is wanneer er teveel KPI’s zijn en het topmanagement niet actief bij BI betrokken is. Hoe zit dat?

Interactieve dashboards in de directiekamer?

Business Intelligence Experts maken jaarlijks een voorspelling van de BI-trends voor de komende jaren. In de laatste voorspellingen wordt opvallend vaak benadrukt dat dashboards en visualisatie een sterke opmars gaan maken. Gaan interactieve, visuele en dynamische dashboards inderdaad een belangrijke rol spelen in de informatievoorziening van organisaties, of is het een hype die vanzelf weer overwaait?

SAS kijkt naar voren: de droom van Jim Goodnight

Recentelijk zijn alle topmensen van SAS in Marbella geweest om de “analisten” een kijkje in de keuken te geven. Daan van Beek, industrie expert en analist van Passionned Group was erbij om hun huidige en vooral hun toekomstige richtingen qua product door te nemen.

Opvallend is dat SAS een andere kijk op Business Analytics heeft dan de meeste Business Intelligence tools leveranciers. Terwijl het product uitstekend in staat is om de omzet van afgelopen kwartaal te vergelijken met de omzet van één jaar eerder, gaat de nadruk van SAS veel meer richting de toekomst voorspellen – wat wij vroeger “beleidsondersteunende systemen” genoemd hebben.

7 trends in Business Intelligence

Business Intelligence kwam twintig jaar geleden op de markt als tool ter ondersteuning van de besluitvorming. Oorspronkelijk werd Business Intelligence gezien als het domein van analisten en board-level executives, maar langzaam heeft het zich ontwikkeld tot een hulpmiddel voor iedereen.

Bedrijven zijn tot het besef gekomen dat besluitvormers op alle niveaus en op alle afdelingen toegang nodig hebben tot actuele, relevante informatie. Voortbordurend op deze algemene trend, 7 gerelateerde trends op het gebied van Business Intelligence.

Vijf bedrijven nog in de race voor titel Slimste organisatie 2010

De strijd om de titel ‘Slimste organisatie van Nederland’ nadert zijn ontknoping. Na een grondige selectieprocedure zijn er nog vijf bedrijven in de race voor de landstitel ‘Slimste organisatie’: juweliersketen Lucardi, Intres Retail, Walraven, ITEC en Holland Casino.

Zij verbeteren hun (financiële) prestaties substantieel en structureel. Hun wapen is business intelligence: scherp kunnen sturen op basis van feiten, betrouwbare stuurinformatie en kritieke prestatie indicatoren. De scores op de indicatoren worden nauwgezet geanalyseerd en besproken. Daarna wordt gericht actie ondernomen.

Banken kunnen dienstverlening richting klanten verbeteren

De algehele onvrede omtrent de dienstverlening van banken die uit diverse onderzoeken naar voren komt is binnen de meeste Nederlandse bankorganisaties vrij eenvoudig te adresseren. Om de interne informatievoorziening en processen te optimaliseren, wordt binnen veel financiële instellingen gebruik gemaakt van rapportage- en analysesoftware, zoals business intelligence-oplossingen.

Deze instrumenten kunnen echter ook uitstekend worden ingezet om de dienstverlening richting klanten te verbeteren. Hier wordt echter nog veel te weinig gebruik van gemaakt.

PDCA cyclus zeer kritisch voor hogere prestaties

Op 20 mei a.s. organiseert Passionned Group een interactieve sessie voor managers, bestuurders en geïnteresseerden over de PDCA cyclus.

Uit recent grootschalig onderzoek onder bijna vierhonderd organisaties komen vier PDCA factoren naar voren die zeer kritisch blijken voor betere organisatieprestaties. Factoren die elke manager moet kennen.

De PDCA cyclus is een regelkringprincipe voor (proces)besturing en bestaat uit de stappen Plan Do Check Act. De PDCA cyclus is gedeeltelijk het werk van William Edwards Deming, die zijn kwaliteitscirkel grotendeels gebaseerd heeft op de verbetercirkel van Shewhart.

De grootste impact komt van beslissers buiten de organisatie!

In vrijwel elke bedrijfstak zijn er slachtoffers gevallen als gevolg van de economische crisis. Geheel voorspelbaar volgens het Keynesiaanse model overigens, want door lastig te verkrijgen krediet slinkt het werkkapitaal en kunnen bedrijven uitgeven en investeren. Dat leidt tot uitval van de vraag bij toeleveranciers, die op hun beurt weer in de problemen raken. Dit scenario speelt zich af in vrijwel iedere branche en op elk niveau in de waardeketen, waardoor het effect op de gehele economie als versterkt doorwerkt.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de dutch bi & data science award of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Aantal organisaties geholpen
3383
Aantal trainingen & workshops
3384
Aantal deelnemers opgeleid
3385
Gemiddelde klantervaring
8,9
Aantal consultants & docenten
3386
Aantal kantoren
3
Aantal jaren actief
14