Blog over de Dutch BI & Data Science Award

De Dutch BI & Data Science Award: pagina 2 van 3


Blog over De Dutch BI & Data Science Award: pagina 2 van 3
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

BlogDit is de blogpagina van de organisatie van de Dutch BI & Data Science Award over intelligente organisaties. Met nieuws van en over de jury, de award, onderzoek en natuurlijk de succesverhalen afkomstig van de winnaars van deze award. Verder kun je hier meer te weten komen over geselecteerde events. Tot slot kun je op deze plek artikelen van externe partijen raadplegen.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente organisatie’ bestellen.

IP-camera’s worden de zintuigen voor Big Data en BI

Big Data en Business Intelligence zijn een ‘hot’ of ‘trending’ topic, omdat bedrijven tegenwoordig beter dan ooit tevoren gegevens kunnen verzamelen en analyseren over hun klanten.

Elk mens is namelijk de hele dag een lopende datagenerator die overal digitale sporen achterlaat. Op zoekmachines, websites en -shops, sociale netwerken en de beeldopnames van IP-camera’s. Het merendeel van die sporen wordt lang bewaard en is met slimme software te doorzoeken en te analyseren om als bedrijf beter klantgerichte beslissingen te kunnen nemen. Dankzij hoge resolutie lenzen, digitale audio en sensoren, worden IP-camera’s in de toekomst steeds vaker de zintuigen voor Big Data & Business Intelligence. Deze ontwikkeling biedt ICT-resellers interessante kansen om hun klanten te adviseren en nieuwe oplossingen te leveren.

Sneller innoveren dankzij rationalisatie

“Continu en duurzaam verbeteren, dat is mijn rode draad”, zegt Ronald van Wuijtswinkel. Hij heeft een lange staat van dienst in de IT, onder meer als CIO van XS4All. Op dit moment houdt hij zich bezig met complexe verandertrajecten, waarbij applicatierationalisatie een belangrijk thema is. In het najaar zal hij een van de sprekers zijn bij een bijeenkomst van CIONet. Executive People sprak met hem over transformatie, eenvoud in besturing en transparantie.

Permanente ‘BI-loop’ bij Dujardin Foods

‘Business-IT alignment’ is een uitdaging voor elke organisatie die business intelligence wil laten renderen. Eerst nadenken over welke managementinformatie nodig is en waar de gegevens vandaan moeten komen, is dan een absolute voorwaarde voor deze business-IT afstemming.

Dat betekent ook dat BI géén afzonderlijk project is, zoals maar al te vaak in de praktijk gebeurt. Dujardin Foods (nu Ardo), producent van diepvriesvoeding, heeft reeds bij de aanvang van de implementatie van het nieuwe ERP-systeem de informatiebehoefte in kaart gebracht. Het resultaat is een optimale integratie van BI die de onderneming bijzonder waardevolle inzichten geeft.

Rapporteren is nu kinderspel voor Marskramer

Voor retailbedrijven is het van groot belang om inzicht te hebben in zowel het commerciële als het logistieke proces. Des te sneller en preciezer het inzicht, des te beter zijn retailers in staat in te spelen op gebeurtenissen in de fysieke en online winkels,  door middel van bijvoorbeeld prijswijzigingen, assortimentuitbreidingen en aanbiedingen. Marskramer is het eerste onderdeel van Blokker Holding dat een volwassen BI-platform geïmplementeerd heeft. Intertoys en Leen Bakker zijn momenteel bezig met de implementatie.

Foto impressie uitreiking Dutch Business Intelligence Award 2012

Op 13 maart jl. won Coolblue de prestigieuze Dutch BI Award 2012, de prijs die toegekend wordt aan de Slimste organisatie van Nederland. De trofee bestaat uit een in glas geholograveerde jagende uil. Volgens de jury koppelt Coolblue slimme technologie aan slim organiseren,‘op een manier die uitblinkt in eenvoud en raffinement. De foto’s hierna geven een goede impressie van de uitreiking.

Om 18.10 werd de prijs bekend gemaakt door prof. dr. Hans Borgman, hoogleraar Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Leiden en aan de winnaar overhandigd door Daan van Beek, managing director van Passionned Group en auteur van het boek ‘De intelligente organisatie’. De uitreiking van de Award vond plaats op het Jaarcongres Information Management van ICT Media. Passionned Group is als kennispartner aan dit congres verbonden en is initiatiefnemer van de Dutch BI Award.

Coolblue Slimste Organisatie van Nederland 2012

Utrecht, 13 maart 2012 – Na een spannende eindpitch is internetretailer Coolblue vandaag door de vakjury uitgeroepen tot ‘Slimste Organisatie van Nederland 2012’. Zij kaapte de felbegeerde Dutch Business Intelligence Award 2012 weg voor de neus van thuiszorgorganisatie Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop, die respectievelijk de tweede en derde prijs wonnen.

Daniël Bos, manager Business Intelligence en ‘onderdeel van Coolblue’, heeft op 13 maart jl. de trofee met een in glas gegraveerde jagende uil in ontvangst mogen nemen en is bijzonder trots. Zijn eerste reactie: “Ik ben ongelofelijk blij en sprakeloos; een bevestiging van het werk dat we hebben verzet. Voor ons grote doel, klanten tevreden krijgen en houden, hebben we erkenning gekregen. Business Intelligence is daarbij een zeer belangrijk instrument. We zijn apetrots.”

Buurtzorg, Coolblue en Hypotheekshop genomineerd

Utrecht, 23 februari 2012 – Na een spannende auditieronde en een grondige analyse zijn retailer Coolblue, Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop door de vakjury genomineerd voor de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’. De drie genomineerden dingen mee naar de bekende en prestigieuze Dutch Business Intelligence Award, een door beeldend kunstenaar Bert Denneman ontworpen trofee, met een jagende uil in glas geholograveerd.

Mobile BI verandert in sneltreinvaart

Tablets en smartphones zijn een enorm succes waar niet alleen de marktleiders Apple en Samsung van profiteren. Steeds meer bedrijven maken voor hun dienstverlening gebruik van tablets en smartphones. We vroegen Nick Forde, werkzaam als Mobile Evangelist in Groot-Brittannië bij het bedrijf Microstrategy, over zijn visie op de mobiele toekomst.

Auteur: Corien van Rijn, MicroStrategy

‘Vandaag de dag hoeven bedrijven niet langer gebruik te maken van IT-afdelingen en ondersteunend personeel om dergelijke apparaten te gebruiken’, aldus Forde. ‘Business Intelligence op mobiele apparaten is beter dan op de traditionele BI-platforms, zoals desktop-pc’s. We zien dat de consumententrend ook in de zakelijke wereld vorm krijgt met directe toegang tot informatie die 24/7 beschikbaar is. Deze beschikbaarheid bepaalt hoe informatie moet worden aangeboden. Iemand met een computermonitor en een muis kan een paar seconden wachten, terwijl dezelfde persoon met een iPad daar geen tijd voor heeft.

Business intelligence niet pas achteraf toevoegen

Het is geen verrassing dat business intelligence (BI) al jaren bovenaan het verlanglijstje staat bij de CIO. Diepgaand inzicht in werkzaamheden, real-time informatie, beter geïnformeerde medewerkers: allemaal voorwaarden voor succes, maar topbedrijven zouden het hier niet bij moeten laten.

In een steeds complexere zakelijke wereld vragen organisaties om business intelligence op het diepste niveau, vastgelegd in de essentiële bedrijfsprocessen. Door business intelligence te bundelen met de ontwerpomgeving voor procesmanagement kunnen ontwikkelaars slimmere processen ontwerpen die anticiperen op belangrijke beslissingen en je direct voorzien van real-time informatie. Dat noemen we ‘process-driven business intelligence’.

Is er slimmer dan slim? Hoever zijn we?

Begin dit jaar hebt u het al in alle bladen kunnen lezen: “Albert Heijn wint de BI Award”. Deze IQ-test voor organisaties geeft een beeld van hoever we zijn op het sturen van bedrijven en ketens op informatie.

Ik begrijp dat u bij het woord BI = Business Intelligence niet meteen begrijpt waar ik het over heb. Op Internet lezen we de volgende definitie:

“The term business intelligence (BI) refers to technologies, applications and practices for the collection, integration, analysis, and presentation of business information and also sometimes to the information itself. The purpose of business intelligence is to support better business decision making.”

Wat als Next-Generation BI al bestond?

Wat zou het voor u betekenen als u binnen enkele weken met een complete business intelligence applicatie aan de slag kunt gaan? Wat als u helemaal geen data warehouse of datamarts zou hoeven bouwen? Hoeveel zou het u waard zijn als uw gebruikers ongelimiteerde multidimensionele toegang hadden tot alle relevante bedrijfsinformatie, via een paar minuten training en het aanklikken van een muis? En wat als zij terstond deze data konden benaderen en vrijwel direct biljoenen records met data zouden kunnen analyseren? Bent u het zat om over dit scenario te dromen en te speculeren? Droom en speculeer dan niet verder, want dit is vanaf heden realiteit.

Inzicht in ziekenhuisactiviteiten met process driven BI

Met de opkomst van de marktwerking is naast inzicht in kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg ook belangrijk om inzicht te hebben in efficiency. Om deze uitdagende doelen te realiseren, binnen een beperkt budget, zullen ziekenhuizen continue moeten verbeteren (Kaizen).

Dit vereist inzicht in de bedrijfsprocessen op basis van informatie. Dit kan met de standaard Business Intelligence tools van BI4U, de Intelligence Factory©. Een fabricaat hieruit is ARIADNE. De BI oplossing voor ziekenhuizen om snel, goedkoop en betrouwbaar inzicht te krijgen in het reilen en zeilen van de organisatie.

Een integrale benadering van Enterprise Information Management

Grensoverschrijdende communicatie en samenwerking met collega’s, klanten en zakelijke partners zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Mondiale leveringsketens versnellen de productstromen van fabrieksvloer naar winkelschap. Mobiele telefoons zijn niet meer weg te denken en mobiele toegang tot e-mail ontwikkelt zich snel tot dé norm.

De effecten daarvan op werknemers zijn opmerkelijk. De productiviteit is nog nooit zo hoog geweest. Inkopers kunnen overal ter wereld producten bestellen zonder hun werkplek te hoeven verlaten. Verkopers hebben toegang tot markten die ooit onbereikbaar waren. De hoeveelheid informatie die wordt verzameld over klanten, concurrenten en markten, is van ongekende omvang.

‘Nederlandse bedrijven hebben laag IQ’

Bedrijven en instellingen kunnen nu het ‘IQ’ van hun organisatie testen. Op de website www.biaward.nl is een vragenlijst beschikbaar waarmee vanuit vijf invalshoeken kan worden bepaald hoe slim een organisatie is: de Nationaal BI Survey. Gemeten wordt onder andere in welke mate de zintuigen, het brein en ledematen van de organisatie zijn ontwikkeld en goed met elkaar samenwerken.

Voorafgaand aan de lancering van ‘De IQ-test voor organisaties’ heeft een team van zes organisatie-experts in het voorjaar van 2007 een onderzoek uitgevoerd onder 115 organisaties. De resultaten daarvan tonen aan dat Nederlandse bedrijven en instellingen behoorlijk laag scoren. Men behaalt een 4,5 op een schaal van 10. Organisaties die de afgelopen jaren financieel goed presteerden, en daarbij zichtbaar baat hadden van Business Intelligence tools en een slimme organisatie, behaalden een voldoende (6,2). Weliswaar is dit nog mager, maar toch significant beter dan het gemiddelde.

Brein van bedrijven moet op volle toeren draaien

De zevende editie van de verkiezing ‘Slimste organisatie van Nederland’ is onlangs van start gegaan. De wedstrijd staat in het teken van ‘information, intelligence and innovation’. De jury, aangevoerd door prof. Hans Borgman, hoogleraar Bedrijfswetenschappen, roept alle intelligente organisaties op om deel te nemen aan de IQ test voor organisaties en zo mee te dingen naar de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2011’. De winnaar zal begin 2012 de prestigieuze Dutch Business Intelligence Award in ontvangst mogen nemen.

Business Intelligence Symposium: 4 en 5 oktober a.s.

Dit jaar zal het BI Symposium plaatsvinden op 4 en 5 oktober in Spant! te Bussum. Tijdens deze dag zal het thema “Get Smart with BI and IM” centraal staan. Tevens wordt op deze dag de BI Award aan ‘de Slimste organisatie’ van het jaar uitgereikt.

Uit de vele deelnemende organisaties zullen 3 genomineerden organisaties gekozen worden die op deze dag een presentatie zullen verzorgen. Hierna gaat de jury nog eenmaal in beraad en zal aan het eind van de dag de prijs aan de winnaar worden uitgereikt.

Interactieve dashboards in de directiekamer?

Business Intelligence Experts maken jaarlijks een voorspelling van de BI-trends voor de komende jaren. In de laatste voorspellingen wordt opvallend vaak benadrukt dat dashboards en visualisatie een sterke opmars gaan maken. Gaan interactieve, visuele en dynamische dashboards inderdaad een belangrijke rol spelen in de informatievoorziening van organisaties, of is het een hype die vanzelf weer overwaait?

SAS kijkt naar voren: de droom van Jim Goodnight

Recentelijk zijn alle topmensen van SAS in Marbella geweest om de “analisten” een kijkje in de keuken te geven. Daan van Beek, industrie expert en analist van Passionned Group was erbij om hun huidige en vooral hun toekomstige richtingen qua product door te nemen.

Opvallend is dat SAS een andere kijk op Business Analytics heeft dan de meeste Business Intelligence tools leveranciers. Terwijl het product uitstekend in staat is om de omzet van afgelopen kwartaal te vergelijken met de omzet van één jaar eerder, gaat de nadruk van SAS veel meer richting de toekomst voorspellen – wat wij vroeger “beleidsondersteunende systemen” genoemd hebben.

De grootste impact komt van beslissers buiten de organisatie!

In vrijwel elke bedrijfstak zijn er slachtoffers gevallen als gevolg van de economische crisis. Geheel voorspelbaar volgens het Keynesiaanse model overigens, want door lastig te verkrijgen krediet slinkt het werkkapitaal en kunnen bedrijven uitgeven en investeren. Dat leidt tot uitval van de vraag bij toeleveranciers, die op hun beurt weer in de problemen raken. Dit scenario speelt zich af in vrijwel iedere branche en op elk niveau in de waardeketen, waardoor het effect op de gehele economie als versterkt doorwerkt.

BI en BPM leveren geld op door nieuwe databronnen

De wereld van Business Intelligence en Business Process Management krijgt er een waardevolle informatiebron bij. Met steeds verdere praktische toepassingen in het gebied van draadloos monitoring oplossingen wordt er een nieuwe datastroom toegankelijk gemaakt. Deze nieuwe databron komt uit het primaire proces.

Daar waar realtime data wordt verzameld door middel van digitale sensor technologie komt er een zeer uitgebreid en gedetailleerd inzicht in het ontstaan van vele primaire processen (zoals temperatuur van goederen, rijtijden, stoptijden, energieverbruik versus koelgraden, etc). Vroeger waren de kosten c.q. de techniek te duur en/of te onbetrouwbaar om accurate en consistentie data verzameling op te zetten. Met de inmiddels steeds betrouwbaardere GPRS data netwerken en eventueel daarachter nog wireless local area networks wordt er tegen een laag werkbaar kostenniveau en een hoge betrouwbaarheid van 99.9% datacollectie gerealiseerd.

Business Intelligence zet organisaties op zijn kop

In een recente poll vroegen wij aan bezoekers op deze website om te stemmen op de stelling “Als Business Intelligence succesvol is zet het de organisatie op zijn kop”. De uitkomst van deze stelling heeft ons in positieve zin verrast, de meerderheid van de stemmers gelooft dat bij een succesvolle implementatie van Business Intelligence de organisatie op zijn kop gaat. Met andere woorden: de organisatie gaat zich anders organiseren of hergroeperen.

‘Conclusies BI onderzoek maar al te waar’

Naar aanleiding van de publicaties van de Nationale BI Survey in diverse vakbladen waaronder Computable van vrijdag 30 januari jl. – BI betaalt zich bijna nooit terug – kunnen we in ieder geval constateren dat het onderwerp leeft.

Wij begrijpen ook dat u, net zoals wij, het vak een warm hart toedraagt. Echter, we moeten de realiteit – overeenkomend met de perceptie van veel BI en business managers, CIO’s en CFO’s – niet uit het oog verliezen. Juist daarom doen we al sinds 2004 gedegen onderzoek naar het effect van BI en performance management binnen het Nederlandse bedrijfsleven en de publieke sector.

Walraven Slimste organisatie van 2010

Internationale groothandel in bouw- en installatiematerialen Walraven heeft tijdens een spannende eindstrijd dinsdag 5 oktober jongstleden de prestigieuze ‘Business Intelligence Award’ gewonnen. Het bedrijf heeft door consequent gebruik en analyse van goede informatie en betrouwbare indicatoren onder andere het werkkapitaal met negen miljoen euro weten te verminderen. Tegelijkertijd zagen klanten van het bedrijf de leverbetrouwbaarheid met 15% toenemen.

Nominaties voor Holland Casino, Walraven en Lucardi

Leiden, 30 juni 2010 – Tijdens een spannende auditiemiddag in het gebouw Gravensteen van de Universiteit Leiden zijn Holland Casino, Walraven en Lucardi juweliers door de vakjury genomineerd als ‘Slimste organisatie van Nederland’. De genomineerden dingen mee naar de prestigieuze Business Intelligence Award, een door beeldend kunstenaar Bert Denneman ontworpen uil die in glas is geholograveerd.

In Hotel New York beklonken

Op 3 december jl. vond ter voorbereiding op de nieuwe editie van de BI Awards 2009 de juryvergadering plaats in Hotel New York in R’dam. In deze notitie treft u de belangrijkste punten die zijn besproken. Door het grote succes van de BI Awards is onder andere besloten om ook een Excellent Performance Award uit te reiken, een prijs voor prestaties op onderdelen.

Met VNU Media – met de bladen Computable, MT, Emerce – is een nauwe samenwerking gestart voor het onderzoek, het Nationale BI Congres van 15 april 2009 en de BI Awards. Door onze krachten, netwerk en kennis te bundelen beloven we u een groots evenement en de presentatie van de allernieuwste onderzoeksresultaten uit het Nationaal BI Survey.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de dutch bi & data science award of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente, datagedreven organisatie'

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15