Blog over de Dutch BI & Data Science Award

De Dutch BI & Data Science Award: pagina 2 van 5


Blog over De Dutch BI & Data Science Award: pagina 2 van 5
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

BlogDit is de blogpagina van de organisatie van de Dutch BI & Data Science Award over intelligente organisaties. Met nieuws van en over de jury, de award, onderzoek en natuurlijk de succesverhalen afkomstig van de winnaars van deze award. Verder kun je hier meer te weten komen over geselecteerde events. Tot slot kun je op deze plek artikelen van externe partijen raadplegen.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente organisatie’ bestellen.

Wat is Big Data nu eigenlijk precies?

De term ‘Big Data’ beheerst vrijwel alle artikelen over informatietechnologie en managementinformatie. Maar ook de kandidaten voor de Dutch BI Award van de afgelopen jaren laten zien dat ze Big Data Analytics serieus nemen. Maar wat is Big Data nu eigenlijk precies? Velen, waaronder ikzelf, worstelen met de term. Er heerst grote verwarring over Big Data omdat er geen algemeen geaccepteerde definitie bestaat. We weten allemaal dat het te maken heeft met grote hoeveelheden data, met snelle verwerkingstijd en ettelijke verschillende verschijningsvormen. Dat zegt nog niets, want wat is een grote hoeveelheid? Wat is snel en wat zijn ettelijke verschijningsvormen?

Een slimme organisatie wordt bevolkt door moedige mensen

Informatie is de zuurstof van een bedrijf. Je kan niet zonder. Maar welke informatie gebruik je dan? Bij Nederlandse bedrijven en instellingen zijn er nog grote verschillen. Dat bleek wel tijdens de verschillende voorrondes van de Dutch BI Award.

Bij sommige organisaties blijft het vooral Performance Management: hoe goed doen bepaalde afdelingen of groepen medewerkers het? We zien dat nu zelfs in de zorg, waar gekeken wordt hoe goed een bepaalde behandelmethode uitpakt. Dat is en blijft echter vooral achteruit kijken. Gelukkig zijn er organisaties die proberen vooruit te kijken.

Ook ondernemers analyseren gegevens om te innoveren

Ook ondernemers analyseren gegevens om te innoveren, hun strategie aan te passen of een reclamecampagne te bedenken. Maar business intelligence heeft geen zin als er zomaar wat gegevens uit een database getrokken worden, legt kenner Daan van Beek uit.

Simpel gezegd is business intelligence het verzamelen van gegevens binnen de eigen sector om er slimme dingen mee te doen. Het uitleggen van de term wordt overigens overbodig door het noemen van de term ‘Bonuskaart’. Door de klantgegevens handig te analyseren kan de marktleider in de supermarktsector er haar voordeel mee doen.

‘Het is bijna science fiction wat we met BI doen’

Elie van Strien is commandant van het Brandweerkorps Amsterdam-Amstelland. Twee jaar geleden werd zijn korps tot Slimste Organisatie van Nederland gekozen, dankzij een baanbrekende BI-innovatie: Brandweer Intelligence. Dit jaar neemt Van Strien zitting in de jury van de verkiezing van de Slimste Organisatie van Nederland 2015, georganiseerd door Passionned Group. Commandant Van Strien voelt zich een jongetje in de speelgoedwinkel van BI.

Wie verdient de titel ‘Slimste organisatie van 2015’?

De afgelopen jaren zag de vakjury van de verkiezing van De Slimste organisatie van Nederland (Dutch BI Award) een groot aantal bijzonder slimme organisaties de revue passeren. Jury en publiek werden overrompeld door de vindingrijkheid waarmee organisaties de traditionele grenzen van Business Intelligence doorbraken.

 

Stuk voor stuk innovaties in de informatievoorziening met een meer dan positief effect op de doelstellingen van de organisatie. En de ontwikkelingen op BI-gebied voltrekken zich in dit digitale tijdperk in een razend tempo. Bijna dagelijks horen en lezen we over oplossingen die de fantasie prikkelen.

Nieuw filmpje: De intelligente organisatie in 1 minuut!

Recent heeft Passionned Group een animatiefilmpje laten maken om helder te maken wat een intelligente organisatie is. Bekijk het resultaat hieronder en ontdek in 1 minuut de voordelen van een intelligente organisatie (inclusief succesfactoren) en hoe wij u kunnen helpen die te realiseren.

Neem dan vrijblijvend contact met ons op!
Of bestel het boek ‘De intelligente organisatie’ (6e druk).

Brandweer Amsterdam-Amstelland blijkt BI dubbel meester

Brandweer Amsterdam-Amstelland ging dinsdag 1 oktober met twee prijzen naar huis na de uitreiking van de BI Awards 2013. Zowel de publieksprijs als de hoogste erkenning van de vakjury gingen naar het korps. Vooral het feit dat gebruik van analysemogelijkheden op de werkvloer is ontstaan, sprak publiek en vaklieden duidelijk aan.

Zaal drie van filmmuseum Eye in Amsterdam zat helemaal vol bij de achtste keer dat IT-dienstverlener Passionned de verkiezing van de ‘slimste organisatie van Nederland’ hield. Zij luisterden aandachtig naar de inzet van business intelligence door de politie. Frank Smilda, districtschef bij de Nationale Politie Eenheid Noord-Nederland, hield een betoog over de inzet van social media bij de uitoefening van politietaken. Bijvoorbeeld de inzet van crowdsourcing voor het oplossen van misdrijven. “Daar lopen we in Nederland wel voorop”, zei hij. “Niet dat we nu direct kunnen aangeven dat we sneller zaken oplossen, maar door anderen dan rechercheurs erbij te betrekken krijg je invalshoeken en scenario’s waar je zelf niet snel op komt. Dat alleen al is winst, want dat levert nieuwe onderzoekslijnen op.”

Brandweer Amsterdam-Amstelland wint Dutch BI Award 2013

2 oktober 2013 – De Brandweer Amsterdam-Amstelland is als grote winnaar uit de bus gekomen bij de uitreiking van de Dutch BI Award 2013. Zij mochten niet alleen de publieksprijs, maar ook de prijs van de vakjury mee naar huis nemen. Het vermogen om potentiële brandlocaties te voorspellen en vervolgens specifiek op die locaties gerichte voorlichtingscampagnes te voeren en zo branden te voorkomen, heeft veel indruk gemaakt op zowel de vakjury als het publiek.

Wie ontvangt op 1 okt a.s. de Dutch BI Award 2013?

Jury nomineert Brandweer Amsterdam/Amstelland, GBRD Parkstad Limburg en Seacon Logistics voor het predicaat “Slimste organisatie van Nederland”

Amersfoort, 27 augustus 2013 – Welke organisatie verbaast vriend en vijand met een innovatieve informatievoorziening die de traditionele grenzen van Business Intelligence doorbreekt? En die meer dan een positief effect heeft op de doelstellingen van de organisatie?

Jury selecteert zes kandidaten

Leusden, 15 augustus 2013 – Business Intelligence en het slim gebruik maken van informatie zijn voor veel organisaties factoren voor levensbehoud. Steeds meer organisaties zijn dan ook erg actief op dat gebied. De Dutch BI Award wil een erkenning zijn voor de organisatie die blijk heeft gegeven op een zeer innovatieve, slimme en opvallende manier haar informatiehuishouding te hebben ingericht.

IP-camera’s worden de zintuigen voor Big Data en BI

Big Data en Business Intelligence zijn een ‘hot’ of ‘trending’ topic, omdat bedrijven tegenwoordig beter dan ooit tevoren gegevens kunnen verzamelen en analyseren over hun klanten.

Elk mens is namelijk de hele dag een lopende datagenerator die overal digitale sporen achterlaat. Op zoekmachines, websites en -shops, sociale netwerken en de beeldopnames van IP-camera’s. Het merendeel van die sporen wordt lang bewaard en is met slimme software te doorzoeken en te analyseren om als bedrijf beter klantgerichte beslissingen te kunnen nemen. Dankzij hoge resolutie lenzen, digitale audio en sensoren, worden IP-camera’s in de toekomst steeds vaker de zintuigen voor Big Data & Business Intelligence. Deze ontwikkeling biedt ICT-resellers interessante kansen om hun klanten te adviseren en nieuwe oplossingen te leveren.

Sneller innoveren dankzij rationalisatie

“Continu en duurzaam verbeteren, dat is mijn rode draad”, zegt Ronald van Wuijtswinkel. Hij heeft een lange staat van dienst in de IT, onder meer als CIO van XS4All. Op dit moment houdt hij zich bezig met complexe verandertrajecten, waarbij applicatierationalisatie een belangrijk thema is. In het najaar zal hij een van de sprekers zijn bij een bijeenkomst van CIONet. Executive People sprak met hem over transformatie, eenvoud in besturing en transparantie.

Permanente ‘BI-loop’ bij Dujardin Foods

‘Business-IT alignment’ is een uitdaging voor elke organisatie die business intelligence wil laten renderen. Eerst nadenken over welke managementinformatie nodig is en waar de gegevens vandaan moeten komen, is dan een absolute voorwaarde voor deze business-IT afstemming.

Dat betekent ook dat BI géén afzonderlijk project is, zoals maar al te vaak in de praktijk gebeurt. Dujardin Foods (nu Ardo), producent van diepvriesvoeding, heeft reeds bij de aanvang van de implementatie van het nieuwe ERP-systeem de informatiebehoefte in kaart gebracht. Het resultaat is een optimale integratie van BI die de onderneming bijzonder waardevolle inzichten geeft.

Optimale afstemming tussen business en ICT

Van een optimale afstemming tussen business en ICT komt nog steeds weinig terecht. Pogingen om op basis van een sterke(re) regie dit probleem uit de wereld te helpen leiden nauwelijks tot succes. Dit blijkt uit de resultaten van de ICT-besturingsscan van adviesbureau Berenschot. Deze scan is door ruim 100 organisaties ingevuld, van klein tot groot als privaat en publiek.

Slechts 16% van de respondenten geeft aan dat het ICT-regisseurs in hun organisatie is gelukt om de afstemming tussen business en ICT te verbeteren. Bovendien zegt bijna 50% dat de regie op ICT nog niet naar behoren functioneert. Volgens Berenschotadviseur Tom Pots komt dat vooral omdat regiefuncties vaak worden vervuld door dezelfde mensen die voorheen onderdeel van de ICT-afdeling waren. Zijn advies: “Aarzel niet om vers bloed van buiten aan te trekken bij de start van een regieorganisatie. Het succes van regie valt en staat met de juiste competenties en oriëntatie van de ICT-regisseurs.”

Meet, weet en verbeter

Wat is het IQ van uw organisatie? Neemt uw organisatie de juiste beslissingen op basis van gedegen inzichten aan de lopende band? Is deze wendbaar, flexibel en bovendien strak uitgelijnd op alle fronten? Is uw informatiehuishouding zo goed op orde dat u de concurrentie het nakijken geeft? Is continu verbeteren een alledaags gebruik? Bent u slimmer dan Coolblue, de Slimste organisatie van 2012?

De jury onder leiding van Menno Lanting (Iedereen CEO, Connect) en prof. dr. Piet M.A. Ribbers nodigt u uit om deel te nemen aan de IQ-test. Na vijftig vragen staat het IQ van uw bedrijf op uw scherm. Meet, weet & verbeter het. Waarom meedoen?

Verkiezing ‘Slimste organisatie van 2013’ van start

Wie neemt goede beslissingen aan de lopende band? Wie heeft zijn informatiehuishouding zo goed op orde dat de concurrentie het nakijken heeft? Wie heeft een heel nieuw business model ontwikkeld rond data? De achtste editie van de verkiezing ‘Slimste organisatie van Nederland’ is van start gegaan. De jury roept alle slimme organisaties op om deel te nemen aan de IQ-test voor organisaties en zo mee te dingen naar de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2013’. De winnaar zal op 1 oktober 2013 de prestigieuze Dutch Business Intelligence Award in ontvangst mogen nemen.

Voorbereidingen Dutch BI Awards 2013 in volle gang

Bij Passionned Group zijn de activiteiten gestart voor de uitreiking van de prestigieuze Dutch Business Intelligence Awards 2013, de prijs voor de Slimste organisatie van Nederland. Wie heeft zijn informatiehuishouding zo goed op orde dat de concurrentie het nakijken heeft? Wie heeft een nieuwe manier gevonden om data te gebruiken als stuurinformatie? Wie heeft een heel nieuw businessmodel ontwikkeld rond data?

Ontmoet de 3 allerslimste organisaties van Nederland

Op 3 oktober a.s. biedt Passionned Group u een unieke kans om een kijkje achter de schermen te nemen bij de 3 Slimste Organisaties van Nederland: Buurtzorg, Coolblue en De Hypotheekshop. Wij nodigen u persoonlijk uit voor deze interessante Management Update in het Conferentiecentrum Golden Tulip in Amersfoort.

U komt tijdens deze bijeenkomst veel te weten over deze drie allerslimste organisaties, de crème de la crème van slim ondernemend Nederland. Zij hebben ondermeer dankzij Business Intelligence en KPI’s belangrijke veranderingen doorgevoerd in het managen van informatiestromen en prestaties. Zij wisten doortastend een zeer krachtige organisatie neer te zetten. Gebaseerd op lokaal ondernemerschap, teamgeest, doordachte IT en Business Intelligence en dienend leiderschap.

Rapporteren is nu kinderspel voor Marskramer

Voor retailbedrijven is het van groot belang om inzicht te hebben in zowel het commerciële als het logistieke proces. Des te sneller en preciezer het inzicht, des te beter zijn retailers in staat in te spelen op gebeurtenissen in de fysieke en online winkels,  door middel van bijvoorbeeld prijswijzigingen, assortimentuitbreidingen en aanbiedingen. Marskramer is het eerste onderdeel van Blokker Holding dat een volwassen BI-platform geïmplementeerd heeft. Intertoys en Leen Bakker zijn momenteel bezig met de implementatie.

Foto impressie uitreiking Dutch Business Intelligence Award 2012

Op 13 maart jl. won Coolblue de prestigieuze Dutch BI Award 2012, de prijs die toegekend wordt aan de Slimste organisatie van Nederland. De trofee bestaat uit een in glas geholograveerde jagende uil. Volgens de jury koppelt Coolblue slimme technologie aan slim organiseren,‘op een manier die uitblinkt in eenvoud en raffinement. De foto’s hierna geven een goede impressie van de uitreiking.

Om 18.10 werd de prijs bekend gemaakt door prof. dr. Hans Borgman, hoogleraar Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Leiden en aan de winnaar overhandigd door Daan van Beek, managing director van Passionned Group en auteur van het boek ‘De intelligente organisatie’. De uitreiking van de Award vond plaats op het Jaarcongres Information Management van ICT Media. Passionned Group is als kennispartner aan dit congres verbonden en is initiatiefnemer van de Dutch BI Award.

Coolblue Slimste Organisatie van Nederland 2012

Utrecht, 13 maart 2012 – Na een spannende eindpitch is internetretailer Coolblue vandaag door de vakjury uitgeroepen tot ‘Slimste Organisatie van Nederland 2012’. Zij kaapte de felbegeerde Dutch Business Intelligence Award 2012 weg voor de neus van thuiszorgorganisatie Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop, die respectievelijk de tweede en derde prijs wonnen.

Daniël Bos, manager Business Intelligence en ‘onderdeel van Coolblue’, heeft op 13 maart jl. de trofee met een in glas gegraveerde jagende uil in ontvangst mogen nemen en is bijzonder trots. Zijn eerste reactie: “Ik ben ongelofelijk blij en sprakeloos; een bevestiging van het werk dat we hebben verzet. Voor ons grote doel, klanten tevreden krijgen en houden, hebben we erkenning gekregen. Business Intelligence is daarbij een zeer belangrijk instrument. We zijn apetrots.”

Buurtzorg, Coolblue en Hypotheekshop genomineerd

Utrecht, 23 februari 2012 – Na een spannende auditieronde en een grondige analyse zijn retailer Coolblue, Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop door de vakjury genomineerd voor de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’. De drie genomineerden dingen mee naar de bekende en prestigieuze Dutch Business Intelligence Award, een door beeldend kunstenaar Bert Denneman ontworpen trofee, met een jagende uil in glas geholograveerd.

17 bedrijven wedijveren om titel ‘Slimste organisatie 2012’

Op 13 maart a.s. wordt de Dutch Business Intelligence Award 2012 uitgereikt aan de organisatie die op een bijzonder intelligente manier met informatie omgaat, de Slimste organisatie van Nederland. De verkiezing is een initiatief van onderzoeks- en adviesbureau Passionned Group, de Rotterdam School of Management en de betrokken industrie- en kennispartners.

Op dit moment vindt een grondige selectieprocedure plaats onder de zeventien bedrijven die zich hebben aangemeld voor de landstitel ‘Slimste organisatie’: De beste inzendingen krijgen een tweede vragenlijst aangeboden. Door middel van een uitgebreide analyse, uitgevoerd door de vakjury, worden uiteindelijk vijf organisaties genomineerd. De intelligentie van de organisaties die zich dit jaar hebben aangemeld is opvallend goed ontwikkeld. Het zal dus een zeer spannende en interessante strijd worden.

Mobile BI verandert in sneltreinvaart

Tablets en smartphones zijn een enorm succes waar niet alleen de marktleiders Apple en Samsung van profiteren. Steeds meer bedrijven maken voor hun dienstverlening gebruik van tablets en smartphones. We vroegen Nick Forde, werkzaam als Mobile Evangelist in Groot-Brittannië bij het bedrijf Microstrategy, over zijn visie op de mobiele toekomst.

Auteur: Corien van Rijn, MicroStrategy

‘Vandaag de dag hoeven bedrijven niet langer gebruik te maken van IT-afdelingen en ondersteunend personeel om dergelijke apparaten te gebruiken’, aldus Forde. ‘Business Intelligence op mobiele apparaten is beter dan op de traditionele BI-platforms, zoals desktop-pc’s. We zien dat de consumententrend ook in de zakelijke wereld vorm krijgt met directe toegang tot informatie die 24/7 beschikbaar is. Deze beschikbaarheid bepaalt hoe informatie moet worden aangeboden. Iemand met een computermonitor en een muis kan een paar seconden wachten, terwijl dezelfde persoon met een iPad daar geen tijd voor heeft.

Welke kenmerken hebben intelligente organisaties?

De titel doet mogelijk de wenkbrauwen fronsen. Organisaties die intelligent zijn? Bestaan ze? En wat is het nut dan dat een organisatie heel slim is?

Het antwoord is simpel: intelligente organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie. Dit blijkt uit een grootschalige studie van Passionned Group onder bijna tweehonderdzesenzestig bedrijven met meer dan tweehonderdvijftig medewerkers.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de dutch bi & data science award of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
3383
Trainingen & workshops
3384
Deelnemers opgeleid
3385
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
3386
Kantoren
3
Jaar ervaring
14