Blog over de Dutch BI & Data Science Award

De Dutch BI & Data Science Award: pagina 2 van 4


Blog over De Dutch BI & Data Science Award: pagina 2 van 4
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

BlogDit is de blogpagina van de organisatie van de Dutch BI & Data Science Award over intelligente organisaties. Met nieuws van en over de jury, de award, onderzoek en natuurlijk de succesverhalen afkomstig van de winnaars van deze award. Verder kun je hier meer te weten komen over geselecteerde events. Tot slot kun je op deze plek artikelen van externe partijen raadplegen.

Je kunt natuurlijk ook direct ons boek ‘De intelligente organisatie’ bestellen.

Ook ondernemers analyseren gegevens om te innoveren

Ook ondernemers analyseren gegevens om te innoveren, hun strategie aan te passen of een reclamecampagne te bedenken. Maar business intelligence heeft geen zin als er zomaar wat gegevens uit een database getrokken worden, legt kenner Daan van Beek uit.

Simpel gezegd is business intelligence het verzamelen van gegevens binnen de eigen sector om er slimme dingen mee te doen. Het uitleggen van de term wordt overigens overbodig door het noemen van de term ‘Bonuskaart’. Door de klantgegevens handig te analyseren kan de marktleider in de supermarktsector er haar voordeel mee doen.

‘Het is bijna science fiction wat we met BI doen’

Elie van Strien is commandant van het Brandweerkorps Amsterdam-Amstelland. Twee jaar geleden werd zijn korps tot Slimste Organisatie van Nederland gekozen, dankzij een baanbrekende BI-innovatie: Brandweer Intelligence. Dit jaar neemt Van Strien zitting in de jury van de verkiezing van de Slimste Organisatie van Nederland 2015, georganiseerd door Passionned Group. Commandant Van Strien voelt zich een jongetje in de speelgoedwinkel van BI.

Brandweer Amsterdam-Amstelland blijkt BI dubbel meester

Brandweer Amsterdam-Amstelland ging dinsdag 1 oktober met twee prijzen naar huis na de uitreiking van de BI Awards 2013. Zowel de publieksprijs als de hoogste erkenning van de vakjury gingen naar het korps. Vooral het feit dat gebruik van analysemogelijkheden op de werkvloer is ontstaan, sprak publiek en vaklieden duidelijk aan.

Zaal drie van filmmuseum Eye in Amsterdam zat helemaal vol bij de achtste keer dat IT-dienstverlener Passionned de verkiezing van de ‘slimste organisatie van Nederland’ hield. Zij luisterden aandachtig naar de inzet van business intelligence door de politie. Frank Smilda, districtschef bij de Nationale Politie Eenheid Noord-Nederland, hield een betoog over de inzet van social media bij de uitoefening van politietaken. Bijvoorbeeld de inzet van crowdsourcing voor het oplossen van misdrijven. “Daar lopen we in Nederland wel voorop”, zei hij. “Niet dat we nu direct kunnen aangeven dat we sneller zaken oplossen, maar door anderen dan rechercheurs erbij te betrekken krijg je invalshoeken en scenario’s waar je zelf niet snel op komt. Dat alleen al is winst, want dat levert nieuwe onderzoekslijnen op.”

Brandweer Amsterdam-Amstelland wint Dutch BI Award 2013

2 oktober 2013 – De Brandweer Amsterdam-Amstelland is als grote winnaar uit de bus gekomen bij de uitreiking van de Dutch BI Award 2013. Zij mochten niet alleen de publieksprijs, maar ook de prijs van de vakjury mee naar huis nemen. Het vermogen om potentiële brandlocaties te voorspellen en vervolgens specifiek op die locaties gerichte voorlichtingscampagnes te voeren en zo branden te voorkomen, heeft veel indruk gemaakt op zowel de vakjury als het publiek.

Wie ontvangt op 1 okt a.s. de Dutch BI Award 2013?

Jury nomineert Brandweer Amsterdam/Amstelland, GBRD Parkstad Limburg en Seacon Logistics voor het predicaat “Slimste organisatie van Nederland”

Amersfoort, 27 augustus 2013 – Welke organisatie verbaast vriend en vijand met een innovatieve informatievoorziening die de traditionele grenzen van Business Intelligence doorbreekt? En die meer dan een positief effect heeft op de doelstellingen van de organisatie?

Jury selecteert zes kandidaten

Leusden, 15 augustus 2013 – Business Intelligence en het slim gebruik maken van informatie zijn voor veel organisaties factoren voor levensbehoud. Steeds meer organisaties zijn dan ook erg actief op dat gebied. De Dutch BI Award wil een erkenning zijn voor de organisatie die blijk heeft gegeven op een zeer innovatieve, slimme en opvallende manier haar informatiehuishouding te hebben ingericht.

IP-camera’s worden de zintuigen voor Big Data en BI

Big Data en Business Intelligence zijn een ‘hot’ of ‘trending’ topic, omdat bedrijven tegenwoordig beter dan ooit tevoren gegevens kunnen verzamelen en analyseren over hun klanten.

Elk mens is namelijk de hele dag een lopende datagenerator die overal digitale sporen achterlaat. Op zoekmachines, websites en -shops, sociale netwerken en de beeldopnames van IP-camera’s. Het merendeel van die sporen wordt lang bewaard en is met slimme software te doorzoeken en te analyseren om als bedrijf beter klantgerichte beslissingen te kunnen nemen. Dankzij hoge resolutie lenzen, digitale audio en sensoren, worden IP-camera’s in de toekomst steeds vaker de zintuigen voor Big Data & Business Intelligence. Deze ontwikkeling biedt ICT-resellers interessante kansen om hun klanten te adviseren en nieuwe oplossingen te leveren.

Sneller innoveren dankzij rationalisatie

“Continu en duurzaam verbeteren, dat is mijn rode draad”, zegt Ronald van Wuijtswinkel. Hij heeft een lange staat van dienst in de IT, onder meer als CIO van XS4All. Op dit moment houdt hij zich bezig met complexe verandertrajecten, waarbij applicatierationalisatie een belangrijk thema is. In het najaar zal hij een van de sprekers zijn bij een bijeenkomst van CIONet. Executive People sprak met hem over transformatie, eenvoud in besturing en transparantie.

Permanente ‘BI-loop’ bij Dujardin Foods

‘Business-IT alignment’ is een uitdaging voor elke organisatie die business intelligence wil laten renderen. Eerst nadenken over welke managementinformatie nodig is en waar de gegevens vandaan moeten komen, is dan een absolute voorwaarde voor deze business-IT afstemming.

Dat betekent ook dat BI géén afzonderlijk project is, zoals maar al te vaak in de praktijk gebeurt. Dujardin Foods (nu Ardo), producent van diepvriesvoeding, heeft reeds bij de aanvang van de implementatie van het nieuwe ERP-systeem de informatiebehoefte in kaart gebracht. Het resultaat is een optimale integratie van BI die de onderneming bijzonder waardevolle inzichten geeft.

Verkiezing ‘Slimste organisatie van 2013’ van start

Wie neemt goede beslissingen aan de lopende band? Wie heeft zijn informatiehuishouding zo goed op orde dat de concurrentie het nakijken heeft? Wie heeft een heel nieuw business model ontwikkeld rond data? De achtste editie van de verkiezing ‘Slimste organisatie van Nederland’ is van start gegaan. De jury roept alle slimme organisaties op om deel te nemen aan de IQ-test voor organisaties en zo mee te dingen naar de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2013’. De winnaar zal op 1 oktober 2013 de prestigieuze Dutch Business Intelligence Award in ontvangst mogen nemen.

Rapporteren is nu kinderspel voor Marskramer

Voor retailbedrijven is het van groot belang om inzicht te hebben in zowel het commerciële als het logistieke proces. Des te sneller en preciezer het inzicht, des te beter zijn retailers in staat in te spelen op gebeurtenissen in de fysieke en online winkels,  door middel van bijvoorbeeld prijswijzigingen, assortimentuitbreidingen en aanbiedingen. Marskramer is het eerste onderdeel van Blokker Holding dat een volwassen BI-platform geïmplementeerd heeft. Intertoys en Leen Bakker zijn momenteel bezig met de implementatie.

Foto impressie uitreiking Dutch Business Intelligence Award 2012

Op 13 maart jl. won Coolblue de prestigieuze Dutch BI Award 2012, de prijs die toegekend wordt aan de Slimste organisatie van Nederland. De trofee bestaat uit een in glas geholograveerde jagende uil. Volgens de jury koppelt Coolblue slimme technologie aan slim organiseren,‘op een manier die uitblinkt in eenvoud en raffinement. De foto’s hierna geven een goede impressie van de uitreiking.

Om 18.10 werd de prijs bekend gemaakt door prof. dr. Hans Borgman, hoogleraar Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Leiden en aan de winnaar overhandigd door Daan van Beek, managing director van Passionned Group en auteur van het boek ‘De intelligente organisatie’. De uitreiking van de Award vond plaats op het Jaarcongres Information Management van ICT Media. Passionned Group is als kennispartner aan dit congres verbonden en is initiatiefnemer van de Dutch BI Award.

Coolblue Slimste Organisatie van Nederland 2012

Utrecht, 13 maart 2012 – Na een spannende eindpitch is internetretailer Coolblue vandaag door de vakjury uitgeroepen tot ‘Slimste Organisatie van Nederland 2012’. Zij kaapte de felbegeerde Dutch Business Intelligence Award 2012 weg voor de neus van thuiszorgorganisatie Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop, die respectievelijk de tweede en derde prijs wonnen.

Daniël Bos, manager Business Intelligence en ‘onderdeel van Coolblue’, heeft op 13 maart jl. de trofee met een in glas gegraveerde jagende uil in ontvangst mogen nemen en is bijzonder trots. Zijn eerste reactie: “Ik ben ongelofelijk blij en sprakeloos; een bevestiging van het werk dat we hebben verzet. Voor ons grote doel, klanten tevreden krijgen en houden, hebben we erkenning gekregen. Business Intelligence is daarbij een zeer belangrijk instrument. We zijn apetrots.”

Buurtzorg, Coolblue en Hypotheekshop genomineerd

Utrecht, 23 februari 2012 – Na een spannende auditieronde en een grondige analyse zijn retailer Coolblue, Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop door de vakjury genomineerd voor de titel ‘Slimste organisatie van Nederland 2012’. De drie genomineerden dingen mee naar de bekende en prestigieuze Dutch Business Intelligence Award, een door beeldend kunstenaar Bert Denneman ontworpen trofee, met een jagende uil in glas geholograveerd.

17 bedrijven wedijveren om titel ‘Slimste organisatie 2012’

Op 13 maart a.s. wordt de Dutch Business Intelligence Award 2012 uitgereikt aan de organisatie die op een bijzonder intelligente manier met informatie omgaat, de Slimste organisatie van Nederland. De verkiezing is een initiatief van onderzoeks- en adviesbureau Passionned Group, de Rotterdam School of Management en de betrokken industrie- en kennispartners.

Op dit moment vindt een grondige selectieprocedure plaats onder de zeventien bedrijven die zich hebben aangemeld voor de landstitel ‘Slimste organisatie’: De beste inzendingen krijgen een tweede vragenlijst aangeboden. Door middel van een uitgebreide analyse, uitgevoerd door de vakjury, worden uiteindelijk vijf organisaties genomineerd. De intelligentie van de organisaties die zich dit jaar hebben aangemeld is opvallend goed ontwikkeld. Het zal dus een zeer spannende en interessante strijd worden.

Mobile BI verandert in sneltreinvaart

Tablets en smartphones zijn een enorm succes waar niet alleen de marktleiders Apple en Samsung van profiteren. Steeds meer bedrijven maken voor hun dienstverlening gebruik van tablets en smartphones. We vroegen Nick Forde, werkzaam als Mobile Evangelist in Groot-Brittannië bij het bedrijf Microstrategy, over zijn visie op de mobiele toekomst.

Auteur: Corien van Rijn, MicroStrategy

‘Vandaag de dag hoeven bedrijven niet langer gebruik te maken van IT-afdelingen en ondersteunend personeel om dergelijke apparaten te gebruiken’, aldus Forde. ‘Business Intelligence op mobiele apparaten is beter dan op de traditionele BI-platforms, zoals desktop-pc’s. We zien dat de consumententrend ook in de zakelijke wereld vorm krijgt met directe toegang tot informatie die 24/7 beschikbaar is. Deze beschikbaarheid bepaalt hoe informatie moet worden aangeboden. Iemand met een computermonitor en een muis kan een paar seconden wachten, terwijl dezelfde persoon met een iPad daar geen tijd voor heeft.

Welke kenmerken hebben intelligente organisaties?

De titel doet mogelijk de wenkbrauwen fronsen. Organisaties die intelligent zijn? Bestaan ze? En wat is het nut dan dat een organisatie heel slim is?

Het antwoord is simpel: intelligente organisaties presteren over de hele linie beter. Zij boeken meer winst, hebben meer tevreden klanten, managen hun werkvoorraden beter en zijn succesvoller met innovatie. Dit blijkt uit een grootschalige studie van Passionned Group onder bijna tweehonderdzesenzestig bedrijven met meer dan tweehonderdvijftig medewerkers.

Slimme bedrijven verzilveren hun zakelijke intelligentie

Utrecht, 6 december 2011 – De verkiezing tot de Slimste organisatie van Nederland, de Dutch Business Intelligence Award, is in volle gang. Organisaties uit diverse branches dingen mee naar de trofee en titel. Hieronder bevinden zich een online bank, een hypotheekverstrekker, een duurzame plantenkwekerij, een landelijke bakkerijketen, een internationale handelsonderneming, een grote overheidsinstelling, een onderwijsinstelling, een zeer vooruitstrevend gezondheidszorgbedrijf, een consultancybedrijf en diverse bedrijven uit de Retail.

Interview met Tino Hartsink, ICT manager Walraven

Twaalf maanden geleden werd Walraven, internationale groothandel in bouw- en installatiematerialen, benoemd tot de slimste organisatie van Nederland. In een interview met Tino Hartsink, ICT manager van Walraven, blikken wij terug op een succesvolle editie van de Business Intelligence Award 2010.

Walraven werd gewezen op het bestaan van de Business Intelligence Award door hun eigen klanten en leveranciers. “Het was geen vanzelfsprekendheid voor ons om mee te dingen naar de BI Award” verteld ICT manager Tino Hartsink ons. “Klanten attendeerden ons op de prijs en gaven gelijktijdig aan dat zij vonden dat Walraven een goede kans zou maken om de Award te winnen, omdat Walraven haar bedrijfsprocessen zo goed op orde heeft”.

Business intelligence niet pas achteraf toevoegen

Het is geen verrassing dat business intelligence (BI) al jaren bovenaan het verlanglijstje staat bij de CIO. Diepgaand inzicht in werkzaamheden, real-time informatie, beter geïnformeerde medewerkers: allemaal voorwaarden voor succes, maar topbedrijven zouden het hier niet bij moeten laten.

In een steeds complexere zakelijke wereld vragen organisaties om business intelligence op het diepste niveau, vastgelegd in de essentiële bedrijfsprocessen. Door business intelligence te bundelen met de ontwerpomgeving voor procesmanagement kunnen ontwikkelaars slimmere processen ontwerpen die anticiperen op belangrijke beslissingen en je direct voorzien van real-time informatie. Dat noemen we ‘process-driven business intelligence’.

Is er slimmer dan slim? Hoever zijn we?

Begin dit jaar hebt u het al in alle bladen kunnen lezen: “Albert Heijn wint de BI Award”. Deze IQ-test voor organisaties geeft een beeld van hoever we zijn op het sturen van bedrijven en ketens op informatie.

Ik begrijp dat u bij het woord BI = Business Intelligence niet meteen begrijpt waar ik het over heb. Op Internet lezen we de volgende definitie:

“The term business intelligence (BI) refers to technologies, applications and practices for the collection, integration, analysis, and presentation of business information and also sometimes to the information itself. The purpose of business intelligence is to support better business decision making.”

New York City: The Mother of All Accountability

“The mother of all accountability tools,” that’s how Mayor Bloomberg called his citywide performance reporting system (CPR). With the system, the city openly publishes a number of performance indicators to the public; you can see this for yourself at www.nyc.gov.

It is interesting to see how government agencies are implementing best practices to be more “run like a business,” but in this initiative I see the opposite. Businesses can learn quite a bit from this initiative. Here are my takeaways:

Wat als Next-Generation BI al bestond?

Wat zou het voor u betekenen als u binnen enkele weken met een complete business intelligence applicatie aan de slag kunt gaan? Wat als u helemaal geen data warehouse of datamarts zou hoeven bouwen? Hoeveel zou het u waard zijn als uw gebruikers ongelimiteerde multidimensionele toegang hadden tot alle relevante bedrijfsinformatie, via een paar minuten training en het aanklikken van een muis? En wat als zij terstond deze data konden benaderen en vrijwel direct biljoenen records met data zouden kunnen analyseren? Bent u het zat om over dit scenario te dromen en te speculeren? Droom en speculeer dan niet verder, want dit is vanaf heden realiteit.

Inzicht in ziekenhuisactiviteiten met process driven BI

Met de opkomst van de marktwerking is naast inzicht in kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg ook belangrijk om inzicht te hebben in efficiency. Om deze uitdagende doelen te realiseren, binnen een beperkt budget, zullen ziekenhuizen continue moeten verbeteren (Kaizen).

Dit vereist inzicht in de bedrijfsprocessen op basis van informatie. Dit kan met de standaard Business Intelligence tools van BI4U, de Intelligence Factory©. Een fabricaat hieruit is ARIADNE. De BI oplossing voor ziekenhuizen om snel, goedkoop en betrouwbaar inzicht te krijgen in het reilen en zeilen van de organisatie. Zie ook de blog ‘Snel naar huis: Het liefst alle zorg binnen 1 dag geregeld’.

Een integrale benadering van Enterprise Information Management

Grensoverschrijdende communicatie en samenwerking met collega’s, klanten en zakelijke partners zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Mondiale leveringsketens versnellen de productstromen van fabrieksvloer naar winkelschap. Mobiele telefoons zijn niet meer weg te denken en mobiele toegang tot e-mail ontwikkelt zich snel tot dé norm.

De effecten daarvan op werknemers zijn opmerkelijk. De productiviteit is nog nooit zo hoog geweest. Inkopers kunnen overal ter wereld producten bestellen zonder hun werkplek te hoeven verlaten. Verkopers hebben toegang tot markten die ooit onbereikbaar waren. De hoeveelheid informatie die wordt verzameld over klanten, concurrenten en markten, is van ongekende omvang.

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met blog over de dutch bi & data science award of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Daan van Beek, Managing Director

DAAN VAN BEEK MSc

Managing Director & auteur van 'De intelligente organisatie' (6e druk)

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
___
Trainingen & workshops
___
Deelnemers opgeleid
___
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
___
Kantoren
3
Jaar ervaring
15